14-01-2013

"cup a soup" zelf maken


Regelmatig nemen we hier even een korte pauze. Zo'n pauze gaat meestal vergezeld van een kopje thee of koffie.
Maar als we binnen komen met rode neuzen van de kou, is het ook erg lekker om dit opkikkertje te nemen.
Voor een habbekrats heb je een flinke pot instant soeppoeder en iedereen kan net zoveel maken als hij zelf wil. En hou je van een pittiger "bakkie" dan doe je er gewoon een extra schep in. En het is lekker!

Nodig:
-250 gram aardappelpuree à la minute
-2 zakjes magere melkpoeder*
-2 flinke eetlepels bouillonpoeder
-2 flinke theelepels gedroogde uisnippers
- flinke theelepel peterselie
-1/2 theelepel peper
-1/2 theelepel tijm
-1/2 theelepel kerrie
-1 theelepel zout
Van alle ingrediënten kun je iets meer of iets minder nemen, andere kruiden toevoegen kan ook, net zoals je smaak is.


Alles in een grote bak door elkaar roeren is het enige wat je hoeft te doen!

Wij drinken het uit een middelgrote koffiemok, zo'n drie theelepels zijn dan voldoende om van een lekker bakje aardappelsoep te kunnen genieten.



* Te koop bij de natuurvoedingswinkel of bij Albert Heijn, geel doosje bij de houdbare melk met de naam (ik zou het niet kunnen verzinnen) ELK.

.....................................................................................................

Een tijdje terug vonden we een oud rekenboekje, speciaal voor meisjes, uit 1939.
Er staan sommen in waar de toekomstige huisvrouw wat aan heeft!

Er is inmiddels veel veranderd!



Maar ja.........dat kón toen ook want


34 opmerkingen:

  1. Hoi Hanneke,
    Wat een leuk idee zeg. Ga ik ook eens proberen. De uisnippers is dat hetzelfde als die gebakken uitjes of is het gedroogd?
    Fijne week.
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn niet die bruine snippers die je zo over je eten kunt gooien maar witte, gevriesdroogde stukjes. (Ik koop ze bij de Lidl of de Aldi)

      Verwijderen
  2. Waar blijf je die ideeën toch halen, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf!! Ga ik zeker uit proberen!

    En die prijzen van het oude boekje!! Whahaha. Geweldig om te lezen.
    Bedankt voor je post, jouw blog brengt altijd een glimlach bij me naar boven ;o)

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet goed gelezen zie ik, gedroogde uitjes staat er ook (tsja 't is weer maandag...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me ideaal. Ik ben ook echt een soepmens en een pan soep in de keuken blijft (ondanks de enorme kou daar) toch niet lang goed. De koelkast is gewoonweg te klein om constant een voorraadje te hebben staan.
    Dit lijkt me een geweldig alternatief. Ga het zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He, super! Alleen, er zijn hier drie kindjes met een lactose intolerantie, wat kan ik gebruiken in plaats van de melkpoeder? Soyapoeder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooit geprobeerd maar zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Gewoon een beetje maken om te proeven......niet geschoten is immers altijd mis ;-)

      Verwijderen
    2. Hoi Linda, eiwitpoeder van Nutrilite is een heel volwaardige en volledig plantaardige poeder. Als je wil kan ik het voor je bestellen. En ik vind deze ook nog wel lekker. groet, Marianne

      Verwijderen
  7. Onzezoon vraagt heel vaak om c.up a.s.oup maar dat vind ik door de smaakversterkers niet verantwoord. Hij wil liever iets met tomaten :?)
    Hmmm es kijken hoe ik dat zou kunnen combineren met dit idee :)
    Goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. he tof idee! ik ga dat zeker eens proberen... dan moet ik enkel nog melkpoeder gaan halen! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed idee, zeg! Ik ben alleen bang dat je hier geen marige melkpoeder in zakjes kan kopen. Zou completa melkpoeder ook kunnen? Want die heb ik geloof ik wel eens gezien.
    Hartelijke groeten, Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat durf ik niet te zeggen.....er zitten ook veel andere stoffen in en ik weet niet of die de smaak beïnvloeden. Gewoon proberen?

      Verwijderen
    2. Completa is eigenlijk enorme troep en heb je nog veen stoffen die je niet wil in een puur menu. Ik denk dat het ook kan weglaten en dan ipv alleen water het half melk half water kan maken en als het te "dun" is iets room erbij.

      Verwijderen
  10. Jeempie! Wat een prijzen! Haha! Heerlijk om dat terug te zien hé? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goede tip, de zelfmaak instant-soep! Ja, die oude prijzen: interessant om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zelfmaaksoep lijkt me een prima opkikkertje met deze temperaturen!

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hé wat een idee, leuk voor mijn kamerbewoners

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk zo'n soepje zelf maken! Toen ik de foto eerst zag, dacht ik waarachtig dat het waspoeder was.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor de goede tip! Geen idee dat je zoiets zelf kon maken. Ideaal, want dan kun je er zelf minder zout en minder smaakversterkers aan toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb m geprobeerd en ik vond t superlekker!! Ga ik zeker vaker doen. Ik heb ook zo'n zakje croutonnetjes erbij gegooid. Mmmm

    Bedankt voor het posten!!

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Grote bespaarpost. Kruiden gebruikt die ik in huis had en het is echt lekker. En met dit weer aanzienlijk goedkoper dan de originele versie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. lekker die soep als opwarmertje in dit weer leuk voor op het werk ik gebruik selderzout i p v zout + knoflook poeder extra bijvoegen heerlijk dank je van harte

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat en super gaaf idee zeg, ik met drie kids kan dit idee super goed gebruiken nu ze met ze alle hele dag in de sneeuw willen spelen, ik ga dit bericht ook ff delen op me facebook want ik denk dat heeeel veel mensen snakken naar even snel heerlijk makkelijk, dank je wel

    Http://www.sabsycakedreams.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gha wat een goed recept! Het is heerlijk!! We hebben het al uitgeprobeerd! Bedankt voor het delen van het recept! :) groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goed idee. Wat je koopt is nooit mijn smaak, veel te zout!!
    Ik vergeet vaak bij je te kijken...zal je even aanklikken op FB.
    Dan zie ik het vaker langskomen, denk ik

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Van welk merk koop jij de aardappelpuree. Koop graag bij de L.idl, maar ik vond de ingrediëntenlijst daar wat spannend. Lijkt me lekker en ga het zeker proberen. Creatief mens ben je...op vele fronten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij voorkeur haal ik aardappelpuree uit de natuurvoedingswinkel, maar aangezien ik daar niet zo vaak kom neem ik ook wel "gewone" puree mee. Deze kwam van de C1000, maar andere huismerken gebruik ik ook wel eens.

      Verwijderen
    2. Dat hebben ze ook bij de natuurvoedingswinkel?! Man maar eens met een waslijst naar de stad sturen. Niets mis met huismerken. Moet ook betaalbaar blijven. Probeer nu low budget zonder e-nummers etc. Valt nog niet mee!

      Verwijderen
  23. ik heb wat te doen deze herfst vakantie: met kruiden experimenteren blijft leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heb een pot gemengd en kies verschillende 'smaakjes' om steeds andere cup-a-soup te drinken:
    een snufje ras-al-hanout / een lepeltje smeerkaas/een drupje mosterd/ een lepeltje tomatenpuree/ allemaal weer anders, zo afwisselend!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi, leek me leuk maar instant aardappelpuree is nou niet bepaald gezond ..... En ook bouillonpoeder niet (E621) Maar ik snap het idee.
    Groett Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips