15-07-2011

wol verven met eierverf


Van al dat binnen zitten met die regen (ik ben een mooi-weer tuinvrouw) ga je 'gekke' dingen doen.
Er lagen nog een paar pakjes eierverf, bedoeld om wol mee te verven........ooit.
Toch maar eens aan beginnen. 


Ik pakte een pan en vulde die met koud water, een kleurtje er in en de droge wol er bij, geheel tegen de regels van de kunst, want eigenlijk moet de wol een kwartiertje weken in koud water. Een scheut azijn ging er ook nog bij.
Langzaam verwarmen op het vuur en in no time was de wol gekleurd.


En het bijgeleverde plastic handschoentje zit er dus niet voor niets bij, nadat ik even met m'n hand in het verfbad zat had ik groene vingers. (Iets wat ik altijd al wilde hebben :-))
Je kunt net zo lang doorgaan tot het water kleurloos is, of de wol eruit halen bij de gewenste kleur.


Al gauw had ik de vijf eierverf basiskleuren.



Ja, en dan pak je het tweede pakje, want mengen, dat moet toch ook kunnen?


Of zo.......




Dan krijg je dit.....



Daarna ging ik spinnen, steeds een plukje van dit en een plukje van dat met steeds een stukje bruin ertussen.
Zullen onze schapen net zo enthousiast zijn als ik?
Ik zal ze eens roepen en het vragen.


33 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kleuren, zeg!
    Waar een dagje regen al niet goed voor is.
    Groetjes, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge, van de schapen weet ik het niet, maar ik ben er wel enthousiast over! Mooi en leuk experiment!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow! prachtig! daar zou ik zo een paar sokken van willen. of nee, wanten. of nee, een sjaal. of nee: allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, wat is dat mooi geworden!! Ik zie al een heerlijk warme, vrolijke shawl voor me!

    groetjes
    Brigitta

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie kleuren! Ik heb die verf ook nog liggen èn nog een paar dagen vakantie voor de boeg: mooie gelegenheid om daar iets mee te doen!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Good idea!! I am going to try this - I will follow the pictures as I don't read Dutch!! Thankyou!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I will try this! And if I get a green thumb, all the better!!

    Blessings, Debbie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat is die kleurenmix mooi.
    ik zag in gedachten een wei vol gekleurde schapenLOL:))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kleuren zijn erg mooi geworden, waar die regen al niet goed voor is !
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Incredible. I love this very much.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het in elk geval heel geslaagd, ik wist zelfs niet dat dat zo kon. En hoe leuk dat jezelf je wol kan spinnen. Bij mijn mama staat ook nog zo een oude spinnewiel maar ik heb het nooit geprobeerd.

    Groetjes,
    Rita :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie kleurenmix! Een mens zou meteen z 'n breinaalden uit de kast halen. En z 'n neus in die berg wol steken, want wat ruikt er nu heerlijker dan schapenwol.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow! Erg mooie kleuren! En wat je daar dan al niet mee kunt maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh wat een goed idee zeg. ik ga van de week gauw achter eierverf aan! heb nog nooit wol geverfd maar heb er helemaal zin in

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar kan je die verf op dit tijdstip kopen aub?

      Verwijderen
  15. Ik ontdek nu pas dit leuke blog, een jaar later, en het weer is er nog niet veel beter op geworden...wat leuk om zo met die eierverf aan de slag te kunnen gaan! Hoe heb je die 'regenboogwol' gedaan, met pipetjes? Ik vind het erg leuk, en zou het ook wel willen proberen. Hartelijke groeten, Ilonka Hellewegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de puntjes van de eierverfcapsules afknipt kun je zo druppels kleurstof op je natte wol laten druppelen. Een pipetje is dan helemaal niet nodig.

      Verwijderen
  16. ik zie deze nu pas..............wat een prachtige kleuren??? en ik ben als verwoed breister, nu ook heel benieuwd wat het geworden is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van de bovenste strengen heb ik een grote bal gemaakt, van de onderste streng is een gedeelte gesponnen maar dat werd niet zoals ik had gehoopt, de kleuren lopen teveel door elkaar waardoor je eigenlijk één kleur krijg, niet helemaal mijn bedoeling. Daarom van de resterende wol Vadertje Tijd gemaakt.

      http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2012/12/vadertje-tijd.html

      Verwijderen
  17. Caroline van Veen4 februari 2013 om 17:18

    Hoi Hanneke, kan je ook verven na het spinnen en twijnen? Ik heb een paar strengen getwijnd en ongewassen liggen. Die moet ik zeker eerst wassen? Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, gesponnen wol kun je ook verven en inderdaad eerst wassen, anders pakt de kleur niet.

      Verwijderen
  18. Hoi, ik kleurde mijn wol reeds met zijde verf maar dan fixeren in de microgolf. maar deze manier zal ik ook eens uittesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi ,ik heb een vraagje over wol verven met eierverf, Werd gemeld dat er een scheut azijn bij ging, wat voor azijn?
    en ik ben me een wat op google aan het inlezen over verven en daar melden ze steeds dat er aluin bij moet.
    ook gezocht naar eierverf maar dan krijg je steeds van die blokjes en op de info alhier staan van die flesjes.waar zijn deze te verkrijgen of zijn die blokjes ook te gebruiken.
    hoop wat te horen Gr. Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sonja,
      Welke azijn je gebruikt is niet belangrijk, Alle soorten kunnen gebruikt wordenn.
      Aluin gebruik je o.a.om de schubben van de wol te openen, anders zou je alleen de buitenkant verven. Bij verven met eierverf hoeft dit niet. Je kan ook verven met levensmiddelelnkleirstof, waarschijnlijk zijn dat de flesjes die je bedoeld? Deze flesjes kun je o.a. verkrijgen bij de toko.Het gebruik van blokjes ken ik niet.

      Verwijderen
  20. Oh, wauw!
    Ik heb mijn 'jarentachtig' handboek wolverven al bestudeerd, maar daar gaat zoveel tijd in zitten, in het verven dan. Deze manier spreekt mij (als moeder van drie kleuter/peutertjes) wel aan! Toch een vraag; als je het spint/laat spinnen en er iets van maakt, gaan de kleuren er met wassen niet alsnog uit? Groeten, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik er van gemaakt heb kan ik niet wassen, hebt is in ieder geval wel kleurecht want het staat ial een paar jaar in het volle licht.

      Verwijderen
  21. Ik verf mijn ongesponnen, gesponnen of gevilte alpacawol met levensmiddelenverf (toko, xenos). Wol weken in water met een scheut gewone azijn in een glazen magnetronschaal. Wat verf erbij (echt met druppels of een theelepel doseren). Dan afdekken met magnetronfolie, want het kan spatten tijdens het verwarmen!
    4 minuten op vol vermogen en dan vanzelf laten afkoelen. Daarna spoelen. Toverkleuren zijn je beloning. Met rood, geel, blauw en groen kun je ook heel veel mengen. echt te gek om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai, vraagje: ik denk erover om met dit spul m'n haar te verven. Wat denk jij, hoe heet moet de verf zijn om goed te pakken? Thanks!

      Verwijderen
    2. Tja, nooit geprobeerd ;-), maar absoluut niet heter dan je kan verdragen natuurlijk. Denk trouwens dat ook je hoofdhuid gaat kleuren....
      Misschien een idee om eerst één lok te verven?

      Verwijderen
  22. Ik verf mijn Alpacawol meestal met voedingskleurstof. Waanzinnig mooie kleuren krijg ik dan. Maar ook gewoon crêpepapier bij het water en de azijn en ook dat geeft mooie kleuren aan de wol; om 'zwart' te verven bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Niet geschikt om een trui van te breien dus? Want die moet toch meerdere keren gewassen worden , maar vind dit geweldig om te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw prachtig ga ik testen dank u.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo ik heb zojuist een aantal strengen breiwol in distress ink met een scheutje azijn gelegd en de wol neemt de kleur heel mooi op!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips