31-07-2013

bloempot vuurtje



Eén van mijn favoriete bezigheden is het stoken van een vuurtje. 
In koudere maanden kom ik met onze houtkachels dus prima aan m'n trekken.
Maar zomers kan ik ook altijd wel een excuus vinden om "de lucifer te hanteren" hoor.

Zo ben ik erg gecharmeerd van marsh-mallows.........tenminste als ze warm en zacht van binnen zijn en een krokant, iets bruin, korstje hebben.
In de wintermaanden zit ik binnen wel eens een enkele keer met zo'n dingetje aan een stokje boven een waxinelichtje ;-), maar als we zomers 's avonds buiten zitten, na te genieten van de voorbije dag, kan ik dat niet doen want dan waait, 9 van de 10 x, m'n vlammetje uit.
Dus ga ik dan voor het grotere werk, ik stook een vuurtje in een bloempot.

Je hebt er voor nodig:
-terracotta bloempot (elke grootte kan)
-stenen ondergrond (het potje wordt heet!)
-houtskool voor de bbq
-aluminium folie
-stevig stukje gaas, passend geknipt (bij de doorsnee van je pot)
-aanmaakblokjes



Bekleed de binnenkant van de pot met aluminiumfolie en leg de aanmaakblokjes erin.
Plaats het zelfgemaakte roostertje ongeveer 1 cm diep in de pot. (mijn potje is door het vele gebruik al zwart maar denk nu niet dat ik elke dag marsh-mallows eet :o)



Leg een aantal kooltjes op het roostertje maar zorg dat er genoeg zuurstof bij de blokjes kan komen.
Zet je potje op een vlakke steen en steek de aanmaakblokjes aan. 



Je kunt beter niet van die witte, sterk ruikende, aanmaakblokjes gebruiken, al geven die een veel feller vuur. Je pot kan er wel tegen maar als je er te dicht bij zit........



Als de blokjes zijn opgebrand, en de kooltjes smeulen dan kan het smikkelen beginnen.
Gezellig met z'n allen rond een (iets grotere) pot.
Of spies eens knakworstjes aan je stokje of..............


.....................................................................................

Over gezellig buiten zitten gesproken................
Bij onze natuurvijver hebben we een tuinhuisje waar we graag voor of in zitten, afhankelijk van de zonnesterkte.
Afgelopen jaren zaten we er niet zo vaak. Enkele mussenpaartjes hadden namelijk nestjes gebouwd onder de dakpannen. 


Elke keer als wij er even van onze koffie zaten te genieten sprong een pa (of ma) zenuwachtig met een snavel vol voedsel van de ene op de ander tak van de grote es die er naast groeit. 
De angst om te dicht bij ons te komen won het van de drang om de jongen te voeren.
Als we er té lang zaten begonnen al die mussenkinderen te piepen, niet snappend waarom de voedselstroom tijdelijk was opgedroogd. Van pure stress lieten de ouders dan het al verzamelde voedsel vaak vallen en verdwenen even weer uit beeld, op zoek naar nieuw eten.
Tja, dan zit je er niet lekker, je krijgt zelfs een schuldgevoel.
Dus bouwde manlief een nieuw luxe onderkomen, een soort mussenhotel, in de hoop de (steeds in aantal toenemende) mussen te verleiden.


Een enkele rij dakpannen met héél véél nest gelegenheid waar ik, als ik een musje was.............
Je moet toch een béétje baas in eigen tuin blijven.

20 opmerkingen:

  1. Grappig zo'n hotel. Hier vliegen zo zo het nest in. Zijn wel wat schichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie hebt duidelijk hart voor de mussen, en meer dan dat!
    Zo'n vuurtje in een bloempot lijkt me wel wat; maar knapt hij niet snel door de hitte?
    Hartelijkie groet, Zem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet als je de gewone rood/bruine bloempotten hebt. Die worden volgens mij zelf ook bij zeer grote hitte gebakken. Hier is er nog nooit eentje geknapt door het vuur.......wel door de vorst ;-)

      Verwijderen
  3. Wat een leuk idee zeg, leuk om met de kleinkinderen te doen. Maar wat ik me afvroeg is; waarom liggen de kooltjes bovenop het rooster, ik zou bedenken om ze, net als bij een bbq, ze onderin te leggen! Of heb ik het nou helemaal mis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de kooltjes óp de aanmaakblokjes legt, gaan ze, door gebrek aan zuurstof, uit.

      Verwijderen
  4. Leuk voor de kinderen bij de boot. Vroeger hadden wij altijd een bloempot op de boot om bij koude avond als kachel te gebruiken. We zette de bloempot op zijn kop op het gasstel even goed warm stoken en je had 2 uur de kajuit verwarmt. Kan zeggen werkt op camping in de tent ook prima al had ik daar een spiritus brander, maar de voortent werd er wel lekker warm van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MMM lekker Marshmallows. Goed idee die pot, die ga ik aan mijn vriend vertellen. Ik vind jullie mussen rijtjeshuizen geweldig. Wordt er al gebruik van gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, zoals dat gaat met huizen.....veel kijkers, weinig kopers. Misschien volgend jaar, zoveel meer mussen veroorzaken ook een schaarste op de dakpanplekken.

      Verwijderen
  6. Wat een perfecte timing voor dit berichtje! Zaterdagavond kampeert hier een hele bende in de tuin, leuk om uit te proberen dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die mussen hebben het maar goed voor elkaar bij jullie, prachtig zeg. En wie kan nu die geur en smaak van zelf geroosterde marshmellows weerstaan? =)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Such a great idea! I'd love for you to link up to The DIY'ers! http://homecomingmn.blogspot.com/2013/08/the-diyers-and-my-new-rug.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. This is a great idea! Thanks for sharing at Cornerstone Confessions!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The gang over at My Personal Accent think your post about the Flowerpot Fire is very creative. We would like to invite you to party with us at starting at 5:00 Thursday nights at our new Blog Strut Peacock Style Link Party to share your creative ideas. Come on over!! http://wp.me/P2Vf55-1K

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk idee! We hebben het vanavond uitgeprobeerd en genoten van de bezigheid en smaak. Zo'n mussenhotel wil ik ook wel :).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk idee! Waarom gebruik je alu-folie, kan het ook zonder?
    Dank je voor het delen van al je geweldige ideeën, ik geniet ervan en heb er al verschillende uitgeprobeert.
    Lieve groet,
    Marjo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder aluminiumfolie zal het ook wel gaan, ik gebruik het omdat
      het potje zo iets minder heet wordt en er dus warmteverlies is.

      Verwijderen
  13. Dit is ook wel echt een goed idee! Ik kwam laatst op een ander blog ook een speciale bloempot tegen waarvan de deksel met plantjes kan worden verwijderd waarna het een kleine bbq wordt. Ik heb al helemaal zin in de zomer!

    Sanne
    http://www.mijnbalkonvloer.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kan dit ook met een pot zonder drainage?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoeld zonder het ijzeren rekje? Dat zou ik niet weten want nooit geprobeerd. Misschien met een bloempot met een gaatje aan de zijkant, die zijn er ook en dan heb je toch luchttoevoer. Of het potje zo neerzetten dat het onderste gat vrij van de grond komt. Gewoon lekker er eens mee experimenteren!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips