06-08-2012

rozen met was


"Rozen verwelken
En schepen vergaan
Maar onze liefde (of vriendschap)
Blijft altijd bestaan"

Wie van ons heeft dat versje niet in z'n poëziealbum staan.
En ja, rozen verwelken, soms laten ze zelfs na een paar dagen in de vaas hun kopjes al hangen, (ondanks alle voorzorgsmaatregelen als schuin afsnijden etc. etc., maar misschien ben ik gewoon niet zo goed met rozen).

Maar........als je je rozen in een wasbad onderdompelt, blijven ze wel maanden lang goed!

Je hebt er stevige rozen voor nodig, net of net nog niet in bloei.


Zoek een paar goede exemplaren uit op een droge dag en knip ze af. 


Verwijder de lelijke blaadjes en bind een draadje aan het steeltje.


Smelt ondertussen au bain Marie wat kaarsvet. Het hoeft niet in de kleur van je rozen te zijn, witte rozen met roze was geeft een heel apart effect.
Laat het even afkoelen en dompel de roosjes één voor één even onder, de was moet wel overal kunnen komen.


Hang ze dan aan het touwtje om uit te lekken en hard te worden.


Je kunt ze nu gebruiken in tafelstukjes of, heel mooi door de eenvoud, alleen op een schaaltje met wat groen.

Over poëziealbums gesproken............... 
ik vind het zo fijn dat eindelijk, met de hulp van een lieve vriendin, het raadsel van het versje dat mijn oma in mijn poëziealbum schreef, is opgelost. Mijn oma is al meer dan 40 jaar geleden overleden en nooit heb ik geweten wat hier staat:


Als ik haar er naar vroeg kreeg ik steeds te horen: "Och, dat komt nog wel een keer", en uiteindelijk heeft ze daarin dus gelijk gekregen, (al was het waarschijnlijk haar bedoeling om het zelf te vertellen). 

Het is geschreven in het Oud Duits. Hanneke, Gott en Ooma waren de enige drie woorden die ik met zekerheid kon vertalen, de rest was abacadabra. Maar nu niet meer!

Liebe Hanneke
Sorge, aber sorge
nicht zu viel es
komt ja doch wie
Gott es haben
wiel

Bijzonder, om na zo een lange tijd toch nog zo een bruikbare boodschap van haar te mogen ontvangen!

23 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder dat je toch nog weet wat ze geschreven heeft. Mooi die roosjes, toevallig gisteravond ook over rozen geschreven op mijn blog. Prachtige bloemen. gr.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk om zo iets met rozen te doen.
    Wat heerlijk om zo'n oud vers toch te ontcijferen.
    Daar ben je vast heel blij mee.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh voor dat kaarsvet smelten heb ik een oud steelpannetje eens van de kringloop meegenomen,dus ik ga dit zeker eens proberen!Leuk!!!!

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder dat je alsnog kan lezen wat je oma aan je geschreven heeft!!
    Rozen in de was doen. Dat ga ik ook een keer proberen!!
    Ik heb hier nog een blik met was staan.
    Ik heb ook altijd problemen met gekochte rozen.
    Ze staan te lang in de koeling, dat is goed voor de verkoper, want dan staan ze langer "vers". Maar als wij ze kopen dan zijn ze al min of meer ingedroogd. Dan kan je stelen blijven snijden wat je wil!

    Hartelijke groeten uit Noorwegen!

    Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig wat een idee. Wat leuk dat het gedicht na zoveel jaar duidelijkheid verschaft een roosje waard aan je oma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat er maar een heel kort steeltje aan, dan heb je daar geen last van. Wil je de rozen met steel in een vaas zetten dan denk ik wel dat ze gaan knakken op het punt van einde was en begin ingedroogde steel. Je zou misschien de hele steel kunnen behandelen, heb daar echter geen ervaring mee.

      Verwijderen
  6. Wat fijn dat het gedichtje ontcijferd is, kan me voorstellen dat je daar gewoon een beetje blij van wordt.
    Maar....weer zo'n bruikbaar idee, rozen met was behandelen, ik ga het morgen proberen, heb heel veel rozen in de tuin en het lijkt me leuk. Je blog heeft me al meer succesjes gebracht. De vlierbloesembavarois heb ik inmiddels al 6 keer gemaakt voor verschillende eetfeestjes en iedereen vindt het heerlijk. Ook de jampotjes met fruit en cake waren een succes, vooral bij de kleinkinderen.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lieve, wijze woorden! Poeziealbums blijven waardevol!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow... this is very interesting and and it is easy to do.

    Happy TTT,
    /CC from rainy Stockholm

    BeantwoordenVerwijderen
  9. very nice :-)

    susanne

    http://littlemissamyjo.blogspot.de/2012/08/link-your-pink.html

    BeantwoordenVerwijderen
  10. GEweldig.......... weer zo'n pracht idee..... ik hou m in het achterhoofd voor de moederdagcadeautjes
    Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee. Op school zijn ze altijd creatieve moeders nodig en daar is dit wel iets leuks voor. Bedankt.

    Groet, Agnes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Slik...effe een rollend traantje moment. Wat prachtig om dan nu toch de boodschap van je oma te krijgen. Destijds was het denkelijk nog niet echt nodig om het je te vertellen en nu als volwassene kun je zoiets goed gebruiken. Mooiii!

    En ook mooi die rozen tip, ik ben binnenkort jarig en wie weet krijg ik weer een bosje. Als ze bij mij beginnen te hangen snij ik de kopjes ervan af en leg ze in een mooie schotel met water en laat de stelen staan in de vaas à la Morticia hihi.
    Ik ga het zeker eens uitproberen, heb nog genoeg kaarsen en stompjes om dit te doen en als het me lukt ga ik zeker je link ook op mijn blog delen!!

    Warme creatieve groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. This is sooo sweet.. I just love the roses and what a beautiful thing to finally have solved the mystery of your grandmother's poetry!
    Thank so much for sharing with the Pink hIppo party!
    xoxo
    Amie @ Pinkapotamus

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful imagery. Thanks for sharing on BeColorful.
    pr

    BeantwoordenVerwijderen
  15. How lovely and old fashioned, Waxed roses. Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je kunt de rozen,vóórdat je stelen afsnijdt, met bloemendraad omwikkelen, goed om vast te houden en later kun je de rozen de stand geven die je wenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel leuk en mooi en handig http.//www.pinterest.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 12,5 jaar na jou post kom ik deze handige tip tegen. Ik ga dit proberen met een bos rozen die ik kreeg van vriendinnen.

    En dat gedichtje van je oma 😍
    Groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips