24-02-2014

brandnetelthee


Tada.......daar is hij dan.....het eerste brandneteltje van 2014 in onze tuin.

Deze brandnetel kun je trouwens in een groot deel van de wereld aantreffen.
Ik zat daar zo eens over te mijmeren. Bijzonder vind ik dat, want als ik een brandneteltje pluk voor een kopje thee zou deze aardige mevrouw....

van het WWW

.....dat zomaar óók eens kunnen doen!
Zou ze weten dat de Latijnse naam Urtica dioica is? Waarschijnlijk niet, en dat is ook helemaal niet belangrijk, maar ze zou wel eens héél goed kunnen weten wanneer én hoe je het plantje zou kunnen inzetten bij verschillende aandoeningen.
Ze weet misschien dat het het bloed kan reinigen en ontgiften en daarom kan worden gebruikt bij huiduitslag, zweren en acné.
Dat, als men moe is in het voorjaar of na het doormaken van een ziekte, regelmatig een kopje brandnetelthee wonderen kan verrichten.
De oude mensen in haar dorpje krijgen misschien van haar ook regelmatig een kopje, want door de ontstekingswerende- en pijnstillende eigenschappen worden ook artritis en artrose een stukje dragelijker.
(meer lezen over de geneeskracht van brandnetel? Kijk dan hier en/of hier.)

Hoe ze de thee precies klaar maakt weet ik natuurlijk niet.......hoe ik het doe, dat kan ik je wél laten zien ;-).

Je plukt de bovenste 2-4 bladeren, en als ze, zoals nu, nog heel jong zijn, pluk je gewoon het bovenste toefje. Het maakt therapeutisch en qua smaak ook niet uit of je de grote- of de kleine brandnetel gebruikt.


Is de smaak té sterk naar je zin gebruik dan bij het volgende kopje iets minder.
Je mag het in stukjes snijden/knippen of heel laten.


Je doet het groen in een glas en je giet er kokend water over. Dek het glas wel af en laat het zo'n10 minuten trekken. Als je de brandnetel in stukjes knipt krijg je een donkerder en iets sterker smakend aftreksel.


Je kunt voor een kuur 3 kopjes per dag drinken gedurende een aantal weken.

Je kunt ook een afkooksel (decoct) maken.
Neem dezelfde hoeveelheid en kook dit met de deksel op de pan ongeveer 5 minuutjes. Behalve opdrinken, kun je een sterker afkooksel maken (meer brandnetel) en uitwendig gebruiken om als tonicum voor je hoofdhuid te gebruiken bij roos.

Pas wel op met plukken, het zijn kleine duiveltjes, deze eerste brandnetels ;-), laat je daar echter niet door weerhouden en draag handschoenen.



Geef deze thee niet (als kuur) aan jonge kinderen en gebruik het ook niet als aansterkende thee indien je ziek bent en nog koorts hebt. Houdt er ook rekening mee dat je, door het urinedrijvende effect, wat vaker naar de w.c. moet.

Ach, ik zou die mevrouw heel graag om toestemming hebben willen vragen voor het plaatsen van deze foto........
(maar dan had ik ook even gevraagd wat voor een beestje daar toch loopt op "haar" paadje....iemand een idee?)

Enthousiast geworden? 

12 opmerkingen:

  1. Fijne info over de brandnetel! Het lijkt mij een varkentje …

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm ze zullen bij mij ook wel al weer tevoorschijn komen net als het zevenblad. Kan ik er maar beter gebruik van maken.........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brandnetelthee drinken als ontgiftingskuur (of bij afvallen) is het effectiefst bij afnemende maan (dus na de Volle Maan tot de Nieuwe Maan). Men zegt dat je het dan ook nog het beste tussen 15.00 en 19.00 uur kunt drinken. Ik heb hier in Zuid-Spanje trouwens nog nergens brandnetels kunnen vinden :(

    En ik dacht inderdaad ook dat het een biggetje is wat daar loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk. Dank je wel! Ik heb het ooit ook eens gedaan maar vind het nog steeds eng met al die auto's langs de weg. Zou het niet verontreinigd zijn dan? Op mijn blog staat een verhaaltje voor morgen klaar over Peterselie-thee. Ik begin nog maar net met kruiden enzo. Vandaar dat ik hier terecht kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt inderdaad beter geen kruiden plukken langs een autoweg. Gelukkig kun je de brandnetel ook makkelijk vinden op "schone" plekken. Peterselie thee is lekker!!
      http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2011/07/peterselie-drogen.html

      Verwijderen
  5. Ik koop altijd brandnetelthee in de natuurwinkel. Bedankt voor het recept. Ik ga dit zeker eens proberen als die duiveltjes weer de kop opsteken in mijn tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, heerlijk dat het weer tijd is voor de nieuwe brandneteltopjes! Wij gaan altijd knippen langs de rand van het Veerse Meer, waar geen hond of mens komt ;) Lekker weer soepjes maken, maar thee is ook een goed idee, dank je voor de tip! (Enne, ik denk ook een varkentje!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De foto is niet erg duidelijk maar het diertje lijkt mij wat ik ken als een chien des buissons (Speothos venaticus). Volgens mij heet die in Nederland boshond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou kunnen, lijkt er wel op maar ik heb gelezen dat die alleen in Midden- en Zuid Amerika voorkomt? Het vrouwtje plaats ik eigenlijk juist ergens in Azië, maar ik kan daar wel helemaal fout mee zitten hoor.

      Verwijderen
  8. Het ziet er in ieder geval heel lekker uit. Het lijkt een beetje op muntthee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie ze hier ook al weer groeien samen met het zevenblad. Wat leuk je experiment van heel laten en knippen. Ga ik ook eens doen.
    Verder zijn je andere recepten met brandnetels ook de moeite waard om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. volgens mij is het een eend

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips