05-12-2012

de handige pieper


Wist je dat we de herfstvakantie te danken hebben aan de aardappel?
Waar tegenwoordig de aardappelrooimachine wordt ingezet, werden vroeger de handen gebruikt. Veel handen.........kinderhanden.
Hele gezinnen waren dagen op het land te vinden, en de kinderen gingen dus niet naar school. De school sloot dan ook even de deuren en noemde het de "aardappelvakantie" en dat is nu "onze" herfstvakantie.
We hebben dus veel te danken aan dit knolletje ;-)

Behalve alle mogelijke culinaire bereidingswijzen en geneeskrachtige hulp, heeft de aardappel nog veel meer mogelijkheden.
De inhoudsstoffen uit de aardappel kun je ook gebruiken in de huishouding als alternatief voor de dure en soms milieuonvriendelijke reinigingsmethoden.


Autoruiten en spiegels kun je reinigen en laten blinken als je ze inwrijft met een schoongemaakte aardappel die je doormidden snijdt. Knijp er even flink in zodat er wat sap uitkomt en wrijf hiermee over het te behandelen oppervlak. Vuil en aanslag zullen verdwijnen en alles gaat glimmen als je het na wrijft met een zachte droge doek.


Ook een schilderij kun je, zonder risico, op deze manier schoonmaken. Even napoetsen met een vochtige doek en zo nodig een paar keer herhalen (maar ik ben niet aansprakelijk als je je Renoir toch "verpest").


Ook groene aanslag van bestrating, beton en andere steenachtige materialen kun je makkelijker verwijderen door het te begieten en even laten inweken van een afkooksel van aardappelen. Giet je aardappels dus niet meer af door de gootsteen maar doe dat buiten.

Al deze dingen kun je doen met de aardappel, maar ik denk niet dat je nu enthousiast op en neer springt over zoveel mogelijkheden. Mijn handen gaan er in ieder geval niet van jeuken........
Wat ik wel leuk en handig vind is dit:

Knutselen met aardappels.


Als je plots nog een paar lichtpuntjes te kort komt met de feestdagen en je hebt wél kaarsen maar géén kandelaars? Of de kaars is te klein en past nergens in?
De pieper leent zich hier uitstekend voor!!!

 

Snij een (grotere) aardappel doormidden zodat hij vlak staat, maak een gat waar de kaars in past en zet hem erin met wat watten zodat hij goed stevig staat. Zet het op aluminiumfolie, vouw dit dicht en versier het. Ander materiaal als kerstinpakpapier of stof kun je ook gebruiken, let dan wel op dat het geen vlam vat.

Maak zelf een lijm (en nog goed werkende ook!)
Ideaal voor jongere kinderen, je hoeft niet steeds op te letten of die plakvingers niet richting mondje gaan. Bovendien is het goedkoop en supermakkelijk te maken wanneer je maar wilt.
Rasp daarvoor 150 gram geschilde rauwe aardappel en giet er 2 dl. water bij.


Zeef het boven een pan en pers alles zo goed mogelijk uit.
Kook het sap terwijl je goed roert. Zodra het kookt wordt het al dikker. Even zo'n tien minuutjes zachtjes door laten koken tot het de gewenste dikte heeft, even laten afkoelen, in een potje gieten en plakken maar.............


Maak eens een groeigezicht. Kinderen vinden dat erg leuk om te doen.

Snij aan de boven- en onderkant een stukje van de aardappel af.
Maak aan de bovenkant een soort kuiltje en geef het ogen en eventueel andere zintuigen.
Zet de aardappel op een schoteltje en strooi wat kiemgroenten op het hoofd. Dek de zaadjes de eerste dagen af met een stukje folie en hou ze vochtig.


En toch ook nog wat culinaire tips:

Je aardappels zijn klaar maar de rest van de eters nog niet?
Als je nog even moet wachten met het opdienen van gekookte aardappels, leg dan een schone theedoek tussen het deksel en de pan na het afgieten. De theedoek absorbeert de waterdamp en de aardappels blijven warm en kruimig.

Zijn je aardappels aangebrand?
Haal de deksel van de pan en zet de bodem zo snel mogelijk in een laagje koud water.
De vieze geur en smaak zijn direct weg! Werkt echt.

Maak eens driekleurenpuree.
Kook 1 kg. aardappels. Kook ook 150 gr. wortels, pureer deze en stamp ze door 1/3 van de puree.
Kook ook 150 gr. broccoli en doe daarmee hetzelfde.
Desnoods nog even in de oven of onder de grill met een laagje paneermeel.
Het is natuurlijk het leukst als je dit serveert in een doorzichtige schaal.

En dan heb ik het nog niet gehad over de aardappel als stempel of het maken van je eigen aardappelzetmeel maar daar heb ik nu geen tijd meer voor ;-), Kaila wil heel graag aan de wandel.



Uw aardappel als medicijn
klik

15 opmerkingen:

  1. Wauw wat een mooie foto van Kaila.
    En die drie kleuren puree, wat een geinig idee.
    De meeste tips kende ik al, behalve die van de lijm. Lijkt me een zeer geschikt idee. Nu heb je constant een lijm potje wat je op z'n kop moet zetten omdat er anders niks meer uitkomt...
    Maar dan is het gewoon dekseltje eraf, kwastje erbij. En aangezien wij nog steeds die 175 kg aardappels niet op hebben ;)

    Wij hebben trouwens ook met de kinderen in het aardappelveld gestaan, ín de herfstvakantie. Zo komen wij aan die aardappels :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel werk hè, 175 kg. aardappels uitgraven met de hand.
      (Wij hadden bijna 400 kg ;-) Heerlijk zo'n voorraad.

      Verwijderen
  2. Schilderijen schoonmaken - geldt dat ook voor ongeverniste schilderijen?
    Wij hebben er van een schilder die nooit verniste, dat zou ik toch niet aandurven eerlijk gezegd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmmm.....dat zou ik niet durven zeggen. Het schilderij waarop ik het geprobeerd heb is volgens mij ook niet gevernist. (Heb er tenminste, na het schilderen niets opgesmeerd ;-) Daar is in ieder geval niets mee gebeurd, maar als je een mooi (of waardevol) schilderij hebt zou ik het niet of heel voorzichtig proberen.

      Verwijderen
  3. wat ben je toch een bron van inspiratie! En wat weet je veel van van alles!!!
    Wij eten aardappel en aardperen soep! mmmm krachtige aardse smaak.
    (en ik heb me laten vertellen dat de aardpeer zo heet omdat de naam aardappel al was vergeven!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, maar dat laatste wist ik niet hoor! (en heel veel meer niet)
      Aardperensoep staat volgende week op het menu, we hebben twee dikke emmers vol :o)

      Verwijderen
  4. Wat een ideeën zeg, aardappel-water afgieten op groene aanslag ga ik zeker eens proberen in het voorjaar.
    Mooie foto van Kaila, dankjewel voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga in het voorjaar ook voor "het aardappel-water afgieten op groene aanslag" Wat een leuke tips en pieperweetjes :)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tsjonge wat kun je eigenlijk veel doen met een aardappel! Hij stijgt meteen in mijn achting.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel veel leuke en nuttige informatie over de aardappel, Hanneke. Ook dat poetsen ermee op glas, ga ik zeker proberen. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Genoten van dit blogje! Erg leuk. Ik ga de oude schilderijen van m'n oma schoonmaken met aardappel, ja?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad help een afgesneden stuk aardappel tegen maagpijn.
    Goed kauwen na een kwartier verdwijnt je maagpijn.Super

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aardappelsap GEZOND ik ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips