29-05-2011

smeerwortelgier.....daar zit een luchtje aan

Het gaat goed met mijn tomatenplanten want voor het eerst staan ze onder een afdakje, wat een betere bescherming biedt tegen Phytophthora.


Vorig jaar was dat wel anders. Juist op het moment dat de planten volhangen met kleine groene bolletjes, en je je afvraagt wat er allemaal mee te zullen gaan doen,.......een geel blaadje! De volgende dag volgen er meer en binnen een week besef je dat je geen rode tomaten zult oogsten.

Nee, dit jaar gaat het vast beter, helemaal omdat ik ze ook nog ga verwennen met smeerwortelgier! Dit is rijk aan kalium, en daar schijnen ze dol op te zijn. En het is niet moeilijk om te maken, tenminste als je de beschikking hebt over een smeerwortelplant.

Vul een afsluitbare emmer met smeerwortel (Symphytum officinale).


Overgiet het met water en laat het dan ongeveer 2 weken afgedekt staan.


Het wordt een bruin, vies stinkend zaakje. Dan mag je het zeven en de "thee" kun je verdund met water als voeding bij de tomaten gieten. Doe dit echter niet als de zon schijnt maar kies een bewolkte dag.

7 opmerkingen:

  1. Hallo Hanneke, ik lees hier net je blogberichtje over smeerwortelgier. Is de smerwortelgier dan een meststof of gaat het de gele bladeren tegen, wat zijn jouw bevindingen hierover Hanneke. Smeerwortel weet ik namelijk genoeg staan, en achter in mijn tuin heb ik een beekje dat ik deze week opgeruimd heb, daar ben ik van plan smeerwortel en andere bruikbare onkruiden te planten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Rita,
    Als het goed is beschermt de smeerwortelgier ook tegen de aardappelziekte. Ze maakt de planten weerbaarder. Ook is het een extra voedingsstof. Wij hadden hier een zeer slecht tomatenjaar. Omdat de aardappels vrij dicht bij de tomatenplanten staan, en de aardappels dus ziek werden, waren de tomatenplanten, ondanks een afdak, toch ook aan de beurt. Ondanks de smeerwortel zijn we heel wat tomaten misgelopen.
    Ze gaan dit jaar in de herkansing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Hanneke,
    Allereerst proficiat met je blog. Ik kwam er viavia op terecht en heb gelijk je ganse archief doorspit. Zoveel leuke, creatieve en natuurlijke projecten samen: I love it!
    Wat de smeerwortel betreft, werkt dit ook met gedroogde smeerwortel?
    Groetjes,
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kathy,
      dat is een moeilijke vraag!
      De meeste stoffen zullen, misschien iets minder, in de gedroogde smeerwortel aanwezig blijven. Maar bij het hele proces gaat het rotten en stinken. Ik heb geen idee of juist deze chemische omzetting nog iets extra's toevoegt of iets veranderd. Gedroogde smeerwortel gebruiken kan in ieder geval géén kwaad.

      Verwijderen
  4. Er bestaat ook een manier om smeerwortelgier te maken zonder stank. Je hangt een buis van ongeveer 10cm doorsnede en 150 cm lang aan een paal. Van boven laat je ze open, onderaan maak je ze dicht uitgezonderd een klein gaatje. Je stopt de buis vol smeerwortelbladeren. Na een weekje of twee komt er een bruine stroop uit de buis gelopen. Opvangen en verdunnen is de boodschap. En geen reuk !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant idee....je gebruikt hier dus géén water bij, de bladeren rotten-verteren in de buis?
      Je moet de "stroop" daarna verdunnen neem ik aan?

      Verwijderen
    2. Dat klopt. Je zou wat water kunnen toevoegen om het proces te versnellen. Verdunnen : op 10 liter water 10 cl onverdunde smeerwortelstroop.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips