11-11-2013

sinaasappel-koffie likeur



Likeur maken is eigenlijk supersimpel, en het bestaat maar uit drie hoofdbestanddelen: 
1. alcohol  (jenever, brandewijn.......)
2. smaakmakers (kruiden, fruit specerijen......)
3. zoetstof (suiker, honing.......)

Je kunt alle recepten ook eenvoudig aan je eigen smaak aanpassen. Officiële likeuren moeten een alcoholpercentage hebben van minimaal 15 % en de hoeveelheid suiker per liter ligt zo tussen de100 gram - 300 gram, vaak erg zoet dus!
Gelukkig kijkt er niemand mee in je eigen keukentje dus mag je wat mij betreft deze "wetten" best met de voeten treden.

De basis voor deze lekkere! sinaasappel-koffie likeur is brandewijn, maar jenever, wodka of wat je maar wit gebruiken, kan dus ook. De smaak doet een beetje denken aan Cuarenta Y Tres (licor 43).

In een grote pot gaan: 
-1 onbespoten sinaasappel waarin je 43 koffiebonen steekt  
-1 of 2 open gesneden vanillestokjes
-scheut honing of een andere zoetstof (niet teveel, je kunt later altijd nog bijzoeten)
-1 liter alcohol

Waar je bij nieuwe, onbekende smaken, eerst een proef flesje kunt maken om te kijken of de smaak je aanstaat, is dat in dit geval wat moeilijker.........
Misschien...........als je een heel klein sinaasappeltje kunt vinden..........

Het ziet er een beetje  "raar" uit, menig bezoeker vroeg dan ook wat daar nou wel niet in die pot dreef ;-).



Een aantal weken laat je dit alles trekken, je kunt af en toe even proeven of de smaak al naar je zin is. Het zal ook langzaam van kleur gaan veranderen.
Als je helemaal tevreden bent de vloeistof zeven en in een fles op een koele donkere plaats bewaren, de smaak wordt dan nog beter.



Ik heb ook een paar kleine flesjes gevuld.......leuk als kadootje straks met de kerst!

17 opmerkingen:

  1. Leuk ideetje voor m'n broer zijn Kerst... een echte liefhebber van jenever, whisky en zelfgebrouwen bier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmm ...wat lekker echt een winter smaak ...ik kan de geur voorstellen (zelf maak ik elk jaar van granaatappels ook lekker)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Nieneke. Ik zoek me al een tijdje rot naar een recept voor granaatappel likeur, mag ik uw recept weten of houdt u dat liever voor uzelf. Als u het liever voor uzelf houd is dat helemaal niet erg en heb ik daar alle begrip voor. Specifiek zoek ik naar een recept met de pitjes ipv het sap of siroop. Groetjes Cyriëlle

      Verwijderen
    2. Hallo Cyrielle !!!
      Natuurlijk mag je het recept hebben ..
      kom maar op mijn blogje http://nienekenia.blogspot.gr/
      of berichtje via gmail ...en dan geef ik graag het recept ..
      veel groetjes

      Verwijderen
  3. Dit is heerlijk. Ik maak het zelf met een wat sterrenmunt, wat kruidnagels, een sinasappel en een beetje suiker.6 weken laten staan en dan drinken maar. En dan drink ik het of in de koffie of gewoon bij de koffie. Heeeeerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een leuk werkje, ik ga het zeker doen! ik zal ook een sterrenmunt erbij doen, mmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken het als 40 dagen likeur, 40koffiebonen en 40 suikerklontjes en 40 dagen laten staan met de alcohol natuurlijk.
    Afzeven.
    En dan......heerlijk!
    Vooral met de donkere dagen en ook leuk als cadeau te geven, en om te maken.
    Kruidige groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er erg lekker uit. Helemaal leuk voor de feestdagen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het inderdaad een leuk cadeau idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk en lang geleden dat ik het nog gemaakt heb. Ga ik nog eens doen.
    Lekker, lekker
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het staat al te trekken! Heel leuk om hier in Noorwegen kado te geven aan vrienden. Vorig jaar de potten met brownies gegeven, en nu dus weer een leuk kadootje. Bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk al die likeurtjes, leuk ook voor de Kerst!
    Zo heb ik laatst een vlierbessen likeur gemaakt, die moet nog een paar weken rijpen (helaas) Maar wat me opvalt is dat er zich een schuimlaagje op vormt. Heb je enig idee of dat wel goed is?
    Zo heb ik ook eergisteren een kruidenwijntje gemaakt, die hoeft maar twee weken te rijpen, de geur is geweldig!
    Een fles rode of (droge) witte wijn.
    een takje thijm- halve thl geraspte nootmuskaat- een vierde thl verse gember-1 kaneelstokje- en 8 grote rozijnen.
    Haal een beetje wijn uit de fles ;) en doe alle ingrediënten erin en laat dit minstens twee weken rijpen.
    Zeef het dan door bv een koffiefilter, dan is je kruidenwijntje klaar voor consumptie :)
    Dit haalde ik uit het boek van Readers Digest; Grootmoeders beste tips.
    Dit boek staat bol met home made receptjes van kruiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeilijk vanaf hier te beoordelen of dat schuimlaagje op de vlierbessenlikeur wel of niet goed is. Zelf heb ik dat nog nooit gezien maar over het algemeen is het zo dat, als de likeur helder is (even tegen het licht of de lamp houden) en het ruikt zoals je zou verwachten dan kun je het ook drinken.
      Je kruidenwijntje klinkt ook heerlijk.......ik hou wel van zulke receptjes :-).

      Verwijderen
  11. De likeur kan vanaf 5 december gedronken worden, dan heeft hij een maand gerijpt, dus ik ben benieuwd!
    Mijn kruidenwijntje mag ook open op 5 december, ik laat het hier wel weten hoe het smaakte ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn sinaasappel drijft boven in de weckfles, met een klein stukje boven het oppervlak uit. Kan dat kwaad? Brouwsel staat nu een week, zo nu en dan duw ik de sinaasappel helemaal onder, maar zinken doet ie niet..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat kan geen kwaad, Die van mij gingnaar een paar dagen naar beneden om de laatste week weer naar boven te gaan. Zo te zien hebben sinaasappels een eigen wil ;-).

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips