17-01-2013

gemberthee


Gemberthee.........met dit koude weer beslist één van mijn favorieten. 
Gember wordt al meer dan 2000 jaar in medische geschriften vermeld en was ook vroeger al een waardevol kruid, niet alleen wat betreft de medicinale werking, het was ook heel duur. Zo kostte, in de 16e eeuw, 1 kg gember nét zo veel als twee schapen! Als dat nu nog zo zou zijn zou je voor een kg gember bijna 200 euro betalen en dan zou je kopje thee vast een "bijsmaakje" hebben.

Hoe maak je het?
Je raspt een stukje gemberwortel. De hoeveelheid hangt een beetje af van wat je lekker vindt, maar een niet te dik stuk van zo'n 3-4 cm geeft al heel veel smaak. Kook in een pannetje met deksel ongeveer 1 liter water en voeg de gember toe. Ook het sap van een citroen gaat erbij. Je kunt dit nu zo, met de deksel op de pan, een kleine 10 minuutjes heel zachtjes door laten koken.
De thee zeven en het eventueel  zoeten met een lepeltje honing. Je kunt het ook in de thermosfles warm houden, dan wel ook eerst zeven anders kan de smaak te sterk worden.
Helemaal lekker wordt je thee als je er ook nog zo'n 10 kardemompeulen bij doet, het geeft een hele fijne smaak. Wel even de zaden een klein stukje insnijden/inknippen zodat het aroma vrij kan komen.


Je kan experimenteren met het toevoegen van wat kaneel in plaats van de kardemom. Er zijn ook recepten waarbij je nog wat peper toevoegt maar ik pak eigenlijk altijd alleen de kardemom erbij.
Heb je geen citroen dan kun je ook het sap van een mandarijn of sinaasappel gebruiken en is je citrusvrucht biologisch dan kan ook (een stukje van) de schil erbij.
Je kunt de gemberwortel ook in de vriezer bewaren, hij blijft dan langer goed en het raspen gaat volgens sommigen een stuk makkelijker, iets waar ik het niet helemaal mee eens ben ;-)

Hier zijn slechts een paar redenen om regelmatig, maar niet weken achter elkaar, gemberthee te drinken.
Gember werkt:
-ontstekingsremmend, dus goed voor mensen met reumatische aandoeningen
-maagversterkend, het beschermd en versterkt het slijmvlies, (maar als je een actieve maagzweer hebt liever niet gebruiken)
-vaatverwijdend, kan dus behulpzaam bij bij een slechte bloedcirculatie (koude handen)
-antiseptisch bij darminfecties, dus drinken bij diarree en voedselvergiftiging
-slijmoplossend en verwarmend op de longen, dus prettig bij brochitis maar dan weer niet voor kinderen beneden de 6 jaar, daar is het eigenlijk te sterk voor.

En kijk.........zwangere vrouwen mogen óók af en toe een kopje gemberthee, het helpt goed bij zwangerschapsmisselijkheid.

Alleen in de winter verwarmende gemberthee? Nee hoor. Vul, juist als het warm weer is, eens een fles met water en voeg daar een schijfje gember aan toe. Verrassend verfrissend en heel gezond!

17 opmerkingen:

  1. die gemberthee, werkt echt super bij koude handen en voeten................en ik ben darmpatiënt en de ontsteking is een stuk rustiger als ik gemberthee drink of gember eet. aanrader dus!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt als een heerlijk theetje! En dat het ook nog eens goed is voor allerlei kwaaltjes is helemaal een reden de volgende keer bij de natuurwinkel een gemberworteltje mee te nemen. Dank voor je leuke tips.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, dit lijkt me heerlijk in deze koude dagen! Dank voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jah ik drink ook elke dag 2 kopjes gemberthee, gewoon wat schijfjes met daarop kokend water gegoten, en heb deze winter beduidend minder last van voorhoofdholte-onstekingen :-D verbeeld me dat t hierdoor komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het hielp mij door de chemo heen , had het klaar staan als ik thuiskwam en voorkwam daarmee veel misselijkheid, vooral gecombineerd met koude compressen op het hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laatst dronk ik een theehuis gember thee met sinaasappelsap, een heerlijk drankje om mee op te warmen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn Mme is helemaal gek van gemberthee! Ik zal haar je receptje eens doorspelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat betekent dat ik de volgende keer weer een gemberwortel ga meenemen uit de supermarkt. Met dat koude weer lijkt het me heerlijk, en ook nog geneeskrachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je blog is erg leuk, wetenswaardig en vermakelijk.
    Jij weet informatie achter een bepaald onderwerp en dat vind ik reuze interessant.Ik ga je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heerlijk, gemberthee, ik had het nog nooit eerder geprobeerd, maar het smaakt lekker, de kardemompeulen kneus ik in de vijzel en verder rasp ik al de hele week gember over bijna al het eten, dat is goed tegen verkoudheid.
    Je hebt vaak erg leuke tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb hier eens jouw recept voor appelthee gevonden, gewoon van de schillen en het klokhuis. Die dronk ik van de zomer als ijsthee, heerlijk!

    Nu drink ik die in dit koude seizoen (brrrrrrr, niks voor mij) met daarin twee blokjes van 1 cm gember. Om van binnenuit warm te worden. Daarnaast ben ik een liefhebber van kardemomen, dus drie keer raden wat voor thee ik morgen zal zetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hanneke, waarom mag je gemberthee niet weken achter elkaar drinken? Ik ben er verzot op en drink het ook voor het slapen gaan. Ik slaap dan als een roos!! Groetjes. Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je echt weken achter elkaar elke dag een aantal koppen gemberthee drinkt dan zal je lichaam minder gaan reageren op de genezende prikkels van de gember. Je lichaam raakt er aan gewend en wordt een beetje lui.
      Beter is om, als je het drinkt voor de geneeskrachtige werking, na zo'n 6 weken een poosje even een andere thee te drinken.

      Verwijderen
  13. Gemberwortel kun je in de diepvries bewaren. Elke keer als ik wat nodig heb rasp ik een stukje van de bevroren wortel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mag je verse gemberwortel thee elke dag het hele jaar doordringen en als het afgekoeld is en ik zomers het koud wil drinken heeft dat dan de zelfde werking

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik drink gemberthee met honing en citroen voor het slapen gaan na een zware operatie en kan weer goed slapen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. gemberthee met honing voor het slapengaan graag reacties

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips