20-01-2014

snelle anisette



Als je gaat zoeken naar een recept voor anisette (anijslikeur), kun je kiezen uit verschillende varianten. 
Het hoofdbestanddeel is natuurlijk anijs maar daarnaast kan haast eindeloos gevarieerd worden met andere smaaktoevoegingen. Kaneel wordt vaak gebruikt maar is ook samen met koriander en foelie een lekkere combinatie.
Vaak moet, zoals bij de meeste likeuren, alles een aantal weken trekken. Als je het dus kado wilt doen moet dat ruim van te voren worden gepland. Ik maak al meer dan twintig jaar (slechts af en toe hoor) deze snelle anisette met kaneel en kardemom, het is klaar in 24 uur.

Nodig:
-1 liter brandewijn (ik nam deze keer, op verzoek, 1/2 liter jenever)
-30 gram anijszaad
-stukje pijpkaneel
-15 gram kardemom (kan vervangen worden door 15 gram korianderzaad)
-200-400 gram suiker
-2 dl water



Probeer in een vijzel de kardemom en anijszaadjes te kneuzen, waarbij je al blij mag zijn als de kardemompeulen een beetje openbarsten, veel verder lukt mij in ieder geval niet ;-). Als je geen vijzel hebt kan je ook proberen de zaden tussen een theedoek te leggen en met een deegroller te kneuzen.



Kook ondertussen een stroopje van de suiker en het water en laat dit een beetje afkoelen.
Doe dan het suikerwater in een pot samen met de alcohol, de kaneel, anijszaadjes en kardemompeulen.
Laat alles 24 uur trekken en zeef dan alles er weer uit, bij voorkeur door een filterzakje.
Je anisette is nu klaar en kan, met kleine glaasjes, gedronken worden.
Traditioneel werd deze (kraam)anijs alleen gedronken als er een baby was geboren, maar is ook lekker in verschillende recepten zoals aardbeien in pepersaus.

......................................................................................................

Ondertussen op de boerderij.......

*hebben deze twee mannen dikke vrienschap gesloten en zijn onafscheidelijk.............



*wil Emma nog steeds erg graag naar buiten (zie je haar horentjes? Bezoek denkt soms dat ze een stiertje is maar dameskoeien hebben óók horens al worden die, uit veiligheidsredenen, vaak direct in het begin al verwijderd).............



*en is een vergeten en achtergebleven tuinboontje door het (tot nu toe) zachte winterweer gaan groeien én heeft de energie gevonden om een bloem te vormen.



Toch allemaal al kleine tekentjes van een naderend voorjaar.
Maar dat tuinboontje? Dat zal wel niets worden.

9 opmerkingen:

  1. Wanneer doe ik de brandewijn erbij? gelijk bij het suikerwater, kaneel enz enz??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag! Zal het er even duidelijker bijzetten want het gaat idd gelijk met de rest!

      Verwijderen
  2. Lijkt me een lekker drankje! Superleuk dat hanen toch vrienden kunnen zijn. Eigenlijk is het toch erg dat men niet meer weet dat koeien oorspronkelijk horens hebben. Wat fijn dat Emma haar horens mag houden!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De combinatie met kaneel en kardemom lijkt me wel wat, binnenkort eens proberen. (Ik maak ook al zo'n 20 jaar likeur, zij het met grote tussenpozen.)
    Comlimenten voor deze web-site. Ik volg de blogs al een tijdlang met veel plezier en heb naar aanleiding hiervan bij voorbeeld instant soep gemaakt en gerechten met brandnetel en zevenblad.
    Houwen zo!
    Vriendelijke groet,
    Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die anijslikeur lijkt me wel wat. Misschien probeer ik het wel uit. Thx voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zocht al eerder naar een liter brandewijn (voor o.a. boerenjongens), maar schrok me naar van de prijs daarvoor. Iemand misschien een tip voor vervanger of goedkoop aanbod?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is vooral de acijns die de alc. zo duur maakt, In Duitsland is het (een beetje) goedkoper maar niet voor iedereen haalbaar. Wil je goedkoper dan zal ook het alc,percentage lager zijn.

      Verwijderen
  6. Al een tijdje niet actief aan het bloggen geweest. Maar ik ben nu weer helemaal terug!
    Ik ga nu eens even alle gemiste blogjes van jou doorlezen.
    Want dat zijn er veel te veel!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips