01-07-2013

anti-luis en de Yakon

www

Vorige week kwam ik, totaal onverwacht, in het bezit van een nieuw plantje.
Het was een Yakon of appelwortel en ik had er nog nooit van gehoord! Aandachtspuntje was de plakkerig aanvoelende blaadjes, waarschijnlijk veroorzaakt door bladluizen. 

Jaren geleden heb ik eens een afkooksel gemaakt van rabarberblad om onze roos, die onder de zwarte luis zat, weer wat toonbaarder te maken en was toen erg verbaasd over het snelle resultaat.
Misschien was dit ook geen verkeerd idee voor mijn nieuwe plantje, ook al kon ik zo, zonder leesbril, geen luizen zien.

Het  receptje komt uit het boek van Greet Buchner: Milieu-vriendelijk tuinieren van A tot Z.

Je plukt wat rabarber en maakt van de stengels wat lekkers voor jezelf.
Van de grote groene, en ook voor de mens giftige!, bladeren maak je dan dit luizenmiddel.

Je snijdt 1 kg blad (ong. 4 bladeren) in stukjes...........


en dit kook je gedurende 30 minuten in 1 liter water.
Dan zeef je de rabarberblaadjes eruit en je voegt een eetlepel vloeibare groene zeep aan je gifmengseltje toe.
Dit geeft even een bijzondere, kortdurende, reactie.


Na akoelen kun je hiermee de luizen bestrijden (spray flacon) en volgens Greet Buchner helpt het ook tegen jonge rupsen.

Direct nadat ik de Yakon had bespoten met dit rabarberloog, kwamen de bladluizen te voorschijn en liepen in paniek van het ene naar het andere blad.


De volgende dag heb ik nog eens gespoten en nu, 48 uur later, lijkt de plant schoon.


Altijd leuk als zo'n "huismiddeltje" ook echt werkt!

En nu......nu heb ik dus een Yakon. Maar wat kan ik daarmee? 
Internet biedt uitkomst:

Naam: Yakon, Yacon, appelwortel
(Polymnia sonchifolia, synoniem: Polymnia edulis, Smallanthus sonchifolius)
Ook wel, de Andesknol met de frisse bite!

De plant wordt groot, 1-1.5 meter, dus niet echt geschikt voor een kleine tuin.

Smaak: Door het hoge vochtgehalte (bijna 90%) is de knol heel fris en heeft, ruw gegeten, een "crunchy bite".
Afhankelijk van de zomer bevat de knol zoveel zoetstof dat de smaak van watermeloen dichtbij komt.

Je mag trouwens nogal wat opbrengst verwachten, zo'n 10-20 nieuwe knollen met een totaal gewicht van wel 10 kg!

www

Deze knollen kun je rauw eten, frituren, bakken, koken (hij valt niet "uit elkaar"), roerbakken.............
Het maken van een siroop behoort ook tot de mogelijkheden, een siroop die ook gebruikt zou kunnen worden door diabetici (vlgs bron, interessant filmpje over het gebruik van deze plant) want de zoete smaak is te danken aan de aanwezigheid van oligofructose. Dit oligofructose werkt ook nog eens stimulerend op de nuttige bacteriën in ons lichaam.
Het blad heeft ook een medicinale werking: het zou ervoor kunnen zorgen dat het lichaam weer normaal en effectief op insuline reageert.

Leuk!!! En.........ze schijnen het op de klei erg goed te doen!!
Ik heb ook al een recept gevonden van geweckte yakon ;-), dus ik ga het plantje maar eens heel erg vertroetelen. 
(Meer info en recepten zijn natuurlijk altijd van harte welkom)


26 opmerkingen:

  1. De moeite waard om eens te proberen, misschien kan het helpen tegen de spinselmotrupsjes in onze fruitbomen? De invasie is nu voorbij, volgend jaar dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt een geweldig middel! Nu nog rabarber die groter is dan een paar cm in de tuin krijgen;). Toevallig kreeg ik ook een Yakon cadeau. Wist niet dat de opbrengst zo groot zou zijn. Het ding staat bij mij in een metselbak samen met een voor mij ook onbekende Crosne. Spannende knollen die zon vragen...oei. Zou het nog goed komen met de watermeloensmaak? Bedankt voor de informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je ook een Yakon hebt. Of het goed komt met de smaak.....hm, ik blijf optimistisch maar dan moeten juli en augustus het gebrek wel compenseren.
      En of dat gaat lukken........

      Verwijderen
  3. wat een goede tip!

    Ik zou ook wel zo'n knol in de moestuin willen proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, wat een interessante plant. Zou je er nog aan kunnen komen?

    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt de plant i.i.g. kopen bij Vreeken's zaden.
      Bij de eetbare knollen en "Oh help............er staat nog veel meer interessants ;-)"

      Verwijderen
  5. "Toevallig' sta ik net buiten op mijn balkon mijn pluksla, boontjes, kruiden en tomaten te bekijken en zie luizen op mijn pluksla..! Nu ik dit aftreksel lees, vraag ik me af of je dit ook kunt gebruiken op je groentes. Gaan ze dan niet naar die zeep smaken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Wilma,er zit eigenlijk maar een heel klein beetje zeep in, een eetlepel op een liter. Als je gaat spuiten gebruik je ook heel weinig dus er komt haast geen zeep op de groente. Natuurlijk moet je ze dan niet binnen een uur opeten zonder te wassen......;-)

      Verwijderen
    2. Zit wel wat in ja! Ik heb inmiddels maar een paar knoflooktenen in de bak gepoot, kijken of dit lukt.Vind het wel jammer, van die luizen, ben best wel een beetje trots op mijn 'balkongroentes' ;) Alles doet het zo goed en dat in gewone potgrond..ook de boontjes.

      Verwijderen
    3. Ben benieuwd............gaan de luizen weg of kweek je mooie knoflookbollen. (Ideaal als beide zou lukken ;-)
      Leuk dat alles eigenlijk "zomaar" kan groeien.....en wat een ruimte laten we dan eigenlijk onbenut.

      Verwijderen
  6. Mooie tip over de rabarber....maar bij mij zit nou juist de rabarber onder de luis....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeie tip voor luizen. De knol ken ik helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. aaaah, wat jammer, net vorige week de rabarberbladeren weggegooid.


    groetjes, Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh ik ben heel benieuwd naar je ervaringen (en ja, ik heb ook kleigrond in de tuin!)

    Die luizentip ga ik onthouden. Helaas ben ik te laat voor de rupsen, ze hebben m'n appelboompje bijna kaal gevreten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ook yakon! Ik heb hem ook al geproefd, best lekker.
    Ik heb begrepen dat hij twee soorten wortels heeft, één die je bewaart om volgend jaar te planten (of om weg te geven) en de dikkere soort is om op te eten.

    Over luizen en rabarberblad aftreksel op sla: rabarberblad wordt als giftig genoemd door het hoge oxaalzuur gehalte, dus niet op de sla doen vlak voordat je hem op gaat eten lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Eveline, wat leuk! En hij groeit ook gewoon bij jullie buiten?

      Dat van twee soorten wortels klopt (zie filmpje onderaan bericht)

      Goede aanvulling ook om in ieder geval niet te spuiten op eetbare gewassen vlak voor je het gaat eten!

      Verwijderen
    2. Ja, maar inheb hem net buiten gezet en hij ziet er niet geweldig uit na een harde wind gisteren. Het is hier een erg open terrein... De temperatuur is wel okay, ik kreeg de knollen van een tuinvriend hier die inderdaad een grote oogst had :)

      Verwijderen
    3. Ok, even afwachten dus. Hier is een echt beschut plekje ook niet eenvoudig te vinden :-).....wordt vervolgd (zullen we maar hopen).

      Verwijderen
  11. Heb je ook een middeltje voor slakken??? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anders dan een omgekeerd rabarberblad en de bierval?
      Je zou dit kunnen proberen.....

      http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2012/06/slakkenprobleem-opgelost.html

      Het hielp wel, alleen waren er wel erg veel slakken (en na een paar keer spuiten op de plantjes verslapte de discipline)

      Verwijderen
  12. Ik was net aan het zoeken op luizen in bladgroenten. Daar kwam ik een artikel tegen, dat vertelde dat in India de boeren de luizen bestrijden met..COLA ! Het resultaat bleek verbluffend, al na een dag. Maakt niet uit welk merk je gebruikt, of merkloos! Ook hoef je de cola niet te verdunnen omdat het al een aftreksel bevat van planten. Dus gewoon in een plantenspuit en zo de luizen te lijf gaan. Ik vind dit geweldig en ga het zeker uit proberen.
    Ik vond het wel leuk om dit hier met jullie te delen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vergeten de site er bij te zetten;
    www.plantaardig.com ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je dat hier even deelt Wilma......gelukkig drink ik zelf nooit cola :o)! Maar het is zeker eens te proberen, vooral ook omdat je na de langste dag eigenlijk geen rabarber zou moeten plukken.

      Verwijderen
    2. Wij drinken het hier ook nooit, blhè..We drinken alleen gemeentepils....:) het staat er voor de visite. :)

      Verwijderen
  14. Ik ontdekte gisterenavond kleine zwarte beestjes ad onderkant van mijn rabarberblaadjes... Wat zou dat zijn?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips