17-08-2011

oosterse stamppot

Eten we nu alwéér spitskool? Nee hè.  Ja..........toch wel, er staan er nog maar vier.


Zo gaat het hier al een paar weken, ze doen het haast te goed. En allemaal tegelijk klaar natuurlijk.
Vandaag maar weer één uit de tuin gehaald, weet je wat hij woog?


Deze ferme jongen is in de stamppot gegaan, een Oosterse stamppot. 
Je kookt de aardappels en de kool wordt in reepjes gesneden en zo'n 15 minuten gewokt.
Ondertussen de inhoud van een zakje bami- of nasi kruiden laten wellen in wat kokend water.


Als de aardappels gaar zijn schep je de koolreepjes erdoor en zoveel gewelde kruiden als je lekker vindt,
(voor een stamppot voor vijf personen gebruik ik ongeveer een half zakje). En klaar is het. Erg lekker ook.


Daarna nog even lekker op de bank met mijn nieuwe boek, jaren geleden heb ik hier heel veel in gelezen maar ben hem "kwijt geraakt" en vandaag, via Marktplaats...........wat een inspiratie.


3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blog heb jij zeg! Hier vind ik echt een schat van informatie! Op heet ogenlik zit ik dik in de appels, een boom is rijp (Golden delicious) en een boom is waarschijnlijk begin september rijp. Ik weet het merk niet (ik denk Cox), maar het zijn prima moesappels. Dan heb ik nog een boom met late appels, maar daar zitten er van het jaar niet zo veel in. In mijn pruimenboom zitten een stuk of 20 pruimen, dus die worden uit de hand gegeten. Ik heb een grote oogst aardappels van 10 plantjes of zo, heel veel uien en rode uien, veel courgettes, dit jaar niet zo veel tomaten, maar wel een vracht augurken en : tatarataaaaaa: drie paprika's!!!! Vorig jaar was het helemaal niet gelukt met de paprika's..
    Ik kan je gewoon niet vertellen hoeveel diepe vreugde het geeft om van je eigen tuin te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze hou ik zéker in gedachten. Nu staan de kolen nog niet zo groot, maar er zitten er straks wel vijf (tegelijkertijd!) aan te komen. Is eens wat anders dan de 'kale' stamppot ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja leuke tips en verhalen 👍

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips