17-02-2014

kaneelbrood wecken



Makkelijk en lekker om in voorraad te hebben!

Hoe ga je te werk?

Maak een brooddeeg naar keuze en laat het rijzen. Voor drie glazen van 3/4 liter gebruik ik 500 gram meel.
Vet de weckglazen in met boter en strooi er wat paneermeel over. 



Na de eerste rijs het deeg op een met bloem bestoven aanrecht uitrollen.



Smelt wat roomboter en bestrijk het deeg ermee. Hierover kun je wat kaneel en desgewenst wat suiker strooien.
Snij dan stroken, ongeveer zo breed  als de helft van de hoogte van het weckglas, en rol ze op.
(en hoe dunner je het deeg uitrolt, hoe meer kaneel je kunt strooien ;-).



Laat het rolletje in het weckglas glijden en nog een half uurtje narijzen.



Bak dan het brood in een goed voorverwarmde oven van 180 graden tot het gaar is, meestal duurt dit ongeveer 20-30 minuten maar hou het even goed in de gaten. 
Meestal zal een klein beetje van het brood boven de rand van het weckglas uitsteken, snij dit eraf en eet het lekker wam op.



Sluit het weckglas en, als het een beetje is afgekoeld, zet je ze in een pan met lauw water en brengt het langzaam aan de kook. Weck het 30 minuten bij 100 graden, de tijd gaat in als het water kookt.
Deze weckglazen hebben de neiging om te gaan drijven, doe dus net zoveel water in je kookpan tot ze net blijven staan of, zoals ik altijd doe, zet ze "klem" met de deksel.



Na de kooktijd de glazen uit het water tillen en helemaal af laten koelen voordat je de klemmetjes er afhaalt.
Dit product is, zolang het glas gesloten blijft, minstens een jaar houdbaar.
Je kunt het er zo uit laten glijden.
Lekker met een lik boter of met een beetje honing!

22 opmerkingen:

  1. Leuke tip! Ik wilde nog steeds een keer cake wecken, maar ik denk dat ik maar voor dit recept gaat, dat lijkt me veel leuker en lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk tip!
    Die ga ik vast eens uitproberen!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wauw wat klinkt dat heerlijk! Lijkt me ook heel lekker met wat ahornsiroop erbij, lekker kleverig, wat denk jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een goed idee! Ik heb net van het weekend heerlijk kaneelbrood gemaakt. (Zó op!) en dat wecken vind ik wel een super goed idee! Altijd handig om zo iets lekkers op voorraad te hebben!. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee , hoe lang is het houdbaar in de gesloten po nadat het geweckt is ? Zoiets is handig om in huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe is het onbeperkt houdbaar, ik maak zelf nooit zoveel tegelijk dat het niet binnen een jaar opgaat.

      Verwijderen
  6. Even een technische vraag ,volgens mij zijn de grootste tapse Weckpotten 0,75l. In ieder geval ik heb ze nooit groter gezien .Dit in verband met de hoeveelheid deeg. Ik ga het zeker ook proberen. Leuk!
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je deze vraag stelt Riet, zie dat ik in de tekst een foutje heb gemaakt, deze wechglazen zijn inderdaad ook 3/4 liter. Ik zal het gauw veranderen.....dank je.

      Verwijderen
  7. Oooh wat zal dat smullen worden! Mmmm ga ik eens proberen en ook leuk om cadeau te doen ;-)
    Dank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee. Hoe bak je dat brood? In de weckpot? Dus dan zet je een glazen weckpot in de oven? Waar koop ik een weckpot die dat aankan?
    groet,
    Inte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, je bakt het brood in het weckglas. Deze glazen kun je soms kopen bij winkels als de xenos en blokker. Je moet wel de taps toelopende glazen hebben want anders wil het brood er niet uit. Ik weet niet waar je woont maar anders zou je hier eens kunnen kijken of het hier
      via internet bestellen:

      http://www.brouwmarkt.nl/weckglas-stortmodel-c-58_8316_8318.html

      Verwijderen
  9. Wat bijzonder, en wat ontzettend leuk! Dank voor het delen, dit ga ik zeker maken, leuk ook voor pasen om cadeau te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt een prachtig ideetje en heel origineel ook. Iets om binnenkort uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben helemaal overtuigd en heb drie formaten weckglazen besteld. Zo ontzettend leuk om oudere echtparen of alleenstaande mensen geweckt brood of cake te kunnen geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou graag nog iets willen vragen. Moeten de weckpotten van tevoren nog gesteriliseerd worden? Of is het zo dat ze doordat erin gebakken wordt, vanzelf schoon worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, je hoeft ze niet eerst uit te koken, dat gaat inderdaad gelijk met het bakken.(Oh......en jonge echtparen vinden het ook wel lekker hoor :P.)

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk. Ik ga mijn weggeef-gebied uitbreiden. En superhandig dat ze door het bakken worden gesteriliseerd, dat scheelt een hele handeling! Ik ben ook blij dat ik je pagina over wecken heb gelezen, dat ik een handdoek onderin de pan moet leggen (ook op de website weckenonline heb ik heel veel informatie gelezen). We gaan al onze favoriete broodrecepten uitproberen, kan niet wachten!

      Verwijderen
  13. HALLO,IK HEB EEN GROOT PROBLEM , IK HEB APPELMOES INGEWECKT,EN NU HEB IK GEZIEN DAT MAAR WEER SCHIMMEL BOVENOPZIET.NU WEET IK NIET HOE DAT KAN. IK MOET ER BIJ ZEGGEN DAT IK: HOOFDDOEK DRAAG ,HANDSCHOENEN AAN HEB ALLES STERIEL MAAK ,DE GLASEN GOEDSCHOON MAAK ,HEB. EN NOG ZIET ER SCHIMMEL OP. EN DE GLASEN ZIJN HEEL ERG VAST GESLOTEN. WAT DOE IK FOUT???????LIEVE GROETJES bRIGITT

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is jammer zeg...zoveel werk. Wat er fout gegaan is kan ik niet zo één twee drie zeggen. Doe je de appelmoes kokend heet in de potten, deksel erop en dan omgekeerd wegzetten? Of weck je de appelmoes 30 minuten bij 90 graden? Bij de laatste methode mag het zeker niet gebeuren. Bij de eerste methode is het wel belangrijk dat je de potten goed vol hebt. Wel heb ik bij geweckte appelmoes dat de bovenste cm soms wat donkerder van kleur is dan de rest. Dit is geen schimmel en kan gewoon gegeten worden.

      Verwijderen
    2. Kaneel doodt schimmels! 😏

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips