19-01-2015

maaltijd in een pot: risotto


Na alle koekjes en andere zoetigheden in een pot ben ik wel toe aan een nieuwe uitdaging!
Maaltijden in een pot....daar ben ik (noodgedwongen) wat mee aan het experimenteren.
Kijk, het is best lastig als wij om 18.00 uur de warme maaltijd nuttigen terwijl een ander gezinslid vijf dagen in de week pas om 20.30 uur thuis komt van zijn werk. 
Op andere dagen wil er iemand al graag om 16.30 uur eten, simpelweg omdat er de rest van de avond geen tijd is. 
Nou lenen veel maaltijden zich wel voor een tweede ronde, aardappels kunnen immers worden opgebakken en de meeste groenten zijn op een zacht vuurtje ook wel weer warm te krijgen, evenals stamppotten, ovenschotels en pasta gerechten. 
Maar..... die keren dat het niet lukt wordt er een beroep gedaan op de bestaande snel kant-en-klaar maaltijden in een zakje......iets wat elke keer weer vies tegenvalt! De smaak is niet "je van het", en voor een harde werker vaak ook veel te weinig. (En dan laat ik voedingswaarde en gezondheid gemakshalve buiten beschouwing.)

Gelukkig zijn er veel voorbeelden op het web te vinden van deze "maaltijden in een pot" en met de nodige aanpassingen en het omrekenen van cup naar gram is deze risotto de eerste die door iedereen met smaak wordt opgegeten! 
De hoeveelheid in mijn potje is genoeg voor één stevige eter, maar je kan er natuurlijk ook een dubbele portie in doen voor twee tot drie eters of driedubbel voor........:-)

Hoe lang je het potje op deze manier kunt bewaren durf ik niet precies te zeggen maar na een aantal weken ziet het er in ieder geval nog prima uit!

Wat gaat er in de één persoonspot?
In een potje van 250 ml (of iets kleiner) doe je 150 gram risotto rijst.
Vervolgens knip je 20 gram gedroogde tomaten in stukjes en legt dit boven op de rijst.


Meng dan 1 eetlepel gedroogde uitjes, 1/2 theelepel oregano, 1/3 theelepel gedroogde knoflook snippers, 1/3 theelepel gedroogde rozemarijn, 1/2 theelepel gedroogd basilicum, wat peper en een klein snufje zout.


Leg dit bovenop de tomatensnippers, (een andere volgorde kan natuurlijk ook).


Leg er vervolgens een bouillonblokje op en sluit de pot.

Om de risotto in een handomdraai  te kunnen maken:

Breng 400 ml water aan de kook.
Laat hierin het bouillonblokje oplossen en giet de rest van het potje in de pan en breng het weer aan de kook.
Laat het onder regelmatig roeren op een heel zacht vuurtje in 20 minuten gaar koken. Als het té droog wordt een klein beetje extra water toevoegen.
Eventueel garneren met wat geraspte kaas.

Eet smakelijk!


Als je de nieuwe berichten van De Gulle Aarde ontvangt op je facebookstartpagina en je wilt dit blijven ontvangen moet je mijn nieuwe pagina even liken. Dat kun je hier doen. De "vriendenpagina" gaat namelijk binnenkort verdwijnen. 

22 opmerkingen:

  1. Iets helemaal anders.Vooreerst een gelukkig 2015,met nog vele handige tips en recepten op jou blog.
    Ik lees iets van facebook en liken.Ik ben niet op facebook kan ik in de toekomst dit alles dan n iet meer lezen gaat jou blog dan weg ????Hopelijk niet want het is één van mijn favoriet blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wees niet bang, hier verandert niets, alleen de mensen die mij volgen met facebook krijgen, als ze geen actie ondernemen, geen updates van nieuwe berichten meer te zien.
      Dank je voor de nieuwjaarswensen!

      Verwijderen
  2. heerlijk...ik gebruik het recept graag! Niet voor een laatkomer maar lekker voor mijzelf ;) Ik ben nl de enige die dol is op risotto en daarom eet ik het nooit...shame! Als ik dit nu maak dan ga ik het dus wel eten omdat het nauwelijks extra werk is op het moment van koken. Dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie op pinterest regelmatig meals in a jar voorbij komen, maar heb nog geen moeite genomen om alle ingredienten te vertalen en om te rekenen in grammen... Dit receptje ga ik even opslaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super idee, ook leuk om cadeau te geven aan een alleengaande. En als je zelf groenten droogt kun je variëren. Ik gebruik vaker recepten van je, altijd leuk om te snuffelen op je site.
    Groeten van Tineke uit Oostenrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kook met regelmaat een hele grote pan met zoet-zure saus (pangangsaus) Deze saus giet ik gloeiend heet in schoongemaakte potten met schroefdeksel. Op kop zetten en af laten koelen. Houdbaar ca. 6 maanden maar dat haalt het bij ons niet. Heb je heel weinig tijd van koken; 500 gram kipreepjes bakken, 500 gram roerbakgroente er door en een pot zoet-zure saus. Roerbak mie klaar maken (duurt ca. 4 minuten) en je hebt een maaltijd met vlees en verse groente in ca. 10-15 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee weer, ga ik zeker doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit ga ik zeker uitproberen, en ik sta open voor nog meer luie-vrouwen-maar-toch-gezond recepten :-)
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als in de zomer de biologische(soep-)tomaten in de aanbieding zijn koop ik groot in.Alle tomaten wassen,grof snijden en in grote ovenbraadslede.Samen met gehakte uien,paprika's,knoflook,en wat je verder nog hebt.In de oven(160 graden C) bakken,paar uur.Dan de staafmixer erop,en alles in bakjes van verschillende grootte in de vriezer.ik eet daar de hele winter van:met water erbij voor soep,kleine portie voor op pizza,pastasaus.Nog wel peper,zout en kruiden naar wens toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marjan, ook weer een goede tip die ik eens ga proberen.

      Verwijderen
  9. Super idee! Net wat ik nodig had, we gaan het zeker eens proberen!
    groeten, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Handig! Ik hou me aanbevolen voor meer van zulke tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als wij een maaltijdje warm moeten houden doen we het in een klein pannetje in de hooimadam!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is het niet handig om even een setje cupmaten aan te schaffen? Ik heb zowel de cups als (engelse) table/teaspoons en gebruik ze geregeld. 1/2 cup rijst is precies genoeg voor mij.

    Afke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik Afke, maar omdat waarschijnlijk niet iedereen die hier meeleest er één heeft, lijkt het me handiger om hier grammen te gebruiken.

      Verwijderen
  13. Bedankt vandaag voor je uitnodiging op Facebook!
    Groeten, Marianne
    (ook van consuminderenmetmarianne.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips