06-10-2014

honingkoek


Als ik een nieuw recept uit probeer, dan volg ik eigenlijk altijd eerst het originele recept om daarna het nodige aan te passen totdat het precies aan onze persoonlijke smaak voldoet. Een beetje meer van dit en een beetje minder van dat.....je kent het wel.
Maar bij dit recept, uit een plaatselijke huis aan huis folder, heb ik direct een aanpassing gemaakt want er staat een fout een. Een klein foutje, want 0 = niets, maar met grote gevolgen als je alles nauwkerig zou afwegen volgens het recept op bovenstaande foto.

Dus ging er bij de eerste keer geen 50 maar 500 gram zelfrijzend bakmeel in.


Bij de tweede bakronde werd één theelepel een dikke koffielepel en ook de baktijd werd een kwartiertje langer en de temperatuur ging omhoog, naar 160 graden.
Maar toen....toen hadden we dan ook een heerlijke honingkoek (die er qua kleur dan wel weer heel anders uitzag dan de koek op de bovenste foto...).


Dus als ik hem nu weer ga maken dan doe ik
-100 gram donkerbruine basterdsuiker
-500 gram zelfrijzend bakmeel
-een hele dikke theelepel met kaneel
-een hele dikke theelepel nootmuskaat en 
-een hele dikke theelepel kruidnagelpoeder samen met
-125 gram honing en 
-twee dikke eetlepels gembersiroop
in een kom en roer er met net zoveel melk als nodig een dik beslag van.
Dit gaat ongeveer een uur in een oven op 160 graden.
Je krijgt dan een kruidige honingkoek die perfect past bij de herfst, net zo goed als onze preien.......


de spruiten en de kolen 


en de dopboontjes die nog even een poosje onder het afdakje mogen drogen.


Ik denk dat wij wel klaar zijn voor de herfst!

16 opmerkingen:

  1. Ziet er een mooie lekkere cake uit. Gelukkig dat je al heel wat bak-ervaring hebt om zelf aanpassingen te doen. Vandaag geprobeerd om een gluten- en suikervrije cake te bakken, maar helaas. De eerste zou je moeten eten hebben met een rietje ( te vloeibaar ) en de tweede leek op speculoospasta van uitzicht. Dus alles richting vuilbak. Morgen opnieuw proberen.
    Fijne week nog, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar Tinne :-), ook daarom zijn we blij met onze kippen....

      Verwijderen
  2. Die koek lijkt mij ook wel wat. En ik denk dat jullie inderdaad klaar zijn voor de herfst. Hoewel ik hoop dat het voorlopig nog van dit heerlijke weer blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een lekker recept,dat wordt smullen het weekend
    bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een geweldige oogst :) Het recept lijkt me ook heerlijk, nu alleen nog een alternatief bedenken voor de basterdsuiker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik momenteel palmsuiker, nog niet ideaal maar toch weer een stapje....

      Verwijderen
    2. Een vriendin van mij gebruikt dit ook vaak, maar helaas kan ik dit ook niet goed verteren :( Ik weet het nog niet... je wil natuurlijk ook dat hij een bruine tint en smaak krijgt..

      Verwijderen
  5. De koek lijkt me heerlijk; en waarschijnlijk is hij niet mierzoet.
    En de herfstige moestuin staat er veelbelovend bij.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk recept , ga het zeker een keer proberen. We zijn ooit een paar keer naar Drenthe geweest op vakantie en kochten daar honingkoek, naderhand nooit meer gezien . Dus je recept is heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb de koek afgelopen vrijdag gemaakt volgens Hanneke's aangepaste recept. Heb er wel een theelepel zout bijgedaan. Dat haalt alle smaken goed op. Meegenomen naar de camping en samen met de twee buren een flink deel opgegeten op ons terras bij wijze van afsluiting van het seizoen. Iedereen was kei - enthousiast. Niet te zoet en zo geurig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kun je de gembersiroop vervangen voor extra honing en de basterdsuiker door kokosbloesemsuiker??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan denk ik wel. Je zou wat gember aan de honing kunnen toevoegen, dat is wel erg lekker. Tenzij je juist geen gember wil/mag.

      Verwijderen
  9. hoeveel melk voeg je precies toe? bij mij worden het bakstenen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goede vraag.....ik zou het niet weten. Net zoveel totdat het de "dikte" heeft van normaal cakebeslag.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips