24-10-2011

griep - voordat je ziek bent


Het snotter- en griep seizoen staat weer voor de deur, daarom af en toe een logje met een paar tips die ik zelf gebruik om snel weer helemaal fit te worden.

Iedereen kent het wel, dat onbestemde gevoel, je (hoofd)huid is gevoeliger, je bent moe en op je rug, tussen je schouderbladen  is het ook niet helemaal pluis.
"Volgens mij word ik ziek", denk je, terwijl er een koude rilling over je rug loopt.
Begin dan direct met het nemen van één van onderstaande maatregelen, is het niet om 'het tij te keren' dan wel om de periode dat je ziek bent behoorlijk te verkorten en de symptomen af te zwakken, want zoals Leo Tolstoj het al schreef:

'blus het vuur nu het nog smeult'.

VOETENBADJE

Begin met een voetenbad met zo heet mogelijk water.  In het voetenbad doe je een handvol zout of een kruidenaftreksel van een flinke kop met gedroogde lindebloesem en vlierbloesem, overgoten met kokend water, en na tien minuten de kruiden eruit gezeefd. Doe deze thee bij het water van het voetenbadje.

Op de voeten bevinden zich gevoelige punten (reflexzones) die door massage of thermische prikkels gestimuleerd kunnen worden en met alle organen in het lichaam in verbinding staan. Kruiden die de afweer stimuleren kunnen zeer effectief via de voetzolen op het lichaam inwerken, soms zelfs beter dan thee. Je kunt het ook combineren, drink dus tijdens je kruidenvoetenbadje twee kopjes lindebloesen-vlierbloesemthee.


KNOFLOOKMELK


Voordat je op bed gaat neem je een glas knoflookmelk. Misschien niet je lievelingsdrank maar knoflook is weerstandsverhogend en werkzaam tegen virussen en bacteriën. Bovendien heeft knoflook antibiotische eigenschappen.
Pers een teentje knoflook uit en schenk hierover hete melk. (Je kan ook deze knoflooktinctuur gebruiken).
Om dezelfde reden kun je ook een schoongemaakte ui in vieren snijden en in een glas water enkele uren laten trekken. de ui eruit halen en het water opdrinken. Ui en knoflook zijn familie, de ui werkt iets milder.

NAAST JE BED
Naast je bed leg je ook een doorgesneden ui of je kiest voor een brandertje met etherische olie van bv. den of eucalyptus.

ECHINACEA
En natuurlijk mag de rode zonnehoed  (Echinacea) niet ontbreken, zij verhoogd en activeert namelijk de lichaamseigen afweer. De "hoofdagenten" van ons afweersysteem zijn "speciaal getrainde" witte bloedlichaampjes, de macrofagen. Die houden als permanente verdedigers toezicht op binnendringende ziektekiemen en vreten ze zonder meer op. Hoe sneller nu die indringers uitgeschakeld worden, des te kleiner is de kans dat de ziekte uitbreekt.
Je kan thee met echinacea (met andere kruiden erbij)  kopen bij een goed gesorteerde supermarkt, maar dit waterige extract geeft, vergeleken met de tinctuur slechts een zeer onbevredigend resultaat. Koop daarom dus echinacea tinctuur of maak het zelf. Van gekochte, gedroogde plantendelen of van je eigen oogst. Want dat kan natuurlijk ook, het schijnt zelfs beter te zijn.

ZELF ECHINACEA TINCTUUR MAKEN


Koop bij een betrouwbaar adres gedroogde Echinacea purpurea of Echinacea angustifolia. Vul een potje voor de helft met het kruid en giet hier goede graanjenever over van 40 %, tot het potje vol is. Dit laat je, afgedekt, een zestal weken staan en je schudt zo nu en dan. Daarna de kruiden eruit zeven en je hebt je eigen Echinacea tinctuur. Als je dit pas gaat maken als je je grieperig gaat voelen, tja, dan ben je te laat. Zorg dus dat dit klaar is, je kan de tinctuur minstens 2 jaar bewaren in een donker druppelflesje.


ECHINACEATINCTUUR MAKEN VAN EIGEN OOGST


Je kan de Echinacea prima laten groeien in je eigen tuin. Zowel de E. purpurea als de E. angustifolia hebben ongeveer dezelfde werking. Zelf kies ik graag voor de E. purpurea. In het groot handboek geneeskrachtige planten van Geert Verhelst staat namelijk dat bij E. purpurea de meest actieve stoffen in het bovengrondse deel zitten, terwijl van de E. angustifolia de wórtel juist het werkzaamst is. En een beetje tuinierster weet dat als je de wortel oogst...................., vandaar mijn keuze. Zo heb ik elk jaar verse tinctuur.
Laat de zaadjes onder glas ontkiemen, een plastic zakje over het potje kan ook. In mei kun je ze dan buiten in de volle grond zetten. Als de bloem vol in bloei is kun je oogsten. Zowel de bloem als de stengel als het blad snij je in kleine stukjes en je vult een pot losjes met het kruid. Hier overheen giet je weer de graanjenever en laat het zo'n zes weken op een warme plek trekken.

In dit stukje van Daniëlle Houbrechts lees ik dat je kunt controleren of de bloemen geoogst kunnen worden. Als je een bloemhoofdje opensnijdt moet er een bordeaux rode lijn te zien zijn. Zelf heb ik dat nog nooit gecontroleerd maar volgend jaar zal ik zeker eens hiernaar gaan kijken.


DOSERING VAN DE TINCTUUR
Als je je grieperig voelt neem je direct 50 druppels van de tinctuur. Daarna ieder uur 10 druppels, minstens drie dagen lang. Wil je de tinctuur preventief nemen dan gebruik je drie maal daags 20 druppels, bij voorkeur voor de maaltijd innemen.


Er zijn natuurlijk nog veel meer weerstandsverhogende kruiden. Wellicht komen die ook nog eens aan bod.

14 opmerkingen:

  1. Dit jaar heb ik voor het eerst zelf echinaceatinctuur gemaakt van de hele plant. Naast deze griepverdrijver drinken we veel vliersiroop.
    Een oud Iers gebruik bij griep is een kop thee met een flinke scheut Ierse whiskey en een lepel honing, heet opdrinken. Daarna gelijk onder wol en goed zweten. (met een doorgesneden ui op het nachtkastje al is dat geloof ik geen Iers gebruik ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor deze tips, de bloesems heb ik al in huis, drink het graag als thee, maar wist niet dat het als voetenbad ook functioneel was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien een beetje gemakzuchtig maar ik haal de echina bij de drogist. Daarnaast kom ik niet onder de griepspuit uit ivm mijn hartaandoening.

    groetjes
    Brigitta

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben echt heel blij met dit logje.
    Ik heb zelf geen echinea laten bloeien maar zal dit zeker doen. Komend jaar. Ik zal even googlen waar ik die tinctuur zou kunnen kopen.
    Op televisie wordt er nu reclame gemaakt voor vlierbessen thee, dat zou een natuurlijk antibioticum zijn, ik dacht altijd dat het echinaforce was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige tips allemaal. Ik ga ze allemaal nog eens rustig doornemen om te zien welke ik ga gebruiken... Die met knoflook is wel het makkelijkste want knoflook en melk heb ik altijd wel in huis...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben net weer beter, maar fijn om te weten voor een volgende griepgolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De griep van dit moment is hardnekkig. Je hebt geweldige tips neergezet maar eerlijk die knoflookmelk die ga ik vast niet drinken. Ik word al ziek bij het idee. Het lijkt me zo vies.
    Fijne dag!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig! Ik haat opkomende verkoudheden: je voelt gewoon dat hij gaat komen, en je kunt er niks aan doen. Ik slik dan vaak echinacea tabletjes, vitamine C en ga een keer extra hardlopen. Het schijnt dat je daardoor de weerstand van je lichaam bevordert.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja hoor, de ui! Die doen we hier standaard bij de eerste snotneusverschijnselen doormidden naast het bed. Werkt prima!
    En dat zoutvoetenbad ga ik onthouden. Niks mis met 's avonds een lekker warm badje, dacht ik zo ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echinacea heb ik ook altijd in de kast staan. Misschien moet ik er ook eens aan denken om hem zelf te maken. Als ik naar de kruidenwinkel ga, ga ik eens kijken of ze de kruiden daar hebben.Ik zou deze met vodka maken zoals mijn anadere tincturen.

    Lieve groetjes,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat het ook goed doet. Kippesoep (gee plofkip of supermarktkip) goed wassen onder de warme lopende kraan, en dan een dag laten trekken. doe in de bouillon een fijngesneden prei. En je knapt er echt van op . Eet het een paar keer per dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gek genoeg vond ik de knoflook met melk heerlijk toen ik een lichte bronchitus had. De combinatie van de scherpe knoflook en de zachte smaak van melk deed me goed. En het leek na een dag al wat op te leveren.......
    Wat kun je tegen de knoflookgeur doen?? Want de volgende dag moest ik wel weer werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peterselie geldt als hét middel tegen knoflookgeur. Op een paar blaadjes kauwen en het zou "over" moeten zijn. Nu is het zo met knoflookgeur dat die alleen je lichaam kan verlaten via je longen, via de uitademing dus. En dit proces kan wel een poosje duren, vandaar dat peterseliekauwen maar eventjes helpt. Het schijnt wel zo te zijn dat als je heel regelmatig knoflook eet, je lichaam het sneller af kan voeren en je dus minder lang last hebt van die, voor andere mensen, akelige geur uit je mond.

      Verwijderen
  13. Bij opkomende griep/verkoudheid maak ik altijd thee van citroenmelisse.
    Om citroenmelisse thee te zetten giet je kokend water op ongeveer 3 tot 4 blaadjes citroenmelisse. Je kunt de bladeren eventueel wat kneuzen, zodat de aroma's beter vrij komen. Laat de thee drie tot vijf minuten trekken en zeef het daarna.
    Kinderen vinden dit ook lekker, eventueel met een beetje honing erdoor, vooral als ze niet van "vieze" drankjes houden.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips