09-11-2011

appelschillenthee


Mijn dagelijkse appel (an apple a day keeps the doctor away, ja.........was het leven maar zo eenvoudig), eet ik graag geschild. Voor de schillen zijn genoeg liefhebbers, maar op sommige kille, sombere dagen maak ik er een schillenthee van.
En zeg nou zelf.........................veel is er buiten vandaag toch niet te beleven.


Je kunt het klokhuis er gewoon bij doen en ook een kaneelstokje. Ik gebruik trouwens liever kaneelpoeder, dat zal wel Groningse zuinigheid zijn, 'k vind het zo zonde van m'n stokje. (lees: te duur)
Laat het wel lang trekken, eigenlijk hoe langer hoe lekkerder. Een thermosfles is dan handig.
Drink hem, gezoet met honing, en als je dat lekker vindt kan er ook een drup citroensap door. Een echte verwarmende herfstthee. Wel is het bij deze thee verstandig om een biologische, onbespoten appel te gebruiken. Je kan de thee ook zetten van gedroogde schillen. En krijg je niet alles op? Koud is het ook erg lekker.

En deze thee is niet alleen maar lekker, de appel heeft nog meer eigenschappen. Het is goed voor je maag en nieren, het werkt hierop stimulerend. Mensen met jicht en reuma zouden dus eigenlijk elke dag een kopje moeten drinken. Ook wordt er gezegd dat appelthee het denkvermogen ondersteunt. 

En heb je last van diarree? Rasp dan eens een appel en giet hier 250 ml. heet (niet kokend) water over en laat het ongeveer 15 minuten trekken voor je het zeeft. Drink hiervan 3 kopjes per dag. 

14 opmerkingen:

  1. Klinkt goed! Ga ik ook eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind ik ook zo lekker, appelschillenthee. Helaas houden mijn kinderen erg van schilletjes en kapen ze vaak weg voordat ze naar de dieren of thee kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh, deze ga ik onthouden voor m'n grote thee project. Het klinkt erg lekker namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, die ga ik ook maar eens proberen.
    Fijne middag nog,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja lekker. Staat ook in het kookboek van Vreni de Jong, daar ken ik het van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er heel goed uit. Ga het ook eens maken. We hebben zelf appels.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jong toch jij hebt echt altijd de meest originele ideeën hé!!! deze onthoud ik zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je weet al dat ik helemaal fan van jou blog en je kunde ben he?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, deze thee ga ik vandaag eens klaarmaken, wat lees ik goed voor reuma en denkvermogen. Mijn thee dus! Heerlijk bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke tip! Ik gooi net wat appelschillen weg, maar volgende keer bewaren dus :>)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. als je m lang wilt laten trekken kun je m ook op een theelichthouder met bijbehorend theelichtje zetten, het kost je wel een theelichtje per 4 uur, over zuinigheid (in dit geval betuwse) gesproken :)

    Als je minder zuinig wilt doen kun je een geurtheelichtje in de theelichthouder doen, dan heb je meteen een lekker geurtje terwijl je de thee bijna gratis warmhoudt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. was trouwens vergeten te zeggen dat het me zalig lijkt, :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. SIEMPRE PENSÉ QUE LO DE AFUERA ES TAN BUENO COMO LO DE ADENTRO CON LAS CASCARAS DE MANZANA HACIA MERMELADA HOY VOY A PONER EN PRACTICA LA RECETA. BENDICIONES.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips