05-09-2011

rode bieten wecken


Voor 4 potten van een liter heb je ongeveer nodig:

20 gare rode bietjes, gekookt met 1 theelepel zout
125 gram suiker
7,5 dl water
3,75 dl wijnazijn
4 uitjes (of meer als je dat lekker vindt)
laurierblaadjes

De bietjes in blokjes of plakken snijden en in de glazen leggen.
Het water met de suiker aan de kook laten komen en de suiker volledig op laten lossen, eventueel afschuimen en de wijnazijn toevoegen. Alles af laten koelen. 
De uienringen op de bietjes leggen en een laurierblaadje erbij steken.
De glazen tot 1 cm onder de rand vullen met de azijn-water oplossing en sluiten met ring en klem.
Doe ze in de weckketel of grote pan en breng het water aan de kook. Laat ze 30 minuten zachtjes doorkoken en haal de glazen uit het water. De volgende dag mag je de klemmen verwijderen en controleren of het deksel vast zit.


Mogelijkheid 2:
Leg de in stukjes gesneden gare bietjes in een pan en overgiet ze met een suiker-azijn oplossing: 500 gram suiker op 1 liter azijn. Doe in een neteldoek (of koffiefilterzakje) een paar kruidnagels, enkele mosterdkorrels en een stukje hele gember. Het zakje dichtbinden (filterzakje dichtvouwen en sluiten met een paperclip) en het zakje een nacht mee laten trekken in de pan met bietjes. De volgende dag de bietjes in de glazen doen met de azijnoplossing maar zonder de kruiden. Per glas een laurierblad insteken en ook 30 minuten inmaken bij 100 graden.

Bietjes zijn erg gezond. We zouden ze eigenlijk veel vaker moeten eten. 
Klik hier voor de 8 redenen om regelmatig rode bietjes te eten.

15 opmerkingen:

  1. Mmmm... dat ziet er lekker uit!
    Ik maak ze altijd klaar, rasp ze en vries ze in. Liefst zo veel mogelijk, want ze zijn lékker! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zie dat jij een 'oud' model weckpotten hebt met zo een bol deksel ... waar haal jij je klemmen? Want wij hebben een massa potten overgenomen van iemand en een deel ervan zijn de 'moderne' weckpotten met invallend deksel maar een groot deel zijn er ook zoals jij gebruikt maar alle klemmen zijn zwaar verroest en niet echt meer bruikbaar ...
    je mag me altijd eens mailen op mamamodus @ gmail . com als je tips hebt!
    Voor de rest ... mmmmmmmm dat ga ik ook eens proberen!!! Supertoffe site heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij weck-online zijn deze klemmen nog steeds te koop.
      Ik gebruik ook mijn roestige klemmen. Maakt niet uit hoor, zitten aan de buitenkant.

      Verwijderen
  3. Ik had ze gisteren op het menu staan, maar dan wel uit een pot van Hak… Maar toen was de bloemkool in de aanbieding, en heb ik dat voorrang gegeven. Omdat vers in mijn idee toch gezonder is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar, dat gezond toch ook heel lekker kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. rode bietjes zijn in frankrijk ook een onderdeel van de crudités, zo lekker:))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Delicious! I have never made them with bay, but it sounds good so I will try also! Thank you for sharing xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Saskia, Jan en Payal
    bij de www.brouwmarkt.nl kan je alleskopen op het gebied van wecken. Ook de beugel..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ga beginnen met wecken en vroeg me af waarom je bij bietjes azijn gebruikt? Ik rasp mijn bietjes altijd grof en maak daar dan een stamppot van. Kan je ze ook wecken zonder azijn? Ik denk niet dat mijn kinders dat kunnen waarderen :) Hoor het graag van je

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker kan dat. Bietjes op bovenstaande manier geweckt kun je zo uit de fles serveren. Zonder azijn ook 30 min. wecken.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je snelle reactie!

      Verwijderen
  9. Als ik de bietjes grof heb gerapt, vermeng ik deze met suiker, azijn en veel gesnipperde uien.....Kan dit zo in de pot en dan geweckt worden? Met dank voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan je ook zelfgemaakte appelazijn gebruiken of normale azijn?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips