15-08-2012

vegetarische brandnetel-soepballetjes


Brandnetel behoort tot de "wortelstokonkruiden", elk stukje wortel met een knoop kan zo weer gaan uitgroeien tot een nieuwe plant. Als je dus een stukje tuin omspit en er vervolgens een poosje niet naar omkijkt kun je voor een verrassing komen te staan. Brandnetels, en ook zevenblad, zijn er dan als de kippen bij om de grond weer groen te kleuren. Een goede eigenschap vind ik het (soms), op deze manier ben je immers steeds verzekerd van verse, jonge blaadjes (en is 't te veel, dan zijn de kippen blij).


Maar je kan zo veel met de gezonde brandnetels doen dat je er eigenlijk niet zo heel gauw teveel hebt.
Ik maakte vegetarische gehaktballetjes, ze zijn snel klaar en lukken altijd. De kruidensmaak kun je aanpassen aan de  eindbestemming, want behalve in de soep kun je ze ook in de pasta verwerken etc.

Je plukt een flinke handvol jonge toppen, het zevenblad mag ook best meedoen.
Heb je alleen oudere brandnetels gebruik dan de bovenste 2-4 bladeren, zonder zaad.
Was ze en snij ze zo fijn mogelijk.


In een kom gaat een eetlepel boter, een ei, iets paneermeel en kruiden naar smaak.


Prak dit alles met een vork door elkaar en meng de brandnetel erdoor. Voeg nu nog zoveel paneermeel toe tot het een massa is geworden waar je balletjes van kunt draaien.


Je krijgt, bij deze hoeveelheden, ongeveer 25 balletjes.
Kook dan wat water met iets zout en  laat ze hierin glijden. Na zo'n 5 minuten zachtjes koken zijn ze klaar voor gebruik en kun je ze uit het water scheppen. Vlak voor opdienen toevoegen aan je soep, als een soort croutons, anders worden ze een beetje slap.


Lekker en gezond!

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuk brandnetelrecept! Die ga ik opslaan in mijn receptenboek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou bijna al het onkruid laten staan. Je verrast me iedere keer weer met leuke recepten, dank je wel hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé, weer zo'n bruikbaar recept, ga ik ook eens doen brandnetels genoeg in de buurt. Heb het half jaar dat ik nu blog al verschillende recepten van je gebruikt en met succes!
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk recept, ga ik proberen. Lijkt ook niet moeilijk te maken. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook van de brandnetels eten, leuk recept weer ... bedankt!
    groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vraagje: als je de brandnetels gewassen hebt en niet geblancheerd dan prikken ze toch nog? Of werk je de hele tijd met plastic handschoenen aan? Ik wordt wel nieuwsgierig naar brandnetels maar de prik houdt me altijd tegen tot nu toe! groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik brandnetels pluk doe ik dat (soms) met handschoenen aan. Ze prikken omdat er allemaal glashaartjes aan zitten waar, als ze breken, mierenzuur uit komt. Dit mierenzuur veroorzaakt het akelige gevoel. Als je de brandnetels tegen je broek aanslaat b.v., breken al veel haartjes en de brandnetel zal niet meer prikken. Je kan ook als je de brandnetels snijdt, hier iets als een preiblad overleggen om zo je handen te beschermen. Je hoeft dus niet altijd handschoenen aan.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips