15-04-2012

maak je eigen wasverzachter



Mijn was droog ik buiten, als het weer het toelaat. Bij (dreigende) regen is er ook binnen plek genoeg. Een grote zolder met zo'n 40  meter waslijn biedt al gauw ruimte aan minstens 5 wasmachineladingen. Ook beneden in de achterkamer kan ik twee waslijnen spannen. Die worden bij voorkeur gebruikt als de houtkachel aan is geweest en het speksteen nog heel lang in de nacht haar lekkere warmte afgeeft. 

Buiten drogen is natuurlijk het allerfijnste. 
Vooral met zo'n lekker windje. Als je de was, als het droog is, met beleid in de wasmand legt om mee naar binnen te nemen én het dan ook direct opvouwt ;-), wordt het strijkwerk zelfs voor je gedaan. 
Hoe anders als je binnen droogt, vooral als het te snél droogt. Hard en stug wordt het daarvan.
Dan gebruik ik graag een wasverzachter.
Ik weet het, je kan het ook doen met azijn maar dat geeft net geen bevredigend resultaat en hé, ik ben ook maar een mens, een subtiel geurtje is zo nu en dan ook best wel lekker!
Maar wasverzachter............ de 'goede' merken, zijn niet goedkoop.
Zou je dat zelf niet kunnen maken?
Kijk, en dan is Internet weer zo ontzettend leuk!!

Op de site van www.kapsels.net kun je het volgende lezen:
Geloof het of niet, maar wasverzachter is een uitstekende conditioner die niet uitgespoeld hoeft te worden. Het is meestal erg geconcentreerd dus verdun het voor gebruik rijkelijk met water.
Suggesties voor verdunning: 1 el wasverzachter op 4 el water. Dit werkt verzachtend en ontklittend.

En het omgekeerde is ook mogelijk, maak van je conditioner een wasverzachter!
Ik vond een recept met deze drie ingrediënten:


Je neemt 1/3 deel water, 1/3 deel schoonmaakazijn en 1/3 deel conditioner. Alles in een maatbeker gieten en even roeren.
Het ruikt lekker en de was wordt zacht. En dat alles voor een habbekrats. Nou, dat is toch mooi meegenomen in deze financieel uitdagende tijd.


Het maakt ook niet uit welke conditioner je gebruikt, ze zijn er in vele kleuren, geuren en prijsklassen. Zelfs op natuurlijke basis, al zijn die dan weer een stukje duurder.
Ik gebruik het nu al een poosje, en ik vindt het zelfs prettiger om nog iets minder conditioner te gebruiken omdat het, raar maar waar, een stevig mixje wordt en maar langzaam uit de fles kruipt. En dat gaat nu eenmaal niet zo fijn samen met een ongeduldige natuur. (beetje maar hoor.)

Regelmatig hebben we hier ook een mooie zonsondergang.


Kan ik de volgende morgen mijn was dan buiten hangen?
Of toch niet?
Hoe ging het ook alweer?

"Avondrood water in de sloot"
                of
"Ochtendrood water in de sloot"
                of toch
"Red sky in the night is a sailers delight, red sky in the morning is a sailors warning".

Hmm, ik kijk 's morgens eerst wel even uit het raam.

41 opmerkingen:

  1. Morgenrood - water in de sloot.
    Fijn weekend, groetjes, Thea R.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aangestoken door je enthousiastme ga ik gauw de was buiten hangen!! Die wasverzachter probeer ik zeker ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk logje!! Ik gebruik nooit geen wasverzachter eigenlijk... nog goedkoper;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een goed idee! het idee om wasverzachter in mijn haar te doen trekt me niet zo, maar jouw recept weer wel, voor de was...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goed idee van die wasverzachter ... ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn eigen was middel beviel niet zo goed ,maar ik ga je wasverzachter proberen .

    Groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik ook gewoon azijn. Werkt goed, en is erg goedkoop. Ik hang mijn was ook op zolder, is inderdaad soms best hard, maar ik vind een harde handdoek best fijn afdrogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om je wasverzachtertip te lezen. Sinds kort gebruik ik een natuurlijk wasmiddel van olijven en rozemarijn en dan heb je helemaal geen wasverzachter meer nodig. Maar het is nooit weg om zo'n eigen wasverzachtermix te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke tip die ga ik zeker eens uitproberen vooral ook omdat ik de meeste wasverzachters zo ontzettend aanwezig vind zijn met hun geur.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha, ik vind het wel lachen conditioner voor de was.....
    Ik gebruik zelden wasverzachter met gevolg dat de was in de winter inderdaad vaak hard opdroogt.
    Gelukkig gaan we de zomer tegemoet en kunnen we alles lekker buitenhangen. Ik ga de zelfgemaakte wasverzachter zeker proberen.
    Groeten,Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mijn wasmachine zei vorige week zaterdag:doe het lekker zelf!
    gelukkig is vanochtend (eindelijk)de servicemonteur geweest,die er verstand van had,(koolborstels waren versleten...)met als resultaat dat er al weer vrolijk wordt gewassen.
    straks lekker de boel ophangen en bedankt voor de verzachtende tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga het zeker proberen Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een mooie tip. En schitterende foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is 'ochtendrood, water in de sloot' en
    'avondrood teder brengt morgen mooi weder'

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik gebruik enkel wasverzachter als de was in huis op het rekje gedroogd wordt. Ik maak de wasverzachter ook zelf maar wel met andere verhoudingen of jij gebruikt : 1/3 conditioner (goedkoopste die ik in de winkel 'vind'), 1/3 gewone azijn en 2/3 water.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Is conditioner hetzelfde als cremespoeling? En kan dit ook met gewone azijn of moet het persé schoonmaakazijn zijn?
    Groetjes, Eusolde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor zover ik weet zijn conditioner en crèmespoeling verschillende artikelen. Gewone azijn kan ook gebruikt worden.

      Verwijderen
    2. Dankjewel Hanneke, ik ga het eens proberen. Gr. Eusolde

      Verwijderen
  17. Zo, mijn eerste wasje met eigen gemaakte wasverzachter zit in de machine. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Aangezien ik conditioner in overvloed heb, kan ik dat op deze manier mooi opmaken. Weggooien is ook zo zonde en met mijn (inmiddels) korte koppie is shampoo voor mij echt wel voldoende.
    Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is precies 1/3 sorry ben niet zon rekenwonder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het staat er ook een beetje ongelukkig :o), ik had beter kunnen schrijven dat je van alle drie de ingrediënten evenveel moet nemen. Dus b.v. 100 ml water, 100 ml azijn en 100 ml conditioner.

      Verwijderen
  19. Super dankje ga het proberen wasmiddel werkt super

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ga dit zeker proberen vind de was nooit lekker ruiken als het op zolder droogt bedankt voor de tip...

    Groetjes nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb het net voor de 1ste x gemaakt vanavond gelijk testen zeer benieuwd...

    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Was voelt in eerste instantie al goed geurt niet echt echte test moet nog komen hangt nu nl. Lekker buiten haha beter dan de zolder...

    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoeveel gebruik je van die 300ml ;) per wasbeurt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat meet ik nooit, gewoon een flinke scheut :-)

      Verwijderen
    2. Dat gaan we dan maar gauw uit proberen. Bedankt! :)

      Verwijderen
  24. Heb verkeerde product gebruikt ,cremespoeling in plaats van conditioner ,hoe verhelpen aub
    Zeker dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh....dat is jammer. Verhelpen zal niet lukken als alles al is gemengd. Er is wel een verschil tussen beide producten......crèmespoeling legt een laagje óm je haar (tegen de klitten) en conditioner repareert je haar van binnen uit. Wat er daadwerkelijk aan stoffen anders is weet ik niet. Als je toevallig gewone azijn hebt gebruikt ipv schoonmaakazijn, zou je het gewoon voor je haar kunnen gebruiken. Anders het uitproberen met een klein beetje (hand)was?

      Verwijderen
  25. Al een tijdje geleden dat mijn moeder met deze tip kwam toen mijn man en ik krap zaten (van deze site overnomen) en ik doe het nog steeds. Ik heb een grote 5 liter fles waar ik het dan in doe. De conditioner is de goedkoopste die ik kan krijgen bij Kruidvat waar ik altijd een stuk of 6 tegelijk van haal; 3 voor de wasverzachter en 3 voor mijzelf en mijn man (die gebruikt de conditioner voor zijn baard :) ). De was ruikt lekker fris, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de baard van je man......die ruikt dan natuurlijk ook lekker fris :-)

      Verwijderen
  26. Crèmespoeling en conditioner zijn precies hetzelfde.
    In Nederland wordt conditioner gebruikt, in Belgie crèmespoeling.
    En haren kunnen niet van binnen uit worden gerepareerd.
    Haren bestaan uit schubben die over elkaar liggen en zijn een "dode" massa, vandaar dat je niets voelt bij het knippen

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Niet echt een milieuvriendelijke/ duurzame oplossing om chemisch gemaakte haarconditioner te gebruiken. Daar zitten chemische stoffen in die slecht afbreken in ons rioolwater en milieu. Dus niet fijn voir mens, dier en aarde.
    Daarnaast is haarconditioner best duur en ook daarom is het milieuvriendelijker azijn een betere oplossing. (Ook als haarverzachter is azijn prima te gebruiken)

    Meng simpelweg wat azijn en wat essentiële olie erbij - als je een geurtje wilt- met wat water. Eventueel ook wat natuurlijke baking soda/ zuiveringszout erbij, en klaar is je fles wasverzachter. (Baking soda te koop bij veel buitenlandse supermarktjes: aziatische, turkse, enzovoorts, ook online goedkoop te krijgen en bij A.H.)

    Recept:
    Ingrediënten
    2 koppen water (500 ml)
    1 kop azijn (250 ml)
    1/3de kop baking soda (66 gram)
    6 druppels etherische olie, de geur die je zelf het lekkerst vindt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips