08-07-2013

smaakmakers in de keuken # 1



Als je regelmatig je eigen koekjes en cake bakt zul je, behalve steeds een andere vorm, ook graag willen variëren met smaak.
Dat kan heel makkelijk met deze eigen gemaakte extracten. Enkele druppels tot enkele theelepels van zo'n extract kunnen een simpel zandkoekje veranderen in een ware traktatie. Ook heel veel andere gerechten kun je net `dat beetje extra` geven door het toevoegen van wat extract.

De basisbereiding
Het product waar je een extract van wilt maken stop je in een klein potje.
Hier giet je alcohol met een niet te laag alcoholpercentage over, bijvoorbeeld vodka of jenever.
Zorg dat alles onderstaat en zet het op een plek waar je regelmatig langs komt, in het begin moet je elke dag even schudden om de smaken makkelijker af te laten geven.
Zet het extract na twee weken op een donkere plek, hoe langer je het nu laat staan des te sterker zal het worden.
Je hoeft de vaste stof er niet eerder uit te zeven dan op het moment dat het boven de vloeistof uitsteekt.
De extracten zijn minstens twee jaar houdbaar.
De hoeveelheid te gebruiken extract in een gerecht hangt af van van het gekozen materiaal, de leeftijd, je eigen persoonlijke smaak en de verhouding materiaal/alcohol.
Bedenk dat de alcohol tijdens het bakken zal vervliegen, je houdt dan alleen de smaak over.

............................................................................................

                                 KOFFIE-EXTRACT



Doe hele gebrande koffiebonen in een flesje en giet er alcohol over tot ze ruim onderstaan.
Het extract zal langzaam verkleuren naar heel donker bruin met een zeer sterke koffiegeur.

Recept koffiekoekjes:

-200 gram bloem naar keuze
-75 gram suiker (oer, bruin, riet)
-100 gram roomboter op kamertemperatuur
-1 of 2 theelepels koffie-extract (meer kan, minder mag)

Kneed van alle ingrediënten een samenhangende deegbal dat je tot een rolletje vormt.
Laat dit in wat bakpapier minstens een uur opstijven in de koelkast zodat ook alle smaken zich goed kunnen mengen.
Vewarm de oven op 175 graden.
Snij met een scherp mes plakjes van je koude rol en leg ze op de bakplaat.
Bak ze ongeveer 15 minuten.

13 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige tip dit! Ik heb zelf al vanille-extract gemaakt met wodka en dit klinkt ook erg goed. Dit ga ik zeker proberen, dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan je overal extract van maken? Ook van aardbeien bijvoorbeeld? Lijkt me leuk om dat een keer te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In theorie kun je overal extract van maken, alleen geven niet alle voedingsmiddelen een aangename smaak af en sommige extracten zijn of niet sterk genoeg of veranderen van smaak na toevoeging. Gewoon proberen en lekker experimenteren.

      Verwijderen
  3. Ik heb al rozenblaadjes en pepermunt in de wodka staan. Muntkoekjes zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben met vanillesuiker bezig maar extracten lijken me ook leuk :) Volgend project.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook 's proberen, er staat nog wel wat jenever in de kelderkast (oeps ;) vertel 'k nu teveul?)
    BTW, wat een prachtige foto heb je onder je blogtitel!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is een mooie foto hè? Gemaakt door Carl Warner, hij maakt allemaal van deze "foodscapes".

      Altijd goed om wat jenever op voorraad te hebben.
      (Ik gebruik het zoveel dat ik blij ben dat én Selwerd én Vinkhuizen én Paddepoel een drankwinkel hebben zodat ik kan wisselen ;-) Je zou maar te boek staan als een "drankorgel" terecht of onterecht)

      Verwijderen
    2. wat vind ik het leuk om te lezen dat jij zowel in selwerd,vinkhuizen en paddepoel winkelt hoewel ik al weer 14 jaar in grijpskerk woon klinkt dit mij als echte stadjer als muziek in de oren

      Verwijderen
    3. Grijpskerk.....kijk daar heb ik dan ook weer goede herinneringen liggen.
      Vaak geweest bij een oudtante in "de Wierde" en kinderen ophalen bij een disco (die nu al lang gesloten is, weet zo even de naam niet meer :-)

      Verwijderen
  6. Hier staat al vanille-extract te trekken, met wodka. Koffie en munt ga ik ook proberen. Is ook een leuk kadootje voor collega-baksters.
    PS: wij kopen de wodka bij de Aldi in Duitsland. Is stukken goedkoper en ook nog echt lekker, ook om zo te drinken. (Zo nu en dan natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ooit een recept gezien waar ze 'n koffieextract maakte zónder alcohol. Heeel jammer genoeg weet ik het recept niet meer en kan ik het nergens vinden. Het was in ieder geval iets van sterke koffie met suiker en dan heel lang inkoken tot een dikke stroop. Het was supergemakkelijk om snel ijskoffie mee te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer zo'n geweldig idee!
    Dank je wel!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat kan lekker en genieten soms toch heerlijk simpel zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips