26-04-2015

paardenbloem tapenade


Vorig jaar, aan het einde van het paardenbloemenbloeiseizoen :), maakten we bij De Groene Zon met de allerlaatste paardenbloemen deze tapenade.
Het is echt zo klaar, heerlijk fris en leuk om te serveren als hapje bij de thee of borrel of wanneer je maar wilt. 

Maar.....de bloemen kun je alleen plukken bij daglicht.......


want 's avonds.......

Om deze tapenade te maken pluk je 22 bloemen, op een droge, zonnige dag.
Je gebruikt alleen de gele lintbloemetjes met zo weinig mogelijk groen.
Doe dit in een vijzel (of prak het met een vork) samen met de rasp van de schil van een halve biologische sinaasappel en het sap van een halve sinaasappel.
Doe er voor het zoet nog ongeveer 8 dadels in stukjes bij en stamp dan alles fijn.


Smeer het op een toastje maar op een boterham is het ook smakelijk! (Of als laagje tussen de cake, of......)


Meer paardenbloem-ideetjes?

Of download het gratis paardenbloem e-book (Eng)  ------------>

Ook mooi om even te bekijken:


14 opmerkingen:

  1. Dit ga ik eens maken, al heb ik niet veel met dadels ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk recept! Kan waarschijnlijk ook met gedroogde abrikozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je dit met ons deelt! Ga ik zeker uitproberen :-)

    Fijne zondag, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat leuk! Ik maakte dus nét de paardenbloemenjam eindelijk, maar dit komt ook op m'n lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee.....en niet te lang mee wachten hè :P.
      Dank je voor het vermelden van mijn weblog bij je lekker uitziende paardenbloemenjam.
      gr.
      Hanneke

      Verwijderen
  5. Bedankt voor het recept! Ik ben gek op paardenbloemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze ga ik dus snel maken. Leuk zeg!
    En ik blijf gewoon paardebloem, fluitekruid, rozebottel en pannekoek schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo,ik heb het reeds 2 x gemaakt eerst enkel voor ons en dan met vrienden voor bij het aperitief.Ik kreeg erg positieve reacties,en er werd dadelijk al verder geborduurd op mogelijkheden.Zo denken we dat het ook lekker zal zijn op wat kaas,of in een rolkoekgebak.Bedankt weer maar eens voor deze tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb vandaag de paardenbloemengelei gemaakt, dit ziet er ook al zo lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor het inspirerende recept, het smaakt fantastisch! Nu kijk ik heel anders tegen paardebloemen aan en heb zin om nog meer paardebloemrecepten te maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn te horen.....dat is ook een beetje de bedoeling ;-).

      Verwijderen
  10. Heerlijk recept en de bladeren kun je in je soep gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips