01-04-2013

de wilg als stekhulpje



Heel langzaam ontwaken ook bij mij de lentekriebels, al heeft dat meer te maken met de toename van daglicht dan met het stijgen van de temperatuur. In de vensterbank laten de eerste voorgezaaide zaadjes zich al voorzichtig zien. Andijvie, sla en een aantal bloemenzaadjes zijn het begin. Deze week volgen de paprika's, tomaten en vast nog een heleboel meer.
Wij zijn daar nooit zo vroeg mee, want je krijgt in de vensterbank toch gauw zo'n  "lange Lijs".

dit wordt géén goede spitskool :o)

Een ander jaarlijks terugkerend ritueel in maart/april is het opfrissen van de kamerplanten. Nieuwe potgrond, een grotere pot en in sommige gevallen, stekken.
Een goede hulp bij het stekken kan wilgenwater zijn.
De wilg wortelt heel gemakkelijk, je hoeft alleen maar een stukje van een tak in de grond te steken en succes is verzekerd. 



Verantwoordelijk hiervoor is het plantenhormoon auxine, rijkelijk aanwezig in de wilg.
Auxine stimuleert de groei en het ontstaan van wortels.
Van deze gunstige eigenschap kun je gebruik maken door een handvol takjes in een potje water te zetten. 
Aan de takjes zullen gauw lange wit/roze wortels verschijnen. 
Dit "wortelwater" kun je nu gebruiken om je eigen stekjes sneller te doen wortelen, want er zit nu ook auxine in het water. Dit water kun je trouwens óók gebruiken als eerste gietbeurt bij planten (binnen of buiten) die net verpot of gescheurd zijn, om sneller "aan te slaan".

Er is ook nog een andere manier om wilgenwater te maken.
Je snijdt een paar takjes in stukjes en hier giet je kokend water overheen. Als deze wilgenthee is afgekoeld kun je het op dezelfde manier gebruiken.



Je kan elk moment in het jaar wilgenwater maken en elke wilgensoort is bruikbaar. Het krachtigst zijn de jonge takken van een jaar oud.

Misschien moet ik dit jaar maar op zoek naar een andere wilg want de gemeente-mannen hebben mijn bron wel erg rigoureus gesnoeid!

20 opmerkingen:

  1. Oh wat een leuke tip! Wilg heb ik in mijn tuin, en inderdaad had ik gemerkt dat ze zo makkelijk wortelen. Handig dat ik dat nu ook voor andere planten kan inzetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb je artikeltje doorgestturd aan de Wilgenman, mijn broer http://www.janvanschaik.nl/ Interessant weeje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, die wilg hebben ze bijna de grond in gesnoeid. Nooit geweten wat je schrijft. Ik kan zelf niet tegen katjes; dan blijf ik niezen maar ik vind het leuk om zo een beetje kennis te vergaren. Die lange lijs is wel foto-geniek hoor. Ik zou er een heel leuk verhaaltje bij kunnen verzinnen :-)

    Geniet van de zon hè? Dikke jas aan en je hoofd omhoog tillen. Mmmm ... lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gave tip, heel erg bedankt! Ik moest vreselijk lachen bij het zien van je spitskooltje-in-wording, bij mij zien ze er net zo uit, dat gaat het dus niet worden ;) Herkansing komende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede tip!
    Ik heb hier al weken wilgentakken in 2 vazen staan, ze hebben inmiddels veel wortels gekregen. Het water kan ik dus goed hergebruiken, weet ik nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke tip weer! Bedankt! Dit jaar voor het eerst bezig met "moestuin in de vensterbank", alles steekt flink boven de grond uit, en vraag me af hoe nu verder hihi. Met dit soort tips ga ik het wel redden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede tip! Dat wist ik niet.
    Ik heb 2 treurwilgen in de tuin.
    THANX!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is dus een natuurlijke vervanging voor stekpoeder, begrijp ik. Heel nuttige info.
    Maar, Hanneke, gaat dat hormoon auxine niet verloren door het kokende water?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, men zegt van niet ;-)

      Stekpoeder zorgt er voor dat vocht in de wond wordt geabsorbeerd, daardoor ontstaat er een soort vliesje op de stengel dat rot tegen gaat. I.p.v. stekpoeder kun je ook gewoon (ongeparfumeerde) talkpoeder gebruiken.
      Bovendien schijnt er iets van boterzuur? in te zitten wat de wortelvorming stimuleert.

      Verwijderen
  9. Ik ben blij met deze tip! Dank je wel.
    Groetjes van Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Stekpoeder bevat idd een vorm van boterzuur, dit is ook een auxine. Net als fenylazijnzuur. De andere zijn niet stabiel in waterige omgeving. Beiden waren ook het hoofd bestand deel van Agent Orange.
    Dan liever deze toepassing.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier zou ik een serieuze ladder nodig hebben om bij de frisse takjes te komen ;-) maar wel een heel interessant idee. Ik had er nooit eerder van gehoord.
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Interessant idee. Heb je nog linken over dit onderwerp. Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf heb ik vroeger het trucje geleerd van mijn buurman, op internet is hierover niet zo heel veel te vinden, behalve op een forum van thuis wietkwekers die aan het experimenteren zijn gegaan ;-)

      http://www.wiet-zaden.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=5196


      Meer "hits" krijg je met de zoekterm: willow water

      http://deepgreenpermaculture.com/diy-instructions/home-made-plant-rooting-hormone-willow-water/

      Verwijderen
  13. Bedankt voor deze tip, ik stek graag en ik heb wilgen in de tuin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig gevoel altijd, wat voor zinnigs er allemaal te leren valt ! En hoe verbazend knap die natuur in elkaar zit... ik wilde ook eens vragen ; hoe maak jij je plantpotjes ? Ze lijken van krantepapier ? Ik plantte een deel uit in halve wc-rolletjes maar vond dat die toch maar moeizaam resorbeerden in de aarde...
    Dankje voor alle moeite die je doet voor dit waardevolle blogje ! Treuzel & co.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn ook van krantenpapier. Je knipt een krant in stroken, rolt het om een recht potje, vouwt de onderkant samen en vult ze met potgrond. Ze blijven heel goed staan mits je ze in een bak tegen elkaar aan kunt zetten. Wel proberen de meest gekleurde pagina's te vermijden. Als het niet helemaal duidelijk is laat het dan maar weten, dan plaats ik hier wat foto's van het hele proces.

      Verwijderen
  15. In welke verhouding water - takjes?
    In welke verhouding verdun je?
    Hoeveel onverdund wilgen water mag je per (nieuwe) plant gebruiken?
    Mijn dochter is nog al precies...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips