30-07-2012

lavendelkaars


De mens gebruikt de aangename geur van de lavendel al meer dan 6000 jaar!
Het wordt vooral geassocieerd met de liefde. Zo zou een bloeiend takje onder het hoofdkussen van je geliefde niet alleen romantische gevoelens opwekken, het zou dan zelfs garant staan voor pure hartstocht :o),
(volgens een oude encyclopedie betekent hartstocht: "verslingerdheid aan eenige ondeugd", wat konden ze dat vroeger toch netjes zeggen.)

De geur blijft ook heel lang behouden, bij het openen van het graf van Toetanchamon roken de daar geplaatste vazen nog steeds naar de lavendelzalf die er in gezeten had!
Als je dus een lavendelkaars maakt kun je ook heel lang genieten van deze geur. 

Je hebt hiervoor een oneven aantal takjes nodig. Ik plukte er 11.
Je maakt er een leuk boeketje van en dan knik je de takjes vlak onder de bloemen om.


Neem een lang stuk lint en knoop het vast tussen de bloemen en de knik. Zorg dat de kortste kant van het lint ook minstens 30 cm is.


Deze kortste kant draai je een aantal keren om de bloemen heen om ze een beetje in toom te houden.


Buig nu de steeltjes over de bloemen heen. Met het lint kun je nu gaan vlechten zoals je vroeger op school hebt geleerd, evt. gebruik je een dikke stopnaald.
(Ik dacht toch echt dat ik elf steeltjes had maar tijdens het vlechten kwam ik niet uit. Had ik er dus maar tien gebruikt, want eentje was onder de tafel belandt.Nou ja, volgend jaar beter).


Ga helemaal door tot alle bloemen bedekt zijn en geniet ondertussen van de lavendelgeur.
Zet je lint vast en knip de steeltjes gelijk. Je kan hem nu in de w.c. hangen, of in de kleerkast of..........


Oh, en als je je nu afvraagt waar dat eigenwijze takje van onder de tafel is belandt?


Oei, ondeugend hè?

18 opmerkingen:

  1. Wat een lief idee! Dit jaar heb ik mijn lavendel niet geoogst, aangezien er nog een hele schaal gedroogde bloemetjes staat van vorig seizoen... Kun je ook lavendelbloemen toevoegen aan waskaarsen? Ik bedoel eigenlijk: ruik je de lavendel dan bij het branden? Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij lijkt het alleen maar leuk, misschien ruik je iets als je met je neus op de vlammen zit maar ja, dat is niet de bedoeling. Heb wel eens etherische olie aan kaarsvet toegevoegd, dat viel eigenlijk ook heel erg tegen. We zijn misschien wel een beetje "bedorven" door de synthetische geurkaarsen.

      Verwijderen
  2. Mooi, en het ruikt zo geweldig lekker. Helaas hebben we niet in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hier ook overal lavendelboeketjes hangen en liggen
    in huis...maar dit is wel een leuke tip!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hiermee komen herinneringen van meer dan 30 jaar geleden uit Zuid-Frankrijk boven.
    Die lavandel dingen maakten wij toen ook al, dat deden we op de camping :-)
    Heel leuk dat zulke dingen toch weer terug komen!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja.zo doen ze het in de Provence met lavendel. ik heb er verschillende gemaakt en sommigen zijn al jaren uit, je hoeft er maar even in te knijpen en het ruikt heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, nu lijkt het net of je iets geschreven hebt wat een ander niet mag lezen, laat ik de andere twee maar gewoon staan :-)

      Verwijderen
  7. ja.zo doen ze het in de Provence met lavendel. ik heb er verschillende gemaakt en sommigen zijn al jaren uit, je hoeft er maar even in te knijpen en het ruikt heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja.zo doen ze het in de Provence met lavendel. ik heb er verschillende gemaakt en sommigen zijn al jaren uit, je hoeft er maar even in te knijpen en het ruikt heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee.
    Jammer dat ik (nogsteeds) geen lavendel in mijn tuin heb.
    Volgend jaar toch wat plantjes in de grond stoppen hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. piep

    erg leuk dat je dit deelt, ik leerde het van een vriendin die in het zuiden van Frankrijk woont

    knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk idèè ik heb een paar struiken in de tuin staan.
    Ik ga het zeker proberen! Ik ben gek op lavendel!!En tot slot mijn complimenten voor je blogs!!Heel leuk om te lezen!!
    gr.Lenie/sieradenenzeep

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het een snoezig takje! Ik houd van lavendel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. he he that stubborn sprig:) I will make some of these for with my woolen clothes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful!! I loooove lavender! My Creative Friday offering is here: http://likemamalikedaughter.blogspot.com/2012/08/crafting-along-with-needle-and-thread.html

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips