07-01-2013

stof verven met een druppel bleek


Ooit las ik hier een artikel over een mevrouw die donkere stof bedekte met conifeertakken en met een spuitflacon met bleekwater de stof ging ontkleuren. De afdruk van de conifeer was goed zichtbaar. Ik vond het erg mooi maar ja ik had geen conifeer en het hele idee verdween ergens in een hoekje van mijn geest, ik heb er nooit meer aan gedacht. Dan het menselijk brein toch wel een heel bijzonder apparaat is bleek toen er  ineens wél coniferen waren, mijn onderbewuste drukte de gedachte aan dat artikel zomaar, Joost mag weten waar vandaan, weer naar boven ;-).
Nu ben ik absoluut geen fan van bleekwater en ik gebruik het ook nooit, maar ik was wel erg nieuwsgierig of dat inderdaad zo gemakkelijk zou lukken. En aangezien ik ruim in de, ooit zelf geverfde (lelijke!), oude lakens zit, kon een experimentje niet uitblijven.
Dus legde ik wat takjes op een donker lapje, pakte zo'n grote spuitflacon en vulde het met een beetje bleekwater met een scheutje water. Het grote spuiten kon beginnen!



Maar wat een teleurstelling, al heel snel was de lap te nat en de afdruk amper zichtbaar. 



Meerdere pogingen later kwam ik erachter dat een kleine verstuiver echt véél beter werkt! 



Als je eenmaal bezig bent ga je met steeds meer blaadjes experimenten



en er hoeft echt maar een heel klein beetje bleekwater op de stof te komen om de boel te ontkleuren (voor dit lapje gebruikte ik minder dan 1 ml.).



's Avonds nog even lekker nerven zitten te borduren, want dat kan natuurlijk ook.



Maar wat óók leuk is, als je je lapje vrij snel na het spuiten even in een sopje stopt, stopt het bleekproces, je kunt dus verschillende, bij elkaar passende, kleuren creëren.



En als spuiten wil dan kun je ook met een kwastje en een sjabloon aan de gang,


of streepjes maken of stippen of letters of..........
Wel jammer dat de contouren een beetje vervagen doordat de stof onder je afbeelding ook wat bleekwater aantrekt. Hele scherpe lijnen en kleine lijntjes worden dus moeilijk. (Ik had een afbeelding van een hert met een groot gewei maken maar toen het klaar was kon niemand me vertellen wat het was ;-)


Misschien ga ik (ooit) wel een lapjesdeken maken van één kleur stof met in elk vakje een andere afbeelding en een nét iets andere inweektijd, er zijn zoveel mogelijkheden.

20 opmerkingen:

  1. Ik steek dit ook ergens achter in mijn brein... ;o) Toch leuke resultaten!!!
    Maren (hoemmelke)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaring met stof die bewerkt is op deze manier, is, dat de stof snel kapot gaat op de plekken die in aanraking geweest zijn met het bleekwater.

      Verwijderen
  2. Leuk effect ,doet me een beetje aan de flowerpower denken die t shirt met knopen in de stof en dan in de bleek,maar dit is mooier hoor gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een beetje Tye en Dije zal het wel weer verkeerd schrijven. :(
    Wel erg mooi! Ben aan het jeneverbes olie maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proberen waard. Ik vind het beetje wazige bij de takjes juist heel mooi.
    Zocht nog een leuk idee voor een presentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. waarom gebruik je ipv bleek niet gewoon de plant zelf als kleurstof (eco coloring), geeft ook een hele mooie effecten bleek is namelijk erg slecht voor het milieu.
    Groetjes Esmee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zeg zeker de moeite waard om te proberen.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wel heel leuk om te doen maar hou er rekening mee dat gebleekte stof ook zwakker wordt er kunnen zelfs blaadjes gaan vallen of gaten hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het resultaat is heel mooi, maar bleekwater kan je eigenlijk beter niet gebruiken om meer dan één reden. Zou hetzelfde effect ook anders te bereiken zijn. Wat bedoelt Esmee met eco-colouring?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem, ik bedoel dat je kruiden, planten ed kan gebruiken om je stof te kleuren. Geeft een heel mooi resultaat, je print dan als het waren de kleur en het patroon op de stof. Als je wil weten hoe het werkt kan je bv het boek lezen van India Flint- eco colouring
      Groetjes Esmee

      Verwijderen
  9. Wat een grappig effect!!
    Ik zal dit zeker onthouden!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het resultaat is prachtig. Zal het maar niet proberen slecht omdat we een septictank hebben, gaan alle bacterien dood.
    Met planten kleuren lijkt me dan beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goh.. Wat een wonderlijke resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk! Het is ook leuk om met zo'n flaconspayer een sterrenhemel patroon te maken. Het handigste vind ik zelf om iedere keer een klein beetje te sprayen, het te laten drogen en dan weer te proberen. Ik ga dit met planten zeker een keer proberen voor een leuk t-shirt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. It looks just like a batik with a lot less work. Beautiful designs with the leaves.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I love it!!!! Please share at my linky party going on now at http://wallisfarmsdailywalk.blogspot.com/2013/01/linky-party-2.html Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Very cool and I think it is great that you also shared what didn't work so others can learn too. Thanks for linking up to BeColorful this week.
    p

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips