26-01-2015

amandelmelk en de "rest" verwerking


Zelf amandelmelk maken, je kunt het op diverse sites lezen, is helemaal niet moeilijk.
Ideaal voor mensen met een lactose intolerantie of als je om andere redenen geen koemelk wilt gebruiken.
Maar....dat het nou zo heerlijk romig is om zo te drinken hoor je mij niet zeggen, al wordt het door toevoeging van wat dadels en/of kersen wel een heel stuk lekkerder.
Toch maak ik het regelmatig, niet om zo te drinken maar om er ons ontbijtje mee te maken......overnight oats. Met lekker veel andere gezonde toevoegingen zodat we de hele ochtend verder niets meer hoeven eten omdat we zo verzadigd zijn. (Niet dat wij ons daar altijd aan houden helaas.)


(Mocht je je trouwens afvragen wat dat groene spul is........deze zomer hoop ik daar een logje over te kunnen schrijven ;-).

Maar goed, amandelmelk. Voor de lezers die het nog niet ergens anders zijn tegengekomen.....je maakt het als volgt:
Laat de amandelen een nacht weken in wat water.


Spoel ze de volgende dag af en doe ze in de blender (staafmixer kan ook) met water.
Voor 250 gram amandelen gebruik je ongeveer 1 liter. Meer kan, minder mag.
Laat dan de blender een dikke minuut draaien et voila........je hebt "melk".


Zeef alles nu door een kaasdoek (of theedoek) en wring het zo krachtig mogelijk uit.


Je hebt nu twee producten, melk en amandelpulp.
Omdat amandelen best prijzig zijn is het fijn om deze pulp te hergebruiken. Dit zomaar weggooien voelt ook absoluut niet goed en is ook niet nodig want je kan er nog heel veel verschillende lekkere gerechten mee maken.


Ik maakte er een (echt overheerlijke) cake mee. Andere mogelijkheden zullen in de loop van dit jaar de revue passeren, dat is tenminste de bedoeling.

Recept maanzaad-amandelcake
Nodig:
-115 gram zachte roomboter
-115 gram (riet)suiker
-4 grote eieren
-30 gram maanzaad
-180 gram amandelpulp (eventueel aanvullen met amandelmeel)
-125 gram zelfrijzend bakmeel
-snuf zout

Warm je oven voor op 180 graden.
Vet je cakevorm in met boter en wat bloem.
Mix de boter met de suiker en voeg één voor één de eieren toe.
Spatel vervolgens de amandelpulp erdoor en ook het maanzaad en het zelfrijzend bakmeel.
Giet het nu in je vorm en laat het in ongeveer 40 minuten garen in de oven. Controleer even met een satéprikker of het echt gaar is. 


Wist je dat amandelen heel gezond zijn voor ons hart en onze bloedvaten?
Ook bevatten ze veel mangaan (goed voor de leverontgifting en aanmaak van energie op celniveau).

Let op
Volg je "de gulle aarde" op facebook en je hebt de nieuwe pagina nog niet "geliked"?
Vanaf februari verschijnen de nieuwe logjes alleen nog maar op de pagina met "vind ik leuk".

12 opmerkingen:

  1. Nog nooit gedaan. .. ook maart eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk, ik koop regelmatig amandelmelk en dat is inderdaad nogal prijzig.
    Bedankt voor de goede uitleg.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hoi Bedankt voor het cake idee, wegens het moeten weggooien van de amandelen achteraf was ik er nog nooit aan begonnen om de melk te maken, het leek me zo een verspilling.
    Lukt deze melk ook nog goed wanneer je amandelen met bruin vliesje gebruikt?
    Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, voor de melk kun je amandelen met vlies gebruiken. De pulp heeft wel een iets andere smaak.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat de pulp ook erg lekker is door ontbijtmuffins. Ik ben van plan dat binnenkort eens te proberen. Ik wil de melk met amandelmeel maken, dat zal ook wel lukken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo jammer dat ik een notenallergie heb én een koemelkallergie én geen soya mag vanwege mijn schildklier...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me behoorlijk lastig Joke.....klinkt als een behoorlijke uitdaging.

      Verwijderen
    2. is het ook. ik volg nu een endometriosedieet.
      Geen zuivel (heel soms van de geit)
      Geen gluten (bevalt vooral mijn buik heel goed!)
      Geen rood vlees (alleen vis en heel soms kip)
      Geen suiker (díé is lastig!)
      Geen soya
      Geen noten is geen onderdeel van het dieet en die maakt het het moeilijkst. Want veel recepten van vleesvervangers gaan uit van het gebruik van noten. En die neem ik niet. Dus dan eet ik maar gewoon wat meer eieren, van onze eigen kip!

      Verwijderen
  6. Ga ik proberen. Inclusief die mooie cake. Nog een vraag: Klopt het dat het water waarmee je de amandelen blendert niet het water is waarin ze een nacht hebben geweekt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vond nog een ander om rest te verwerken, dacht aan deze pagina en deel het toch even met jullie.
    http://figgyandsprout.com/almond-pulp-crackers/
    Ik deed nooit iets met amandelmelk, dus misschien is het niks? Maar wie weet.
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip denk ik Marianne, heb hem opgeslagen en ga dat eens proberen. Ziet er in ieder geval smakelijk uit!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips