29-06-2015

brandnetel-aardappelkoek


De brandnetel is, als "eten uit de vrije natuur"  één van mijn favorieten (ook al groeit hij bij ons gewoon in de tuin). 
Het is zo ongelofelijk veelzijdig en als je de brandnetels regelmatig topt, ook nog eens tot laat in het seizoen te oogsten! 
Veel recepten kun je simpel verrijken door er wat van de (niet bloeiende) toppen doorheen te roeren. 
Gezond en lekker!!!

Wij hadden deze brandnetel-aardappelkoeken bij de lunch. Je kunt ze zowel warm als koud (als snack) eten.

 Nodig:
-1 grote aardappel
-200 gram zelfrijzend bakmeel (of een meelsoort naar keuze)
-4 eieren
-100 ml. melk (of een andere "melk")
-flinke kom brandnetels
-1 ui
-eventueel beetje geraspte kaas
-iets zout, nootmuskaat en peper
-boter of olijfolie om in te bakken


Rasp de aardappel en meng dit met het meel en het ei.
Voeg de fijn gesnipperde brandnetels toe.
Voeg ook de kruiden/specerijen toe.


Bak dan van dit deeg, op een heel zacht vuurtje (de aardappels moeten even garen), platte koeken in de koekenpan.


.............................................................................

Vakantie!
Wij gaan de hele maand juli een blogvakantie houden. 

Een stapel boeken is gereserveerd bij de bibliotheek om te kunnen lezen bij onze vijver. 
Wol, stofjes en vilt liggen klaar om te gebruiken tijdens andere momenten.

En......de batterij van de fotocamera is opgeladen! Ook erg belangrijk want afgelopen week was hij bijna leeg en knipperde het rode lampje onheilspellend.
Normaal gesproken niet zo'n ramp maar als er ineens een uil zich uit de boom laat vallen op nog geen 10 meter van het kamerraam..........


en zich vervolgens rustig mét prooi laat bekijken op onze verschillende heggen..........



dan wil je dat natuurlijk wél graag vast kunnen leggen op de gevoelige plaat. 
Gelukkig is dat gelukt (en waren m'n ramen redelijk schoon :-).
Het was een prachtig moment!

Ik wens iedereen die dit leest ook een fijne vakantie toe met je eigen mooie momenten.......ongeacht wat, als je er maar van geniet!
Tot ergens in augustus.........

14 opmerkingen:

  1. Prachtig die uil foto s en ook je koeken lijken me heerlijk .
    Fijne vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, prachtige foto's. En de koeken gaan we zéker proberen.
    Ik verheug me alweer op augustus, als je er weer bent. Wekelijks bezoek ik je blogspot en ik heb er al zóveel aan gehad. Heel fijn dat je dit met zoveel enthousiasme en humor doet.
    Heel fijne vakantie gewenst,
    Marjo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, echt heerlijk die brandnetels!! Via ons nieuwe voedselkollektief eindelijk weten te vinden (geen tuin en zomaar wildplukken in de stad trekt me niet zo..). Heel lekkere smaak, stevige structuur, niet zo nat en papperig als spinazie. Ik maak er vaak hartige taart van, met ui en oregano, maar deze koeken klinken ook heel erg lekker. Ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad wat lastig als je geen tuin hebt. En dat wildplukken in de stad je niet zo trekt snap ik helemaal, je weet niet wat er allemaal overheen gesproeid is. Mooi dat het dan toch lukt om brandnetels te vinden die je wél kunt gebruiken.

      Verwijderen
  4. Moet je de brandnetels eerst blancheren om "de prik" eruit te halen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, dat hoeft niet. De prik gaat er tijdens het bakken uit.

      Verwijderen
  5. Goed gespot: de uil met zijn prooi.
    Mooie vakantie gewenst!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Brandnetel koek, lijkt me lekker. O, wat een mooie foto van die uil.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Brandnetelkoeken ga ik ook eens proberen. Maar wat er in zit ga ik pas zeggen als het eten op is... ;)
    Een hele fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. The owl photos are magnificent! His feathers and coloring look almost surreal, psychedelic. Beautiful! How lucky you are to have seen and captured this on camera.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi hoi, die aardappel-brandnetelkoeken lijken me lekker, maar ik ben veganistisch. Dus ik vraag me af of die ei echt noodzakelijk is en of hij voor iets anders te vervangen is.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips