16-11-2011

hibiscus en hoge bloeddruk


Dat een te hoge bloeddruk een risicofactor is voor het krijgen van een hart- en vaataandoening kun je regelmatig lezen. Te veel stress, te weinig lichaamsbeweging, we weten allemaal wel dat dat niet bijdraagt aan een gezonde bloeddruk. Veranderingen in dit leefpatroon aanbrengen, als ook stoppen met roken, kan al veel leed besparen, bij een aantal mensen blijft de bloeddruk echter, ondanks al deze maatregel, aan de hoge kant. 
Ook het opgroeien in een disfunctioneel gezin, met veel stress, huiselijk geweld, alcoholverslaving ouders, geestesziekte van één van de ouders enz., kan op latere leeftijd een verhoogde bloeddruk geven.
(Je Geniale genen - Dawson Church)

Op kruiden gebied  kunnen verschillende planten dan behulpzaam zijn. Eén daarvan is de hibiscusbloem (Hibiscus sabdariffa), ook wel Jamaicazuring genoemd. Een zeer veilig kruid, al kun je beter in de eerste drie maanden van een zwangerschap en tijdens de periode dat je borstvoeding geeft, deze thee niet nemen (zoals zeer veel kruiden trouwens). En als je van je huisarts al bloeddrukverlagende medicijnen krijgt moet je de thee niet zonder overleg nemen. Hibiscus kan namelijk de werking van deze medicijnen verhogen.

Wordt in de volksgeneeskunde van sommige landen de hibiscusbloem al veel langer gebruikt bij hoge bloeddruk, wij kennen het alleen als smaakmaker in verschillende theemengsels. Nu echter klinisch is aangetoond dat de bloemen bloeddrukverlagend werken, zal de belangstelling voor dit kruid snel toenemen. Ook de vaatbeschermende eigenschappen, waar de rode wijn en groene thee bekend om zijn, zijn een onderdeel van de werking van de hibiscus. Een veelbelovende plant dus.

Hoe te gebruiken:
Je kunt een thee zetten van 1 eetlepel kruiden op een liter water, de thee kan zowel koud als warm gedronken worden en je mag meerdere kopjes per dag drinken. De smaak is even wennen, het is zuur.
Wil je optimaal gebruik maken van de bloeddrukverlagende werking dan heb je wel wat meer nodig.
Je neemt dan 10 gram gedroogde bloemen op een halve liter water. Die halve liter moet je 's morgens opdrinken. 

In het Groot Handboek Geneeskrachtige planten van Geert Verhelst staat:

De thee van 10 gram hibiscusbloemen zorgde na een maand bij 75%  voor gemiddelde daling van de systolische bloeddruk van 139 tot 124 mm Hg-druk en van de diastolische bloeddruk van 91 tot 80 mm Hg-druk en was daarbij even effectief als 2 maal 25 mg captopril;
zorgde na tien dagen voor gemiddelde daling van de systolische bloeddruk van 158 tot 140 mm Hg-druk en van de diastolische bloeddruk van 101 tot 90 mm-Hg-druk.


Maar ook als je een goede bloeddruk hebt kun je deze thee drinken of de bloemen toevoegen aan je eigen theemengsel.
Ik zou graag willen dat deze plant gewoon bij mij in de tuin zou groeien, maar hij voelt zich beter thuis in warmere streken. Je zult de thee dus moeten kopen. (internet)
Ga je op vakantie naar China, Mexico, Thailand of Egypte? Kijk dan eens of je het daar kunt krijgen, in deze landen wordt het vooral gekweekt.

Meer lezen? Kijk dan eens hier.  (www.natuurarts.nl)

32 opmerkingen:

  1. Ik zal deze thee kopen. Ik google het even bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij staat de plant, wat zeg ik: hoge struik, gewoon in de tuin hoor en bloeit er jaarlijks behoorlijk op los. Ik wist niks af van dit fenomeen, maar ga er nu met andere ogen naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Janny: Weet je zeker dat je de sabdariffa hebt? Er zijn verschillende soorten hibiscus, en deze is niet winterhard. In een (verwarmde) kas zou je hem misschien kunnen overhouden maar wil je echt de geneeskracht gebruiken dan moet de plant toch onder optimale omstandigheden kunnen groeien met veel zon.
    Moet wel een mooi gezicht zijn denk ik, al die rode bloemen. Zet je hem een keer op je tuinblog?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Hanneke,
    Wat een ontzettend goeie tip weer. Ik ga er eens meer van lezen op het www...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de tip. Ik wist dat niet van de bloeddruk. Drink de thee wel eens gekoeld in de zomer. Maar ga hem nu dagelijks drinken.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit is ook zo bij de wonjo, de gedroogde bloem van de rosella, een hibiscussoort.
    ze wordt in oa afrika veel geteeld

    http://thefairyglade.blogspot.com/2009/08/proef-de-passie-van-de-wonjo.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tip Hanneke, ik heb het ook eens gegoogeld. Een tip om te onthouden.

    Lieve groet,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waar kan je de hibiscusbloemen kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren kocht ik de thee bij "Het volle pond"in Doetinchem. Er izr 30 gram in een pakje. Wanneer ik de voorschriften volg dus maar voor drie dagen. Lijkt me erg sterk!Ik wens je een goede bloeddruk

      Verwijderen
  9. @Anoniem: Het kan via internet, b.v.
    http://www.gekruid.be/hibiscus.html
    Bij sommige natuurvoedingswinkels is het soms ook te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit had ik eigenlijk nog nooit gehoord, bedankt voor de tip. Zal het snel eens uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als ik 750 ml (appelmoespot) klaar maak,15 gram, opgieten met kokend water, binnen hoeveel tijd moet dit gedronken worden, ik had eens gehoord dat dit binnen 12 uur moet, maar dit weet ik niet zeker meer. Met vriendelijke groet, Henk van der Zwart

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij gebruik van de bloemen bij hypertensie wordt geadviseerd de thee 's morgens te drinken.
      10 gram bloemen op een halve liter is dan genoeg, meer is niet altijd beter.
      Ook is het verstandig om bij langdurig gebruik, af en toe even een periode te stoppen zodat het lichaam niet, door gewenning, niet meer reageert op de prikkel.

      Verwijderen
  12. Als ik het sávonds klaar maak om, 22.00 uur, is het s'morgens 10 uur nog goed? (in afgesloten pot) Na langdurig gebruik, wat is langdurig, even een periode te stoppen, hoelang is een periode? Met vriendelijke groet, Henk van der Zwart

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De werkzame stof zal waarschijnlijk langzaam teruglopen maar de thee is zeker 's morgens nog goed. Wel de blaadjes in de thee laten zitten en goed, omwille van de etherische olie, afsluiten.
    In de kruidengeneeskunde wordt vaak aangeraden om een kruid 6 weken te gebruiken en dan 6 weken te stoppen. Langer door gebruiken heeft volgens de boeken trouwens geen nadelig effect, de bloeddrukverlagende werking zou alleen iets minder kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik had 4 weken geleden een bloeddruk van 220 110 .
    Huisarts wilde mij aan de pil hebben . Mooi niet .
    Groenteboer visboer en bakker .
    Na 1 week 160 80 ik ben 66 .
    Afgelopen zaterdag uit mijn dak gegaan 3 gemarineerde drumstick van de super . Zondag 220 110 . Ik was toch al vleesarm maar nu helemaal . Superrotzooi . Leuke side . Mijn dieet : rozijnen dadels vijgen pompoenpitten sesamzaad gemengde gemalen noten op speltbrood grapefruit citroen rode wijn met kruiden en honing haring gerookte zalm brandnetel basilicum peterselie bieslook thee en nu ga ik hibiscus thee kopen . Johan Groeneveld .demorosoof@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ga naar egypte en haAl je zo een kilo karkadih (hibiscusbloem) bij een kruidenstalletje voor 3 -4 eur

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo allemaal,

    Ben blij deze site te vinden was even aan het zoeken waar de hibiscus goed voor is ik gebruik hem al.

    Niet voor de bloeddruk maar voor het afvallen dat hoorde ik van een dame die ze heeft bestudeerd.

    Ik ga het proberen en zie het wel jullie horen nog wan me...


    groetjes Shifa

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij verkopen deze thee! Onder de naam Wonjo thee.
    www.africanteagarden.com
    We verzenden, maar afhalen mag ook (Nistelrode Noord-Brabant)

    Groeten, Ida Verstraten

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn vriend heeft hoge bloeddruk, echt veel te hoog rond de 200. Nu krijgt hij tegen bloeddruk verlagend medicijn Amlopidine. Maar nu heb ik op zelf bij een natuurwinkel de Hibiscus thee opgehaald en combinatie met Maretak tabletjes. Dit op aanraden van die meneer van de winkel. Nu vraag ik me af of hij de thee wel kan drinken naast de medicijn die hij heeft. Helaas blijft zijn bloeddruk hoog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet altijd oppassen met het gebruiken van (sterke) kruiden als medicijn naast het gebruik van reguliere medicatie. Ik zou het in ieder geval bespreken met de behandelend arts. In theorie bestaat het "risico" dat, als zowel de amlopidine als de kruiden hun werk doen, de bloeddruk ineens ook even te laag kan worden.

      Verwijderen
  19. Hibiscus thee, een zeer veilige thee?
    Kruiden werken tegengesteld wanneer je een medicinaal kruid niet nodig hebt.
    Geen enkel kruid is veilig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit artikel gaat dan ook over het gebruik van hibiscus bij hoge bloeddruk. M.a.w.,als je het nodig hebt. Er zijn trouwens heel veel veilige kruiden hoor, het is de dosis die je gebruikt die voor problemen kan zorgen!

      Verwijderen
  20. werkt de hibiscusthee ook vochtafdrijvend?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hetty Vercauteren6 december 2016 om 16:58

    Heb gisteren in Tenerife verse Hibiscusbloemen gekocht en vandaag reeds de thee gemaakt , super lekker met een weinig stevia .

    BeantwoordenVerwijderen
  22. das een eind reizen voor een kopje thee��

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heb nav artikel van Dr.Mercola Hibiscus thee. gekocht en weet na jouw artikel hoeveel ik per dag kan/mag gebruiken!! Wil van de pil die ik nu slik af!!
    Bedankt! Harrie Crijns
    Als je wilt weten of het heeft gewerkt kijk op Harrie Crijns.jouwweb.nl onder: mijn bloeddruk moet lager!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik had een vraag, ik heb van de ha hydrochloor thiazide tablet gekregen om de bloeddruk te verlagen. Mijn vraag is nu zou ik naast deze tablet 1 kop hibiscusthee mogen drinken?? Wie weet hier antwoord op.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mag je het drinken, als je bloedverdunners gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Kijk even op googel,daar vind je deze fijne thee.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips