03-12-2012

bollen van kaarsvet



Als je veel leert van de fouten die je maakt, dan ben ik de afgelopen week heel wat wijzer geworden!
Ik had namelijk bedacht om voor deze kerst geen nieuwe kaarsen aan te schaffen, maar mijn grote voorraad kaarsstompjes creatief te hergebruiken om zo, tijdens de feestdagen, toch te kunnen genieten van sfeervolle verlichting.
Op het internet kun je enorm veel inspirerende voorbeelden vinden, maar van één ideetje was ik bijzonder gecharmeerd! 
Dát wilde ik maken, en alles daarvoor had ik al in huis! Het waren van die mooie bollen van kaarsvet waar dan een waxinelichtje in kan. Op het plaatje doopt een mevrouw een opgeblazen ballon in een pan met kaarsvet et voilà, een nieuw waxinelichthoudertje is geboren!
Simpel!!!
Nu denk ik altijd alles even tussendoor te kunnen doen, zo vlak voor het eten opzetten en de tafel dekken bijvoorbeeld.
Meestal gaat dat prima maar deze keer...............

Het begon met het smelten van het kaarsvet. Het was een flinke hoeveelheid, ik wilde niet alleen voor mezelf wat bollen, ook een paar vriendinnen zouden dit wel kunnen waarderen. Dus deed ik de stompjes in een oude melkkoker, die weer in een pan met water stond, om ze te smelten. Maar wat duurde dat lang! Toen het bijna tijd was om het eten op te zetten lag er nog steeds een enorme klomp ongesmolten kaarsvet op de bodem. Dus zette ik de melkkoker even zo op het gas want ik had de pit toch echt bijna nodig. Dat ging een stuk sneller en ik lag weer op schema.
Daarna een ballon opblazen, knup (Gr.) d'r in  en dompelen maar.
Tenminste, dat was het plan.

Ik zal jullie de details besparen maar de ballon is dus midden op het aanrecht geëxplodeerd! Persoonlijke ongelukken hebben zich hierbij niet voorgedaan maar man och man..........de hele keuken zat onder kleine kaarsvetspetters! En dat wrijf je niet zomaar weg met een doekje, nee, dat is krabwerk! Het vet was natuurlijk nog veel te heet!
't Eten was ook al niet "je van het", en met een chagrijnige moeder/vrouw was het ook nog eens niet gezellig. 

Poging nummer twee was al meer succesvol, want ik had inmiddels gelezen dat er WATER in de ballon moest.
Aha, kijk, dat klinkt heel logisch, en samen met alle tijd om het rustig au bain Marie te laten smelten moest ik het toch tot een goed einde kunnen brengen. Ik nam wel het zekere voor het onzekere en wachtte tot het kaarsvet zover afgekoeld was dat het aan de zijkant al weer vast werd.


Het ging super, en na een paar keer dompelen stonden de eerste drie bollen af te koelen.


Toen brak het moment suprême aan!


Zou de ballon wel loslaten van het kaarsvet? Zou het ook een knal geven als je daar met een speld in prikt?
Maar kijk, de ballon liep heel zachtjes leeg! Ik peuterde alles eruit en was helemaal happy. 


Maar wat was dat nou? Oei, als je dus een ballon met opdruk gebruikt...................




Nou ja, toen ik 's avonds een waxinelichtje er in deed, zag je er niets van en het was een heel mooi lichtje geworden. Ik was echt helemaal tevreden totdat het waxinelichtje bijna op was............


Door de warmte van het waxinelichtje was er een gat in de bodem gesmolten,


en dan krijg je dus dit.



Bij de tweede bol heb ik het waxinelichtje op een klein stukje hout gezet en dat ging prima. Ledlampjes zijn misschien een nog verstandiger keus.

Ik experimenteer nog even rustig verder, want mislukte bollen kun je zo weer omsmelten :-)
(Oh, en je kan ze ook heel mooi versieren. Kijk maar eens hier. Prachtig toch?)

40 opmerkingen:

  1. Hahaha ik heb erg moeten lachen om je verhaaltje. Gelukkig is het uiteindelijk redelijke gelukt ;)
    Wie weet probeer ik het ook eens :)

    Groetjes

    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er heel mooi uit, maar man oh man, wat ben ik blij dat je je foutjes erbij opschreef!! Dat zou mij ook zomaar kunnen gebeuren! Whahaha. Wat een troep moet dat geweest zijn!! Aaaaahhh!!

    Bedankt voor je leuke idee weer (en vooral voor de nono's, LOL)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh je hebt mij weer op een ideetje gebracht om in de kerstvakantie te gaan doen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit een gaaf idee. Daar wil ik ook nog wel eens een beetje mee experimenteren.
    Dit is ook een prachtig kado idee

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, ik moet hier zo om lachen he! Het had mij zó kunnen gebeuren maar nu kan ik gelukkig leren van jouw fouten;)
    Ziet er leuk uit maar idd dat waxinelichtje wordt warm aan de onderkant bedacht ik me direct al bij de uiteenzetting van jouw plan. Je kan er uiteraard nog een glazen houdertje in zetten met het waxinelichtje erin. Het glas wordt niet warm en zo heb je toch het warme licht, maar een houtje werkt ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn god, ik zat hier met een grote glimlach je blog te lezen. Waarom? Ik heb het ook meegemaakt.. En als er iets is wat echt stom is om weg te krijgen, is het wel kaarsvet. Ik had het toen ook heel op mijn gebreide trui hangen, wat nog meer miserie gaf. Maar bon, je leert elke keer weer bij natuurlijk! ;)

    Proficiat :p

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha nou zeg het was wel een heel avontuur om ze te maken als ik dit zo lees. Maar het resultaat mag er zeker zijn. Heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig Hanneke! Wat geeft dat mooi licht. (beetje zand en dan waxine lichtje dan smelt de bol niet...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zag ze ook ergens op het internet staan en wilde ze ook gaan maken...Goed te weten waar ik op moet gaan letten en wat vooral NIET te doen.thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ja dat even tussendoor heb ik soms ook een handje van hi. Hi Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahahaa ja zo leer je aldoende. Je bent een proefondervindelijk type zal ik maar zeggen. Wij zijn blij dat jij al die foutjes al hebt gemaakt, want dan hoeven wij ze niet meer te maken. Ik ga het ook proberen, want ik vind ze supermooi. Leuk op een bedje van bloemen of hulst op de kersttafel. Leuk idee hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk idee, lijkt me nog best lastig inderdaad je moet net even de goede trucjes weten :)
    Ik ben benieuwd hoe je het uiteindelijk gaat doen, ik vind ze wel erg gaaf om ook een keer zelf te maken.
    De voorbeelden die je ons gaf waren ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een rond stukje triplex, iets groter dan een theelichtje, aan de bovenkant van de ballon kleven met kleefband helpt ... het hout wordt dan mee ingegoten in de was-bol

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh meid, wat een verhaal....... Ik zou het zelf gedaan kunnen hebben. Nou, je bent nu een heleboel wijzer en de volgende (als die nog komen???) zullen goed gaan. Een heel leuk idee overigens. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb ze al jaren.
    Inderdaad altijd zand of kleine steentjes onderin doen en daar het waxine'tje op zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat zijn ze prachtig geworden en wat een leuk idee! Bedankt voor al je tips ;)Best link een exploderende ballon met heet kaarsvet, gelukkig goed afgelopen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn dat je in dit blogje laat zien hoe het in het echt werkt... Op internet zie je de leukste dingen die met niks lijken te lukken... Tot je het gaat proberen. Met deze uitleg zal het zeker wel lukken. Vind die afdruk van de ballon wel erg grappig hoor ;) De tip van een beetje zand onderin is ook erg goed. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik moest wel even lachen om je verhaal. Het zou een actie van mij kunnen zijn met al die spetters! Maar leuk resultaat, jammer dat het kaarsje een gat had gemaakt in de bol.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ergblij met ou verhaal wat niet moet. Ik was deze orachtige bollen ook tegen gekomen enstaan ok op mijn lijstje nog te maken.

    gr danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook al weer zo mooi! Heb van de roosjes van de esdoornbladeren vandaag een deurkrans gemaakt. Nog heel erg bedankt voor het delen. Heb er iets van op het blog geschreven, misschien vind je het leuk om het te zien. gr.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi hoor dat verslag van "het proces". Het gaat immers niet altijd van een leien dakje met de kerstvoorbereidingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fijn dat de rest wel gelukt is,geduld id soms een schone zaak.Als je de buitenkant van de ballon insmeert met vaseline,komt ie erg makkelijk los,en geeft ie niet af,en inderdaad,zand of kiezeltjes onderin gaat het smelten tegen.
    Succes met de volgende lading,het blijft een mooi persoonlijk kado.Ik graveer er meestal nog iets in voor ik ze weggeef,

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Hanneke,
    Ik volg je blog sinds kort en geniet er enorm van. Je geeft zulke leuke informatie en je vertelt met zoveel passie. Heel erg inspirerend ;-) Maar oh oh, wat heb ik in een deuk gelegen om dit verhaal. Ik zie dat exploderen van die ballon, zo nét voor het eten, al heeeeeeeelemaal voor me, hahaha. Sorry dat ik erom moet lachen. Het is geen leedvermaak hoor! En die 'knup' erin........ zo zeiden we dat thuis ook, in Arnhem :) Al met al.......... het is inderdaad een heel leuk idee! Misschien onderin wat aluminium folie leggen ofzo tegen het doorbranden?
    groetjes,
    Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Weet je wat ook te gek is? een gedroogd herfstblaadje erin meet laten drogen. Daar schijnt het licht ook zo mooi doorheen! Heb ik heens gekregen in een swap.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oooh...ook ik heb erg gelachen. Sorry! Humor is herkenning toch? Ik zie het mijzelf doen. En dan ook nog het eten 'verpest'. Ik ga het zeker uitproberen; mijn stompjespot is ook bijna vol. Spannend wat voor kleur het wordt. Ik ben een tijdje niet op je blog geweest. Erg veel inspiratie weer! Vind jij het goed als ik het een en ander pin? De cake met appelmoes komt net uit de oven. Mooie restverwerking :). Laat je nog weten hoe het smaakte. Wat woon je toch mooi...ik zie niet alleen gemberthee en jeneverbessen op de foto's ;). Wat een hak op de tak verhaal...het zal wel enthousiasme zijn. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, pinnen mag. Alles wat hier staat mag zo gebruikt worden, in feite is dat zelfs de bedoeling ;-).

      Verwijderen
    2. Leuk! Nu kijken of het lukt...heb vooralsnog makkelijk gerepind of op Pin knop geklikt. Even snel tussendoor ;).

      Verwijderen
    3. "Gewoon" add pin + url. Je kan dan zelf een bijbehorende foto uitkiezen. Gaat vast lukken!

      Verwijderen
    4. Gelukt. Uiteraard wordt al lang mooi materiaal van jouw site gepind. Stop. Eten koken en niet verder neuzen op je site.

      Verwijderen
  26. ik heb ooit eens van zulke bollen gekregen en die hadden een laagje gips onderin.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hahah! !mij is precies hetzelfde gebeurd; ballon ontploft, keuken onder de spetters, tekening van de ballon op de kaars, bol gesmolten...maar uiteindelijk toch een leuk resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. dit kan dus ook heel goed met gesmolten chocolade en dn heb je een bakje voor ijs of fruit... als de ballon dan ontploft kun je de keuken gewoon aflikken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lijkt me super mooi om te maken...
    Zou je dr ook een leuk motiefje in kunnen maken met een klein boortje gaatjes boren ? Krijg je mooi effect denk ik qua licht...

    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal denk ik een mooi effect kunnen geven Nicole. Wel heel voorzichtig zijn, anders kunnen ze breken. Daar moet je dan even wat op verzinnen.

      Verwijderen
  30. Haha geweldig geschreven. Ik zie het mezelf ook overkomen. Als je de ballon niet in een kopje zet, maar op de tafel dan zit er aan de onderkant een vlak stukje zodat de bol wat steviger staat. De gaatjes kan je volgens mij met een warme pin boren.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips