02-08-2012

onderzetters


Vervelen je (klein)kinderen zich wel eens een beetje?
Dan is het misschien leuk om te vragen of ze je met een "probleem" willen helpen, je hebt namelijk een goede onderzetter nodig, voor een pan of een theepot.

Neem ze daarvoor eerst een dagje mee de natuur in om steentjes te zoeken. Ze moeten niet te groot en dik zijn. Klein en plat is makkelijker en probeer ook verschillende kleurtjes te zoeken. Ze liggen echt overal, langs de berm en aan de rand van tuinen. (Sommige natuurgebieden zijn zelfs een echte schatkamer.)


Om de onderzetters te maken heb je verder nog een pakje dasklei, deegroller en bakpapier nodig.


Tussen twee stukken bakpapier rol je het deeg uit tot gelijkmatige dikte, je hoeft het niet eerst te kneden.
Dan snij je er een vorm uit.


Daarna kunnen de steentjes er ingedrukt worden. Het is wel handig dat ze ongeveer op dezelfde hoogte uitkomen, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook wel bedacht ;-).


Als de klei helemaal droog is kun je de eventueel nog los zittende steentjes eruit halen en vastlijmen. Je kan ook deco stenen nemen of probeer het eens met droge bonen, dat geeft ook een leuk resultaat.
Je kan ze groot maken, of kleiner.........


en versieren en/of verven.
Mijn kinderen vonden het altijd leuk om te doen!


14 opmerkingen:

  1. Ik vind dit een super chique idee, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet wat dasklei is en waar je dat koopt... Kun je me misschien op weg helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dasklei is klei dat zonder overn hard wordt.
      Het is te koop bij speelgoedwinkels, de Action en vast bij meer winkels. Er is ook een grijze variant en heb ook luchtdrogende klei gezien in het wit/beige, niet alleen van Das.

      Verwijderen
  2. Dasklei... moet ik onthouden om mee te nemen als ik eens langs een speelgoedwinkel kom, zie dat ze het gewoon bij Bart Smit & co hebben.

    Echt een heel leuk idee. Gaan we doen :) Thanx!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ontzettend leuk idee. En de kinderen kunnen trots vertellen en alten zien wat ze gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een leuk idee! En ik heb geen kleine kinderen meer, maar ik ben gek van stenen en raap altijd stenen op in het bos. En bewaar ze in een kom of zo, maar je kunt natuurlijk begrijpen dat die kom lichtelijk uit zijn voegen is aan het groeien en inmiddels geloof ik al drie van die kommen, bakken heb. Dit is een leuke oplossing om ze nog mooier tentoon te stellen. Ik heb nog klei liggen, eens kijken of die niet hoeft gebakken te worden. Anders doet een fietstochtje richting action ook wonderen ;).

    Yess weer een projectje voor mijn 365 dagen creatief project! Dankjewel voor de inspiratie :). Warme creatieve groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel leuk idee!!

    En nog bruikbaar bovendien!

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super leuk idee ,enig vind ditsoort dingen op mij 58 ste ook nog leuk hoor ,bedankt voor het delen ga het zelker met mijn kleinzoon doen Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe verzin je toch altijd die leuke ideeën :)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hee leuk idee ik ga het gewoon zelf maken want ik ben nog maar elf ook heb ik de denneappelbloem gemaakt is erg leuk gewotden ik heb nu nog iets van dertig denneappels thuisliggen iemand misschien een idee ik kan er vast ook nog een paar gebruiken voor de herfsttafel van mijn moeder ze wil er nu ook een na mijn eigen gezien te hebben oeh ik ben in de herfstsfeer topsite

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hi, hebben ze pas ook gemaakt. Om er zeker van te zijn dat de bovenkant gelijk is/wordt heb ik, nadat alle steentjes er in zaten,een snijplank er op gelegd en lichtjes aangeduwd. Ze zijn nu mooi van gelijke hoogte en ziet er gezellig uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips