28-01-2013

snoep verstandig, eet "after eight"........



.......of in ieder geval iets dat daar op lijkt maar véél lekkerder én gezonder is!

Als je weinig tijd hebt kun je het maken van deze snoepjes beter even uitstellen, maar ik weet zeker dat, als je ze eenmaal hebt geproefd, het niet moeilijk zal zijn om er tijd voor vrij te maken, zó lekker zijn ze.
Ook heel fijn: ze blijven een hele tijd goed in de koelkast.

Je maakt ze zo:

Door 50 gram kokosvet (geurloze) roer je een theelepel vanille-extract (zelf maken?, onderaan dit bericht vind je het recept), een dikke theelepel honing en 6-8 druppels etherische pepermuntolie van een goed merk. Even een klein beetje proeven of de smaak je aanstaat en eventueel bijsturen. Niet te veel druppels pepermuntolie erdoor doen, etherische olie is zeer sterk geconcentreerd en wordt niet, of slechts heel laag gedoseerd, inwendig gebruikt. In plaats van de etherische olie kun je ook pepermunt-extract gebruiken, maar daarvan weet ik geen dosering.

Goed alles doorroeren, soms zitten er in de kokosolie nog hele kleine harde stukjes.
Het zachte zalfachtige papje leg je nu op een stukje bakpapier.



Rol het papier tussen je handen om een rolletje te vormen van het vet. Maak het niet te dik, ongeveer de doorsnee van een muntstuk van 20 eurocent. Dit kan even een uitdaging zijn :-).
Als je tevreden bent leg je het in de koelkast.



Smelt nu au bain-marie wat pure chocolade, eventueel met een beetje kokosvet. Hoe puurder de chocola hoe gezonder. Laat het daarna afkoelen tot kamertemperatuur. Dit kan minstens 15 minuten duren, maar is wel belangrijk. Als de chocolade nog te heet is zal het kokosvet kunnen gaan smelten want dit vet smelt al rond de 25 graden.
Als het eindelijk zover is druppel je een theelepeltje chocolade op wat bakpapier en hierop leg je een dun afgesneden plakje van je rolletje kokosvet. Het breekt makkelijk maar van dat breukje zie je straks niets meer.



Hier overheen gaat nog een beetje chocolade en ook de zijkantjes worden bedekt. 



Als je klaar bent gaat alles weer de koelkast in. Na afkoelen kun je de chocolaatjes heel makkelijk van het bakpapier afhalen. Maak niet de fout om ze op een bord te maken, daar krijg je ze dus niet meer vanaf, weet ik uit ervaring!
Je "snoepjes" zullen er nu zo uitzien. Je kunt ze zo opeten of.........



je knipt het teveel aan chocolade eraf om het te hergebruiken ;-).



....................................................................................................

Vanille-extract maak je eenvoudig door een aantal vanillestokjes in twee stukken te snijden en in een potje te doen en er jenever over te gieten. Na verloop van tijd zal de vloeistof steeds donkerder worden en het extract lekkerder. Het moet eigenlijk een paar maanden staan voordat het goed smaakt, als je het al na een paar weken proeft is het een grote teleurstelling.
Dit extract kun je ook gebruiken bij andere bak- en kookavonturen ter vervanging van vanillesuiker.


36 opmerkingen:

  1. Wow.. deze uitdaging zal ik graag een keer aangaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm dat lijkt lekker, after eight vind ik ook al zo lekker, dus de 'gezonde' variant daar ga ik voor. Denk trouwens dat een cocos-variant ook lekker zal zijn ;-) met de pure cocosolie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    dat vanille extract...vodka is neutraler van smaak dan jenever. De meeste recepten die ik hiervan gezien heb, spreken over vodka.
    Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vanille geur en smaak is zo allesoverheersend dat ikzelf geen verschil heb geproefd. Maar Wodka kan natuurlijk ook gebruikt worden.

      Verwijderen
  4. Ze zien er in ieder geval heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee, leuk, die van de vanille-extract kende ik nog niet. Ik ga snel eens zo´n potje maken :-). En die after-eight lijkt me trouwens ook heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zien er lekker uit!
    Ik heb ook vanille-extract gemaakt van wodka, zo'n klein plat flesje en doe daar al heel lang mee, ideaal!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekkerrrrr, ik ga mijn man maar eens verwennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind brandewijn lekkerder voor extracten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De hoogste tijd om weer 'ns een heul weekend in de keuken door te brengen, zie 'k al wel ;),
    Jij plaatst altijd van die smakelijke receptentips hier, dank je wel daarvoor
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. MMm, klinkt weer heerlijk. Kokosvet... Ik heb zo'n pot die ik ook gebruik voor bijv. lipenbalsem. Bedoel je die? Of bedoel je "santen" uit de supermarkt? Dat is ook een beetje vettige prut toch??

    Bedankt!
    Groetjes Marlies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lippenbalsemversie is goed ;-), het is het kokosvet/kokosolie waar je ook in kunt bakken en braden.

      Verwijderen
  11. Ben nieuw op deze site, dus ben alleen nog maar aan het kijken en lezen.
    Prachtige site met een hoop ( voor mij) waardevolle informatie.
    Ik zal zeker blijven kijken en lezen, en soms een reactie geven.

    Groetjes,
    Yvon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er hier toch allemaal gezellig uit en lekker. Ik kom steeds eens kijken wat je zoal doet, maar doe maar leuk verder want dat inspireert mij ook.
    groetjes
    mija

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er lekker uit, ben gek op after eight dus zeker het proberen waard :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker! Ga het zeker eens maken (niet te vaak of teveel omdat ik mijn snoepprobleem niet de baas kan blijven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohwow, dat is het uitproberen waard! dankje voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als er maar chocola in zit, is het altijd lekker.
    Dat vanille extract ga ik zeker maken, geweldig dat je dat zelf kan doen, bij ons is het zo moeilijk verkrijgbaar, meestal wel aroma, maar dat is zo nep.
    Bedankt voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoe kom je toch steeds aan die heerlijke recepten. Ik zal deze after-eight , met alle basisingredienten, beslist maken.
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoe lang is dat vanille-extract dan houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jáááren. Ik denk niet dat het bederft, de alcohol conserveert. Het kan wel zijn dat na 2 of 3 jaar? de smaak wat flauwer wordt, maar voor die tijd is mijn potje altijd alweer leeg. Ik gebruik 3-4 stokjes op een heel flink borrelglas, als ik een nieuw potje ga gebruiken maak ik ook weer een nieuwe klaar om te trekken.

      Verwijderen
  19. Je kan ook wodka gebruiken voor het vanille-extract. En bijvoorbeeld een leeg, gewassen, koffiemelkflesje met deksel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super leuk! Ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O maar dat is lekker
    , het staat op mijn "to do" lijstje, bedankt Hanneke ik geef het door op mijn clubje koken zonder pakjes en zakjes, natuurlijk met jouw naam erbij, zo zul je nog meer volgers krijgen hahaha Liefs Coosje

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik popel om dit uit te testen... Paar dingen nog halen eerst.
    Zouden de snoepjes loskomen uit siliconen vormpjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wilde je ook nog zeggen: wat een geweldig blog! Heb de kaarsen met wc rolletjes al gedaan en heel veel andere dingen staan op mijn verlanglijst om te doen. Je schrijft zo heerlijk lekker praktisch en enthousiast. Boek? Komt? Koop ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Waar kan je pepermunt extract of etherische olie kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pepermuntextract kun je zelf maken door heel veel pepermunt te laten trekken in alcohol. De etherische olie is in reform-natuurvoedingswinkels te koop.

      Verwijderen
    2. Bij de winkels van De Tuinen kan je voor ongeveer € 7,00 een flesje pepermuntolie kopen van 60 ml. Deze is zeer goed van smaak. 5 druppels op 300 ml vocht en je hebt een milde maar goede pepermunt smaak

      Verwijderen
  25. Hoi Hanneke, ik wil graag zo puur en gezond mogelijke etherische olie aanschaffen en twijfel steeds weer in de winkel. Kun je een tip geven hoe ik dit kan beoordelen? Alvast bedankt! Hartelijk groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat is inderdaad niet zo eenvoudig, maar je zou dit artikel eens kunnen lezen, misschien staan hier goede tips voor jou bij.
    http://www.aromatherapie-info.com/etherische-olie-bestellen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dag Hanneke, met dit recept ben ik zelf gaan experimenteren. Had geen pepermunt olie en geen vanille extract. Ik heb 75 gr kokosolie genomen, gedroogde munt erdoor gedaan (zoveel als kon) en een half stokje vanille in hele kleine stukjes gedaan. In een pannetje boven een waxinelichthouder gedaan. (zo'n grote waxinelicht van 9 branduren) en de hele dag laten trekken en steeds roeren. De olie werd mooi groen en rook heerlijk, uiteindelijk alles gezeefd en had 65 gr groenemunt/vanille olie over. Verder proces gedaan zoals je had aangegeven. Erg lekker en staat ook nog mooi die groene laag tussen de donkere chocolade. O, ja en door de gesmolten pure chocolade heb ik ook nog wat gedroogde munt gedaan, klein knapperig effect :) Een hele klus maar alleszins waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit vind ik nu een ontzettend leuke tip! Ga ik eens proberen. Dank dat je de moeite hebt genomen dit hier even neer te schrijven!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips