30-01-2012

spinnen met schapenwol


Dat er vele wegen naar Rome leiden gaat zeker op voor het spinnen op een spinnenwiel. Al is de basis in principe gelijk, iedereen doet het op zijn eigen manier. De positie van de handen, de snelheid van trappen, als je zelf gaat spinnen zul je hierin je eigen, voor jezelf de prettigste, techniek ontwikkelen. Ik kan dus ook alleen maar laten zien hoe ik het doe en dat is dus niet percé zoals het 'zou moeten'.

Het verhaal begint eigenlijk met het scheren van de schapen. Per schaap komt er ongeveer 5 kg vacht af.


Voordat je je rijk gaat rekenen..............lang niet alles van zo'n vacht is bruikbaar. Wil je echt mooie wol dan gebruik je alleen de lange vezels van de rug. En hoe langer de vezels hoe makkelijker het spint.


Schapenwol zo van de vacht is vet en niet schoon. Door het wolvet glijdt het veel makkelijker door je vingers maar alle kleine ongerechtigheden kunnen vervelend zijn. Bovendien is de top van de wol vaak aan elkaar geklit. 
Ook spint het beter als alle vezels in dezelfde richting liggen. Daarom wordt de wol vaak gekaard, de haakjes van zo'n reuzenborstel zorgen bovendien dan de meeste viezigheid los komt van de vacht. Het werkt vrij eenvoudig: aan één kant voer je de wol in en al draaiende wikkelt de bruikbare wol zich om de grote rol. In die grote rol zit een uitsparing waar je de wol omhoog kunt trekken.


Doe dit in kleine gedeeltes, het gaat zwaar (niet knippen!). Zorg ook dat je er, om die reden, in je enthousiasme niet teveel op draait. Ik gebruik hiervoor een dikke schroevendraaier.


Je kan dan de wol er afrollen en je hebt een mooie lap om  mee te spinnen.


Al deze stappen kun je overslaan als je gewassen lontwol koopt, maar vette wol is makkelijker om mee te beginnen.

Om te gaan spinnen heb je natuurlijk een spinnenwiel nodig. (Ja ik weet het, met een spintol kun je ook prima spinnen maar met een aantal vachten per jaar....................)
Leidt de begindraad die aan de klos zit, via het achterste haakje door het gat van de spil,


en haal je, met de hand uitgetrokken, woldraadje hier doorheen.


De linkerhand is je spinhand. De rechterhand houdt de wol vast en leidt de wol. Dit is de meest ideale spinhouding: de linkerhand, dicht bij het spinnenwiel, geleidt de draad: de rechter houdt de wol vast boven het rechter been. Zouden we met de rechterhand spinnen, dan moet het bovenlichaam een draaiing maken, die op den duur vermoeiend werkt. 
Zo staat het tenminste in het boek, alleen doe ik het net andersom. Mijn rechterhand is dus het dichtste bij het spingat en het lukt mij met geen mogelijkheid om dit anders te doen. Maar misschien werkt het voor jullie wel, laat je dus niet misleiden door de positie van mijn handen. Kijk wat het beste werkt.


Zorg dat je wiel naar rechts draait en houdt de draad zoveel mogelijk onder spanning. Als de draad niet snel genoeg opklost, en de wol  gaat kringelen, dan kun je je leertje iets aandraaien. Als de wol te hard trekt kun je hem iets losser draaien. (Niet  alle modellen zijn gelijk, het kan dus best zijn dat op je eigen spinnenwiel een ander mechanisme hiervoor aanwezig is).



Regelmatig even van  haakje wisselen  omdat  anders de draad een onregelmatige twisting  of draaiing krijgt.     
Als de klos nl. een bepaalde dikte heeft gekregen door de opgewonden (gesponnen) draad, hoeft hij minder omwentelingen te maken om dezelfde draadlengte op te klossen. Je zult dus ook regelmatig  de spanning bij moeten stellen. 


De linkerhand is dus de spinhand, het uittrekken van de wol gebeurt tussen de linker- en rechterhand. De rechterhand bepaalt het aantal vezels dat voor de draaddikte nodig is. Veel vezels is een dikke draad, weinig vezels een dunne, dat zal niemand verbazen, en te weinig vezels..........ja dan breekt de draad.
Het spinnenwiel brengt de vezels in een draaiende beweging waardoor de draad ontstaat. 
Belangrijk is er voor te zorgen dat die draaiende beweging niet in je nog te spinnen wol komt omdat je er dan haast geen vezels meer uit kunt trekken. Doe dit door je duim en wijsvinger aan te spannen. 

Is de draad gebroken dan kunnen we hem als volgt aanhechten: 
pluis een klein stukje wol heel fijn uit. Neem de gebroken draad in de linkerhand, met de rechterhand de uitgeplozen vezels. Op 8 - 10 cm afstand van het uiteinde haaks tegen de draaiende draad houden. Vanzelf neemt deze dan de nieuwe vezels op.


Als je twee klossen vol hebt gesponnen kun je gaan twijnen. Bij het twijnen loopt het wiel linksom en de draden van de twee klossen gaan door het spingat naar binnen.


Ze worden weer vastgemaakt aan de draad van een lege klos. Houdt in elke hand een draad of laat de draad tussen twee verschillende vingers glijden en laat het nu zoveel opdraaien als je denkt dat nodig is. 


Omdat de draad veel minder twist nodig heeft dan bij het spinnen wordt er nu veel sneller gewerkt. Dwz. sneller trappen en eerder de wol opklossen. 


Als de klos vol is, of de wol is op ;-), wordt de wol gehaspeld.


Dan afbinden, wassen en laten drogen. Niet in de zon en niet op de verwarming. 
Et voilà, van schapenvacht naar strengetje wol.


Vertoont de wol nog veel overtwist (kronkels)? 
Alle beginnende spinners hebben hier last van hoor. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Ook voor spinnen geldt dat bekende gezegde van "oefening baart.............."

Nog nooit eerder gesponnen?
Vaak wordt er geadviseerd om dan eerst even te oefenen dmv. "droogspinnen". Begin met het oefenen met je rechtervoet op de voetplank en zorg dat je, in een rustig tempo door kunt trappen zonder naar het wiel te kijken en tegelijkertijd een gesprek kunt  voeren. Het wiel draait met de klok mee. Als dit lukt kun je beginnen met het oefenen met een bolletje kant en klare wol. Laat de wol door je handen glijden en voel hoe het spinnenwiel trekt. Probeer de handpositie eens uit en klos je wol op.

-----------------------------------------------------

Bijna is het alweer lammertijd. Dat betekent gebroken nachten maar ook het bijzondere gevoel als moederschaap het lam schoon slikt. Ik luister graag naar de communicatie tussen moeder en kind. Diep uit de keel van de moeder komt een apart uniek geluid en de lammeren zullen haar hierdoor feilloos terug vinden in een grote kudde.

De vader heeft z'n werk hoop ik weer goed gedaan dit jaar.


Dan nog even wachten..................en kan ik weer bij de vijver zitten. 

68 opmerkingen:

  1. WOW! Nog nooit eerder mocht ik zo'n mooie omschrijving lezen. Dank je wel! Het is toch al een droom van me om ooit in mijn leven zo iets te mogen gaan doen.. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zo'n wolspin uitleg, ik heb het ooit gedaan en het wiel staat trouw te wachten, en ook ik heb mijn rechterhand dichter bij het wiel.......het is mij nooit gelukt mooi dun te spinnen maar ja dan moet je ook blijven oefenen ;o)
    Alvast veel spinplezier toegewenst.
    groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die bovenste foto is echt gaaf...
    Ik heb ooit op school leren spinnen met een hand-tolletje, dat was wel heel leuk, maar daarna heb ik het nooit meer gedaan. De gesponnen wol heb ik destijds wel verwerkt in een sjaal met heel veel verschillende soorten wol en kleuren.
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben ik blij met deze duidelijke uitleg en foto's. Vorig jaar een spinnewiel gekocht en in het voorjaar krijg ik een vacht. Geeft niet als draden in het begin wat ongelijk zijn bij mij want ik vilt ook dus die kan ik ook goed gebruiken.
    Sinds dit weekend je blog ontdekt en wat vind ik het leuk hier, zoveel nuttige informatie. Ik blijf lezen.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer interessant voor degene die zelf spinnen enook voor degene die het niet doen. Ik wist niet dat jullie schapen hadden Hanneke :)
    Lieve groet,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, zo'n snelcursus spinnen! Erg leuk om te lezen hoe het in z'n werk gaat. Nu de praktijk nog;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi blog! Heel mooi. Je had pas een berichtje op mijn blog achter gelaten. Op de één of andere manier is het verwijderd, helaas! Ik deed iets verkeerd. Ik kom nog eens vaker een kijkje nemen.
    Groetjes Marlène

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, wat heb je dat allemaal mooi en duidelijk uitgelegd!
    Meer dan 25 jaar geleden heb ik ook gesponnen, maar sindsdien staat mijn spinnewiel op zolder te verstoffen. En dan werkt zo'n blogje wel heel inspirerend.
    Ik weet nog hoe het voelde, die heerlijk zachte, vette wol. En hoe het rook. Dankjewel!
    Groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Don't know how to switch your post into Enlish but really enjoyed seeing your pictures. Love the natural colors.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Melissa, when you select just some text and then choose your lanquage at the google translate, the site will be translated into your language.
      kind regards,
      Conny

      Verwijderen
  10. Lovely tutorial and the lambs are so completely cute!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. adorable lambs! I also enjoyed the pictures of you spinning wool, so lovely

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful post on spinning! Wonderful pictures! Spinning sounds like a really nice thing to try. Thanks for sharing! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. A wonderful overview of spinning. Thank you for sharing the nice photos, especially the one of you spinning near the pond. I wish I could join you there.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig logje! Op de foto's staat nota bene 'mijn' spinnewiel (ja echt!) en je beschrijft ook precies de manier waarop ik zelf spin, volgens de juf die het me leerde spinde ik 'linkshandig'...! Ik zou graag een kaardemolen gebruiken, heb nu handkaarden, maar dit werkt toch een stuk langzamer... Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Spinnen heb ik al enkele keren geprobeerd, en helaas ook weer opgegeven. Misschien ga ik maar eens goed oefenen van de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste,
    heel toffe site! Ik ben juist begonnen met te leren spinnen. Ik heb nu een paar vachten gekregen van iemand om mee te spinnen. Ze zijn nog niet gewassen en ik lees bij jou dat jij de wol wast na het spinnen? Hoe ga je daarvoor te werk?
    Groetjes
    Melissa (uit België)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was de wol idd. niet voordat ik ga spinnen. Het voordeel daarvan is, dat de vette wol veel makkelijker spint en de draad niet zo snel knapt. Ik spin het zo uit de vacht, kaarden is dan haast niet nodig, alle vezels liggen nog naast elkaar.
      Het nadeel is dat het veel viezer is. Wil je de wol toch eerst wassen in koud tot lauwwarm water met wat zout, dan moet je het nadien wel kaarden, alle vezels liggen als een soort mikado door elkaar. De wol is nu ook veel stugger en moeilijker te spinnen. Dat kun je evt. oplossen door wat spinolie te gebruiken zodat de wol weer vetter wordt.

      Leuk dat je ook gaat spinnen. Het is een beetje een verslavende maar rustgevende hobby.
      Heb je nog meer vragen laat het me dan maar weten, evt. via email.
      degulleaarde@live.nl
      Succes!!

      Verwijderen
  17. dank je voor deze duidelijke uitleg en het delen ervan.
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Hanneke,
    Ik heb net mn eerste spinnewiel voor mn verjaardag gehad en heb heel veel moeite met het aanhechten van een nieuwe draad. Op zoek naar hulp kwam ik op jouw blog uit. Wat een goede uitleg en wat een prachtig, inspirerend blog heb je. Bedankt, ik zal je blog nog vaak bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ben ik blij met je uitleg Hanneke. Ruim twintig jaar geleden dat ik voor het laatst heb gesponnen, heb ik deze week twee mooie vachten gekocht. Op een jaarmarkt raakte ik aan de praat met een mevrouw die het spinnen demonstreerde en ik werd er helemaal enthousiast van. Via haar een adres gekregen en de vachten gekocht. Maar ja, dan.... kan ik het nog wel? Zoekend op internet kom ik op jouw site terecht en zie je uitleg - op exact hetzelfde spinnewiel wat ik ook heb :-) - die aan duidelijkheid niets te wensen over laat.
    Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jaaaaren geleden gesponnen met het spinnewiel van mijn zus.
    Nu ik met vervroegd pensioen ben dacht ik...ik ga weer spinnen en leuke dekentjes breien voor de Baby buggie.
    2e hand spinnewiel gekocht voor 15 euro!liep er zo maar tegen aan! zo,n mooi degelijk eikenhout geval.
    Wol besteld via internet, en toen dacht ik...ja hoe ging het ook al weer..fijn dat jouw site het zo duidelijk uit legt!
    Wat een heerlijke hobby voor herfst en wintermaanden.
    Hartelijk dank

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ontzettende leuke site. ik heb veel gesponnen tot 25 jr. geleden en wil weer opnieuw beginnen het is me weer duidelijk.ik ben blij dat ik de site gevonden heb.is echt leuk om naar te kijken dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. goede morgen..
    Ik heb een vraagje,ik kreeg van iemand een stuk gewassen schapenwol.
    De wol is erg droog en ""pakt"" niet lekker.De wol is niet vervild, en heeft lange haren.
    Ik las over spin olie,kan ik daar gewoon willekeurige olie voor gebruiken (zonnebloemolie b.v )of is er een speciale olie voor nodig
    Ik heb hier op 4 oktober ook wat geschreven onder Anoniem.
    Ik weet niet hoe ik mijn naam hier boven moet krijgen, maar ik heet Anke.
    Vriendeljke groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anke,

      Spinolie heb ik nog nooit gebruikt. Wat ik er van gehoord heb is dat het een soort lanoline is, iets dat van nature ook voorkomt in schapenwol. Geen idee waar je het zou kunnen krijgen. Misschien eens vragen bij een wolatelier?

      Verwijderen
  23. oeps.......vervild moetmet een T

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ga het eerst maar proberen met zonnebloemolie, en dan zoek ik verder.
    Bedankt voor je snelle reaktie! groeten van Anke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben erg benieuwd of dat ook lukt. Zo ja, kun je me dat dan even laten weten?

      Verwijderen
  25. hallo...ik heb zonnebloemolie geprobeerd, maar dat ging niet lekker.
    Verder op zoek gegaan, en kwam in een drogisterij wolvet tegen.
    maar ook dat gaat niet .
    Nou ja,...... jammer van de zak met gewassen wol, ik vind er nog wel een bestemming voor.
    Spinnen met vuile wol is het beste en gaat lekker "smood"'
    alle spinners...veel succes en plezier toegewenst!!

    groeten van Anke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie. Je moet dus echt spinolie kopen......ergens. Je kan nu, ipv spinnen, misschien gaan vilten met de wol?

      Verwijderen
  26. Goede morgen...
    ja dat zou kunnen, maar daar moet ik me nog even in verdiepen.
    groeten van Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dank je voor deze duidelijke toelichting van het pinnen. Het friste mijn herinnering eraan mooi op. Dacht eerst de vacht te gaan wassen, maar ik heb me nu bedacht en begin met de vette vacht(en).Nogmaals dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuke blog sinds vandaag in bezit van een schapen vacht ook nog op zoek naar een spinnen wiel heb een hand tol en ooit leren spinnen wil ik het weer oppakken nog veel te leren ga je volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Goedemiddag Hanneke,
    wilde zelf het spinnen aanleren en kon een spinnewiel lenen en
    na 500 gram gekaarde merino wol 2 grote onregelmatige bollen wol gemaakt te hebben(waar ik trouwens heel trots op ben) toch maar even gaan google.
    kwam gelijk bij de gulle aarde uit . Super zeg.Alleen door een stukje te lezen waar ik mijn handen moet houden(doe hetzelfde als U) ging het
    gelijk stukken beter. Ben nu met schotse gekaarde wol aan het oefenen.
    Dankjewel voor de prachtige uitleg.
    Ga gauw weer verder, vriendelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor deze reactie Marijke, fijn dat het nu een stuk beter gaat!
      De aanhouder wint!!

      Verwijderen
  30. Ik wil gaan spinnen om met het garen te gaan breien en het werkstuk daarna in de wasmachine te vilten. Tot nu toe deed ik dat met gekochte, ongetwijnde "viltwol". Haast niet meer te koop en heel duur. Zelf gesponnen ongetwijnde wol trekt bij mij scheef met breien, minder twist is niet mogelijk.Wie heeft een (de) oplossing voor dit probleem?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. fijn om te lezen hoe 'men' spint.. heb een spinnewiel te leen en een vacht , nu was ik me aan het inlezen hoe ik de wol zou kunnen behandelen...wassen of niet...
    dank voor de info... ga het eerst ongewassen proberen... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat fijn om te lezen, ik heb bijna altijd een probleempje met het twijnen,bij een klos breekt mijn draad dan, kan het eindje niet meer vinden, maak een nieuwe begin, en loop dan meestal vast.en blijf zitten met een warrige klos,iemand tips hoe ik dat kan voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik hen een oude matras van zuivere wol. Weinig op geslapen. Is de wol nog bruikbaar? Zo ja wie wil ze?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt om ermee te spinnen of vilten? Even kijken hoe het eruit ziet. Wol "vergaat" niet maar kan wel in kwaliteit achteruit gaan. Ik denk trouwens dat het niet prettig is om te verspinnen, het zal toch een bepaalde reiniging gehad hebben en dus natuurlijke vetten missen. Maar proberen kan altijd.

      Verwijderen
    2. Kan iemand de wol gebruiken. Ik zal zelf niet leren spinnen.

      Verwijderen
    3. Zelf heb ik genoeg aan onze eigen wol maar misschien iemand die dit leest?

      Verwijderen
  34. als we 9 schapen scheren hoeveel wol in gram hou ik dan nog over voor verwerking?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier Carla.
      Mijn bevindingen, Ik heb jaren gesponnen, met veel plezier. inderdaad wat heet hobby, het was meer een verslaving. Ik ging naar een schapenscheerder, na de scheertijd en zocht dar heerlijke zachte vachten met alles er nog d'r op, in en eran ;) heerlijk stinken, hoewel van de ram toch wel erg sterk. Soms een echt bonte vacht , geweldig. Gewoon spinnen zo de kleur komt en met twijnen precies zo. Dan pas wassen. Gebreid in een schelp patroon, werd het prachtig. kon merken wanneer een spinster belangstelling had, dat gaf gelijk contact.
      Dan was het mijn sport, te weten wat ik aan een vacht over hield, wegen voor en na het hele spinproces en wassen dan was het om en nabij 50% gesponnen product vanuit de pure vuile vacht. een witte vacht gaf meer afval vanwege de pisvlekken(gelig), dit vond ik toch jammer voor het resultaat. ook was ik nieuwsgierig hoeveel tijd ik bestede aan het hele proces, dit kwam in mijn geval op zo'n. 2.5 uur per ons uitgesponnen en getwijnd. Nu na een jaar of dertig, van af en toe wel weer eens willen spinnen, (nu 77jaar en nog fit,) ben ik weer gegrepen door het spinvirus, en ben opzoek naar spinnenwiel en toebehoren en oriënteren op vacht verkoop (liefst vuil/stinkend natuurlijk), Met web hulp via mijn kinderen dan. ik zal zien of ik nog aan iets van een vachtje kan komen om vast er weer in te komen en hopelijk met het nieuwe scheer- seizoen weer een mooie vacht zoeken. Ik hoop dat je nog op de site kijkt, en wat hebt aan mijn ervaringen. Veel spin plezier !!!
      Mocht je willen reageren, hopende dat ik dit plekje terug kan vinden, anders is mijn email, c.wormsbecher@upcmail.nl
      Carla.

      Verwijderen
  35. Dat is moeilijk om te zeggen Ann. Onze schapen zitten dik in de wol, zo'n 5 kg komt er af. Jongere schapen, lammeren of kleine schapen hebben soms 3 kg. Daar komt nog bij dat niet alle wol wat eraf komt te gebruiken is. Vies, te kort etc, wil je eerste klas wol of ook de "mindere" stukken erdoor.. Hoeveel er dus overblijft hangt van heel veel zaken af. Maar.....van 9 schapen lukt het zeker om een trui te breien voor een grote stevige man.....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Bedankt voor die fijne uitleg.
    Heb gisteren 2 vachten in het vooruitzicht gekregen de komende lente. Wil starten met het spinnen en verven van wol. Ik begrijp uit het voorgaande dat je er niet genoeg wol uithaalt voor een trui. Met het ook op maximaal rendement halen uit een vacht vraag ik me af of dat wat niet geschikt is voor het spinnen, wel geschikt is voor het vilten? Gr. Clemmy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of je met de restanten kunt vilten durf ik niet te zeggen Clemmy, niet elke wol vervilt goed. De wol van onze schapen is (helaas) na wassen in de machine met gewoon wasmiddel helemaal niet vervilt. Ideaal voor truien breien, maar natvilten wil niet. Droog is trouwens niet een probleem. Je moet het gewoon even uitproberen en kijken wat je met je vachten kan doen.

      Verwijderen
  37. Bedankt voor de stimulerende uitleg en deze mooie site!
    Else (Beginnend spinster met al lekkere zachte handen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je aardige woorden Else. Ik hoop dat je handen heel lang zo mogen voelen!

      Verwijderen
  38. Bij mijn plaatselijke kinderboerderij bieden ze schapenvachten aan. Ik zou hier graag zelf lontwol van maken. Maar nu heb ik drie vragen: De wil is vorig jaar zomer ongewassen in zaken gedaan, is dat een nadeel en kan ik beter 2 maanden wachten op de nieuwe voorraad? Ze hebben verschillende schapen, zou ik ergens kunnen vinden wat voor eigenschappen de verschillende soorten zouden hebben? Wat heb ik nodig om lontwol te maken? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na een jaar zit er vaak nog genoeg vet in de wol, dus dat zal geen problemen geven om er mee te spinnen.

      Er is vast ook wel ergens info te vinden over de wolkwaliteit per ras, wel is het zo, tenminste bij onze schapen, dat het ook per dier (van hetzelfde ras) kan verschillen. De leeftijd, het geslacht en evt, doorgemaakte ziekten zijn ook factoren die meespelen. En natuurlijk zal elk ras anders vilten.

      Lontwol is, voor zover ik weet, "gewoon" gewassen en gekaarde wol.
      Of je het zelf zo mooi schoon en zacht kunt krijgen als gekochte lontwol durf ik niet met zekerheid te zeggen.

      Verwijderen
  39. Ik lees nu voor het eerst deze uitleg. Ik ben weer aan het spinnen geslagen, nadat ik het jaren niet meer had gedaan. En het valt me mee. Het is net als fietsen en zwemmen; Je moet even wennen, maar dan gaat het weer als vanouds. Graag zou ik willen weten wat iedereen doet met de gesponnen wol. Vroeger maakte ik er truien van, maar dat lijkt me nu niet meer de ideale verwerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hello, iemand interesse in geschoren wol zo van schaap, laat maar weten dan zien we wel.mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hello, waar vind ik een toestel met naalden om wol te karen (gekaard). mvg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. online. Tweedehands een enkele keer of nieuw hier
      https://www.louet.nl/product-categorie/kaarden-kammen/?v=796834e7a283

      Verwijderen
  42. Hallo, ik heb elf schapen vachten gekregen. Ongewassen, 10 wit en 1 bruine. Hoe kan ik eea gebruiken. Bijv zelf kaarden voor vachtvilten wat ik onlangs geleerd heb. Of zijn er andere suggesties om te doen met deze ruwe wol? Ik ben nog redelijk nieuw op het gebied van deze hobby maar ben op zoek naar tips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou voor dat ik ging vilten eerst kijken wat de wol "doet". De ene soort vervilt namelijk beter en mooier dan de andere, het zou zonde zijn als je veel werk doet voor niets. Je kan de ruwe wol ook (plantaardig) verven voor het verwerken. En spinnen is natuurlijk een optie. Gewoon zo van de vacht ;-). Elf vachten.......daar ben je wel even zoet mee.....

      Verwijderen
  43. Waar kan ik een spinnenwiel kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even online zoeken naar mogelijkheden bij je in de buurt. Soms worden ze ook tweedehands aangeboden.

      Verwijderen
  44. Wat een super uitleg over spinnen/ kaarden!! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Twee weken geleden een tweedehands spinnewiel gekocht. Nu nog leren spinnen. Dankjewel voor je duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. wat leuk om te lezen hoe jij spint. Sinds kort ben ik het aan het leren en het gaat steeds een stukje beter. Ook ik vind het werken met een ongewassen en ongekaarde vacht het allerleukste tot nu toe. Ik vraag mij nog wel af of ik op deze manier ooit een echt gelijkmatige draad kan maken. Ik heb wel een vraag; is het nodig om de klossen en de haken op de vlucht af en toe schoon te maken vanwege de vettigheid? Marjoke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je alleen met ongewassen wol spint dan hoeft dat niet maar mag natuurlijk wel. Soms heb ik gekleurde en gekaarde schone wol, dan maak ik alles wel eerst schoon voordat ik dat ga spinnen.

      Verwijderen
  47. Hoi

    Leuke duidelijke uitleg. Ik zou graag willen weten hoe ik de gesponnen wol het beste kan wassen?

    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik het nog wil verven laat ik het alleen weken in water met een schep zout, als ik er zo mee wil breien dan was ik met Eucelan, wat speciaal voor wol is.

      Verwijderen
  48. Dank je wel voor je reactie

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips