14-11-2011

spekkoek


Af en toe staat er hier een tree met 30 eieren op het aanrecht, met de vraag die te verwerken. Grote eieren met een breuk, hele kleine kriel-eitjes (ja, van het hennetje dat af en toe op de foto mag) en raar gevormde eieren. Het zijn de eieren die we niet kunnen / willen verkopen, want als de kippen langer leggen of ouder worden, gaan ze soms "verkeerde" eieren leggen. De schaal wordt te dun (windei) of de schaal vertoont een grillig reliëf, en dat wil de consument liever niet. Dat is ook één van de redenen waarom in de commerciële  leghennen-handel de kippen elk jaar worden vervangen voor jonge hennen. De gemiddelde leeftijd van onze 60 kippen is wel wat hoger. Misschien dat er daardoor, zo aan het einde van het legseizoen wat extra uitval is. De inhoud van de eieren heeft hier natuurlijk niet onder te lijden.


Maar 30 eieren is veel, en nodigt uit tot enige creativiteit. Er zijn verschillende recepten waar je héél véél eieren voor nodig hebt. Gister maakte ik maar weer eens een spekkoek, lekker maar bomvol calorieën.
Maar ik was wel mooi 10 eieren kwijt. De rest ging in een reuze omelet en de krieleitjes werden gekookt.


Uit recent onderzoek is trouwens gebleken dat een ei rijk is aan antoxidanten, al gaat de helft verloren tijden het koken of bakken. Maar.....een ei bevat óók stoffen die in de maag en dunne darm door enzymen omgezet worden in peptiden. En de werking van deze peptiden is vergelijkbaar met specifieke bloeddrukverlagers, de zgn. ACE-remmers. 't Is dus niet alleen maar ellende met een spekkoek, met de werking van de specerijen erbij heb je bijna een gezonde hap ;-o.

Ingrediënten:
-350 gram boter
-5 theelepels vanillesuiker
-250 gram poedersuiker
-10 eieren
-150-175 gram bloem
-1 kleine theelepel zout
-10 theelepels kaneel
-3 theelepels nootmuskaat
-3 theelepels gemalen kruidnagel
-3 theelepels kardamompoeder

Roer de boter, de vanillesuiker en de poedersuiker glad.
Splits de eieren.
Klop de dooiers schuimig en de eiwitten stijf.
Mix het botermengsel en de bloem met zout en de dooiers tot een glad beslag.
Schep dit zo luchtig mogelijk door de eiwitten.
Verdeel het beslag over twee kommen.
Voeg aan één kom alle specerijen toe, (het mogen best dikke theelepels zijn).
Beboter een springvorm.
Schep steeds een dun laagje beslag in de springvorm en strijk het glad.
Plaats de vorm enkele minuten in de oven onder de grill. 
Als het gaar en droog is het volgende laagje. (andere kleur)
Ga zo door tot je beslag op is, halverwege het rooster iets lager zetten.


Zo, ik ga nu toch maar even............................

14 opmerkingen:

  1. Lekker! Ik heb in tijden geen spekkoek gegeten. De schoonmoeder van mijn zusje maakte het wel eens. Ik heb het recept opgeslagen. Bedankt en een fijne dag nog.
    Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ..en er komt geen spek aan te pas...?
    Ik heb het wel eens ergens gegeten en in mijn geheugen staat dat het lekker was. Volgend jaar krijgen wij ook kippen, dan kan het recept wel eens van pas komen als er opeens veel eieren zijn.
    Dank je !
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk dat zijn nog eens leuke weetjes....en lekker ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het eigenlijk nog nooit gemaakt omdat het zo veel werk lijkt te zijn en de oven dus heel lang aan moet staan. Is dat ook zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Good Old Household: De totale tijd viel eigenlijk heel erg mee, een cake moet er langer in (hangt wel af van je hoeveelheid laagjes). Het kost wel meer tijd, je kan er niet bij weg. Ik strijk steeds net één kledingstuk tussendoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan baal ik wel een beetje dat ik glutenvrij eet maar met dat meel zal het vast ook wel lukken. Ziet er erg lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja lekker. Ik heb het vorig jaar voor het laatst gegeten (gekocht op de pasar malam)en in een grijs verleden ook wel zelf gemaakt.
    Typische vorm die eieren! onze kipjes legden in de winter niets want ze hadden geen lamp in het hok. Ik krijg wel steeds meer zin in eigen kipjes....:))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb het ook op de pasar malam gekocht... Erg lekker!!!

      Verwijderen
  8. Spekkoek is zooooo lekker. Ik at het voor het laatst 10 jaar geleden. Bedankt voor het recpet ik denk dat het een weekend projectje wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie blog heb jij zeg. Ik heb je toegevoegd. Misschien vind je het ook leuk om mijn blog eens te bekijken?
    Enne....die spekkoek ga ik ook proberen, wij hebben 4 kipjes, maar die leggen niet van die grote eieren. En meestal maar 1 per twee dagen........
    maar gelukkig...eieren zijn ook gewoon te koop.
    En heel leuk..als die tips over het wecken en inmaken. Wij hebben ook een groentetuin in wording, dus ik ga zeker van je tips en recepten gebruik maken.

    groetjes christel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die eieren hebben wel wat weg van aardappels!
    Die spekkoek klinkt lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk, spekkoek vind ik zo lekker, maar nog nooit zelf gemaakt. Ik heb ook wel eens een tray met 30 eieren, maar die neemt mn buurvrouw mee uit Limburg, als bij haar ouders langsgaat..:-) Maar helaas geen kippetjes, want dat kan niet in mn stadstuintje.:-(. Mijn droom: ergens lekker afgelegen wonen, met een loei van een tuin, allerlei dieren, en groente/fruit uit de tuin. En een grote keuken, waarin ik van alles kan maken. (Nu een keukentje van 2 x 2 m.)
    Maar goed.. Spekkoek ga ik ook nog es maken..
    Leuke site, trouwens, want ik heb je toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou dat recept voor spekkoek komt mooi uit,toevallig 2 weken geleden een stuk gekocht hier op de markt bij een indische toko,7,50 voor zo'n half rondje,maar lekker!De kinderen vonden het heerlijk en vroegen waarom ik het niet vaker kocht...'nou omdat ik het nogal duur vind voor zo'n klein stukje',...'dan maak je het toch zelf'was het antwoord van mijn zoon,dus dat ga ik nu met jou recept en werkwijze zeker een keer doen!Thanks

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips