23-12-2013

moegli



Moegli is een theedrank met anijszaadjes. Het wordt vooral gedronken in het verre Libanon en omstreken. Als daar een meisje* wordt geboren krijgen de kraamvrouw en het bezoek een kop van deze lekkere thee.
Kijk.....en dat is niet onverstandig! Om een pasgeboren baby de beste start te geven, om de overlevingskansen te vergroten, is het belangrijk om direct afweerstoffen op te bouwen door het drinken van gezonde moedermelk.
En juist die anijszaadjes, zo rijkelijk aanwezig in deze theedrank, hebben een zogdrijvend effect. Met andere woorden, er zal meer en makkelijker melk geproduceerd worden door de moeder. En daar profiteert de baby dan weer van. Bovendien krijgt de melk een aangenaam aroma waardoor de zuigreflex van de kleine nog meer wordt gestimuleerd.

Ook hier in Nederland is het gebruik van anijszaad een traditie.
Al zo rond de 17e eeuw kregen kraamvrouwen een glaasje Anisette, een alcoholische likeur op basis van anijs. Tegenwoordig eten kraamvrouw en bezoek muisjes:

van het WWW

en ook hierin zitten anijszaadjes. 

En kijk.....nu is het bijna Kerst** en is er óók een kindeke geboren. 
Drink je, om dat te vieren, gezellig een kopje Moeglithee met me mee?

Nodig:
1 liter water
stukje gemberwortel
1 kaneelstokje
1 dikke eetlepel anijszaad
3 of 4 kruidnagelen



Laat alles in een afgesloten pan een klein uurtje rustig sudderen.
Zoeten met honing kan maar is eigenlijk helemaal niet nodig.

*Hebben pasgeboren jongentjes dan pech? Nee, gelukkig niet, zij krijgen ook moegli met anijszaad. Niet als thee maar als rijstepudding met dezelfde kruiden.

**Alleen Moegli als kraamthee? Nee hoor, het is "gewoon door de week" ook erg lekker en gezond. Door de  anijszaadjes is het bovendien verstandig deze thee te drinken als je last hebt van je spijsvertering. Denk hierbij aan winderigheid, opgeblazen gevoel, maagdarmkrampen misselijkheid en dat soort ongemakken.

Fijne feestdagen!

8 opmerkingen:

  1. het klinkt goed maar helaas hou ik echter niet van anijs, nooit gedaan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Ik ben gek op anijs en heb toevallig laatst een nieuw zakje anijszaadjes gekocht voor de chai thee. Wie weet geef ik deze moegli ook eens een kans, ik ben gek op spicy kruidenthee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anijszaad is eigenlijk onmisbaar in de huiskruiden-apatheek. Leuk om weer eens uitgebreid te horen hoe anijs in de Libanon werd toegepast. En hier te lande rond de geboorte. Die alcohol is inmiddels taboe, maar nog geen 40 jaar geleden dronken mijn vriendinnen en ik dagelijks een flesje donker bier om het zog te stimuleren... Tja.
    Maar Hanneke, hele goede kerst gewenst en een goed en gezond 2014 voor jou en je familie.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lijkt me heerlijk.. ik ga het morgen proberen!
    goed alternatief voor anijsmelk.. (ik drink haast geen zuivel meer..)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het klinkt allemaal wel lekker, helaas lust ik geen anijs.
    Ik wens jouw en je familie hele gezellige kerstdagen toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo lees ik weer iets wat ik nog niet wist: nooit gehoord van moegli, maar het lijkt me de moeite waard om eens te proberen!
    Fijne Kerstdagen toegewenst voor jou en je dierbaren.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker hoor!

    Goede dagen toegewenst en een goed jaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips