21-11-2011

wortels wecken


Voor vandaag staat de laatste inmaakklus van dit jaar op het programma, de wortels. Er staan er nog genoeg voor een flinke ketel vol.


Je moet ze eerst 5 minuten voorkoken en dan in de glazen doen. Overgieten met licht gezouten water en, afhankelijk van de dikte van de wortels, heel of in stukken, 90-120 minuten inmaken bij 100 graden.

Wij proberen het hele jaar zoveel mogelijk 'van het land' te eten. 
Dit is 's zomers natuurlijk makkelijker dan 's winters, maar ook nu staat er nog volop in de tuin. Loop maar even mee als je tijd hebt.

Twee maaltjes snijbiet, moet er nu wel echt uit,



een behoorlijk aantal winterkolen,


winterprei,


bloemkolen,


boerenkool,


spruitjes,


sla in de platkas,



nog één framboos (hoef ik niet),


brandnetels voor de thee,


én een heleboel van deze jongens. Maar dat is niet voor ons. Weten jullie wat dit is?


12 opmerkingen:

  1. Van het land eten lukt me niet enorm goed. Afgelopen jaar ging het nog redelijk, maar vanaf december heb ik geen tuin meer om dingen in te planten. Dus hou ik het bij kleinere hoeveelheden op m'n balkonnetje.
    Het liefst zou ik het wel gewoon het hele jaar door kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die onderste zijn voederbieten, je hebt de oranjegele.
    die hebben een hogere voedingswaarde dan de witte
    je beestjes zullen er blij mee zijn:))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al zoveel aan jouw adviezen gehad. Ik heb dit jaar een weckketel aangeschaft en dan kijk ik bij jou hoe het moet. Wij hebben ook nog spruitjes en prei in ons tuintje. Moeten die er nu al uit of kan dat nog even. Ik dacht dat die wel tegen vorst kunnen. Mooie foto's heb je, maar dat laatste? Ik zou het niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je toch rijk met zo'n tuin, ook al is het erg veel werk en voorbereiding, je komt toch altijd als winnaar uit de bus. Van die onderste jongens gok ik op biet, omdat ze zelf niet eet, voor welk vee is dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een idee om te onthouden .... wortels steek ik altijd in de vriezer ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je weet wat te doen, wel fijn om zo de ganse winter van je eigen ingemaakte groenten te kunnen eten. Er staan er nog heel wat in de tuin ook zie ik. En de onderste zijn volgens mij ook bieten voor de beestjes.

    Liefs,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn oma weckte ook wortels in, maar die vond ik vies en waterig...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op de onderste foto staan inderdaad voederbieten, voor de koeien, schapen en konijnen.

    De wortels, op deze manier geweckt, zijn niet waterig, ik vind ze veel smakelijker en steviger dan die vieze kleine oranje dingetjes uit blik of pot. Misschien wel omdat deze wortels veel dikker zijn dan die uit de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb jammer genoeg alleen een frans balkon, maar in de zomer groeit er wel pluksla in een bak, potaardbei(hangplant), kruiden,tomaat. En dan nog wat bloemen.Maar ja heb gelukkig wel een oom met een grote moestuin en mag daar altijd komen halen. Is toch veel smaakvoller dan uit de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekkere penen. Zien er goed uit. De winterpenen doe ik meestal in het zand in kratten. Voel je niets voor inkuilen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Opnieuw Beginnen: Wij kuilen een paar maaltjes in, voor "direct" gebruik, de rest gaat in de weck. Ik kan ze op deze manier jaren bewaren. Er staat nog zoveel vers in de tuin dat we er vaak helemaal niet aan toe komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips