15-04-2013

2 x plantaardige slagroom?



MET LIJNZAAD:
Op het blog van Engelwortel las ik over de mogelijkheid om een soort slagroom te maken van lijnzaad.
Ik gebruik zelf vrij veel lijnzaad, zowel door de voeding als medicinaal, maar deze toepassing was mij volledig onbekend! 
Dus werd er tijd vrijgemaakt voor een testje.....en nog een testje.......en nog eentje, want zo eenvoudig als het staat beschreven in de door haar gegeven linken, bleek het, zoals zij zelf ook had ondervonden, niet te zijn. Ik heb het inmiddels een beetje onder de knie, al laat de smaak nog wat te wensen over.

Om iets te krijgen dat je tot "slagroom" kunt kloppen, moet het lijnzaad eerst worden gekookt in water. Je hebt 1 deel heel, dus geen gebroken!, lijnzaad nodig op 3 delen water. Neem minstens 100 gram lijnzaad, want er blijft niet veel van over.
Dit kook je op een zacht vuurtje gedurende 20 minuten. Wat de smaak aanzienlijk verbeterde was het direct meekoken van een opengesneden vanillestokje.
Neem ook niet een te kleine pan, het kookt makkelijk over, en geloof me, van die glibberzooi op je gasstel wordt je niet vrolijk.


Roer regelmatig even in de brij en sluit de deksel nét niet helemaal.



Als de 20 minuten om zijn giet je het direct in een niet te fijnmazige zeef. Roeren met een lepel helpt om het slijm en het zaad te scheiden, het meeste zul je echter van de onderkant van de zeef af moeten schrapen.



Je houdt dan een glibberige gel over die, voor je het kunt kloppen, helemaal moet afkoelen in de koelkast.
Echt helemaal!



Dan kan dit spul geklopt worden, minstens 10 minuten lang. Vóór het kloppen kun je het zoeten met een paar steviadruppels en/of extra vanille-extract. Het ziet er lekker uit hè, maar eigenlijk, ondanks alle toevoegingen, smaakt het nergens naar. Ook vond ik het toch nog steeds wat glibberig. 
Misschien kun je dit lijnzaadschuim beter ergens dóór doen om bv. deeg iets luchtiger te maken dan het te gebruiken als topping. 



MET KOKOSMELK:
Kijk, dit was een véél smakelijker experiment! 
Je hebt er een blikje kokosmelk voor nodig dat al héél lang koel staat, want hoe meer vaste stof boven in het blik zit hoe beter. 



Het enige wat je hoeft te doen is dit even, kort, opkloppen en eventueel zoeten met wat stevia.
Hoe droger de kokosmelk, hoe steviger je "slagroom".



Dit was verrassend lekker! Enige nadeelpuntje is dat het vrij snel uit elkaar valt. 
Met andere woorden: je kunt er niet je taart voor morgen mee decoreren.
Maar zo......op een plakje chocoladecake.............<3

14 opmerkingen:

  1. Ha Hanneke, wat goed dat het je gelukt is met dat lijnzaad! Je hebt meer geduld dan ik :)
    Het ziet er mooi uit, zoiets had ik dus willen hebben voor in de vegan chocolademousse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou die lijnzaad laat ik maar zitten, met kokosmelk heb ik het ook wel eens gedaan en dat is idd heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben ik blij met je verhaal. Ik ben veganist, dol op snoepen en dus de enige dikke veganist in Nederland, geloof ik en ik mis lekkere slagroom. Ik ga het dus zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor de tip! Met drie lactoseintolerante kids is slagroom verboden in HuizeDogger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een duwtje om de kokosmelk koud te zetten :). Ik had het opklopidee al gepind, maar heb er nooit meer aan gedacht haha. Bedankt! Ik las dat Amerikanen er wat maizena in doen om het niet te laten inzakken en je zou ook alleen he vetste spul dat bovenop zit kunnen gebruiken ?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vetste spul bovenop gebruiken.......dat was ook eerst het plan, maar er zat alleen een verschil tussen nat en droog. De "vaste stof" had helemaal geen verschillende vetlaagjes ;-)

      Verwijderen
  6. Wat een interessante ideeën, super ook om het van kokosmelk te maken, dat ga ik zeker eens uitproberen! Tot nu toe kocht ik zo'n pakje soyacreme in de natuurvoedingswinkel, die heb je ook in een rijstvariant. Ik vind ze heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je lijnzaadverhaal doet me niet meteen naar de kast lopen om het zelf te proberen meid ... ik hou niet zo van glibberig spul in mijn mond haha ...
    dat van die kokos had ik zelf ook al eens gedaan, gaat inderdaad heel goed hé?! En 't is nog lekker ook!
    nog veel slagroomplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er goed uit, die kokosvariant!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super blog zeg! Ik ga heel veel uitproberen van je, ik ben ook altijd op zoek naar dingetjes zelf maken en vooral om het milieu zo min mogelijk te belasten en ook wat goed is voor de portomonee, want ook wij zijn ook niet miljonair.
    Ik heb je ook vermeld bij een post op mijn blog funkybytes.me hoe je zelf wasmiddel maakt, ik hoop dat je dat goed vind groetjes saskia

    Wat betreft de cocosslagroom ik doe er wat maizena doorheen ik weet niet of het komt dat het daardoor hard blijft of dat het gewoon toeval is ;)
    Je kan ook wat vanille-aroma erdoor mixen dan heb je wat minder cocossmaak want je moet er wel van houden, een paar lusste het niet vanwege die smaak

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat maizena erdoor.....dat ga ik ook eens proberen.
      Vermelden in een blogpost is natuurlijk altijd ok!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips