08-07-2012

aardbei-basilicum drankje


Geserveerd met een paar ijsblokjes en een blaadje basilicum, op een zomerse dag..............
Heel bijzonder!

Je maakt het zo:
In een pan gaat suiker en water. Het recept gaat uit van 1 1/2 kop suiker op 1 kop water, maar dat wordt echt veel te zoet, vooral als je je eigen aardbeien hebt die toch al veel zoeter zijn dan die uit de winkel. Ik nam een haf kopje suiker en dit kook je even op met het water. Dan gaan er de aardbeien in stukjes bij, zoveel dat ze net onderstaan. Alles kookt even 10 minuten zachtjes door en dan, van het vuur af, doe je er 3/4 kop basilicumblaadjes bij en je laat het helemaal afkoelen.
Zeven en in de koelkast bewaren. In een glas doe je dan een paar ijsblokjes, een flinke scheut van deze siroop en je vult het bij met water.

Ik ga wat zakjes met aardbeien in de vriezer leggen zodat ik ook, als het seizoen voorbij is, dit kan maken.



10 opmerkingen:

  1. Wat een mooi en (vast) heel lekker drankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heerlijk...zo zomers! Zou je het ook kunnen zoeten met stevia, denk je, of is de suiker echt nodig om het siropig te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zou dat prima kunnen, suiker in siroop is vooral ook als conserveermiddel, deze 'siroop' bewaar 1-2 dagen. Waarschijnlijk wordt het ook alleen siroop genoemd omdat je het moet aanlengen met water.

      Verwijderen
  3. Dit lijkt me heel erg lekker, alleen zou ik het zo willen maken dat ik het warm in flesjes kan doen om het langer te kunnen bewaren en mee te kunnen nemen naar de markten. Zou ik de aardbeien met het water kunnen koken, de basilicum toevoegen, af laten koelen en zeven en dan koken met de suiker? Dan kan het warm in de flesjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je genoeg suiker zou toevoegen dan moet dat denk ik wel kunnen, je hebt dan een aardbeiensiroop met wat basilicum. Wil je minder suiker, dan zou ik de flesjes natijd even steriliseren (wecken), geen idee of dat, in dit geval, de smaak zal beïnvloeden. (Geweckte aardbeien vind ik namelijk ook apart smaken).

      Verwijderen
  4. Aardbeien/basilicum vind ik zo'n heerlijke combinatie. Vorig jaar had de plaatselijke ijsboer een actie met aarbeien/basilicum ijs. Heerlijk!
    En een paar weken terug maakte ik mijn 'green-smoothie' met aarbeien af met een paar blaadjes basilicum. Was ook al zo lekker.

    Dit klinkt ook heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je toch goede ideetjes, het klinkt heerlijk en ik ga het drankje zeker maken. Vooral nu er zoveel aardbeien zijn, die smaken trouwens altijd. We hebben alleen nog warm weer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als de tweede oogst aardbeien er is probeer ik dit vast en zeker ook, maar dan wel met stevia. Ben benieuwd naar de smaak van aardbeien met basilicum samen.
    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt me idd heel lekker,ga ik zeker maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Potverdikkie, dit is lekker. Ik heb het gemaakt en is overheerlijk. Ik ben een zoetekauw, dus ik heb wel iets meer suiker bij gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips