30-08-2012

zweeds kruidenbitter


(Nee, geen recept voor een alcoholische versnapering maar een heus medicijn!)

Sinds Maria Treben in haar boek gezondheid uit de apotheek van God het Zweedse kruidenbitter weer bekendheid gaf, heeft het al vele mensen verlichting kunnen brengen bij uiteenlopende klachten.
Maria Treben was trouwens wel érg enthousiast, volgens haar hoef je op je sterfbed maar één theelepeltje te nemen en de kans is groot dat je daarna volledig op zult knappen.
Ook doofheid verdwijnt als sneeuw voor de zon en alle rolstoelen en rollators kunnen bij het oud ijzer.
Iedereen snapt dat zo een wondermiddel niet bestaat maar het Zweedse kruidenbitter heeft zeker z'n sporen wel verdiend en is een goede aanvulling voor je huisapotheek.
Laat ik er iets meer over vertellen aan degenen die het nog niet (zo goed) kennen.

Al vele honderden jaren geleden werden er recepten opgeschreven die een variant waren van de samenstelling zoals het nu bekend is, zij het onder andere namen als:
-Tinctura Aloes composita
-Hiere picra composita
-Species ad longam vitam

In de 17e eeuw heeft de Zweedse arts, Dr. Claus Samst, dit (familie)recept opgeschreven.
Deze Claus was zelf trouwens een fervent gebruiker van het middel en dat is hem niet slecht bekomen. Hij is ruim honderd jaar geworden en waarschijnlijk nog ouder als hij niet van z'n paard was gevallen.

Het kruidenmengsel is een deskundige samenstelling van verschillende kruiden. 
Al deze kruiden ondersteunen elkaar, met andere woorden: het geheel is meer dan de som der delen.

Er zijn verschillende merken Zweedse kruiden te koop, als kant en klare tinctuur dus klaar voor gebruik of als droge kruiden waar je zelf, met behulp van b.v. een goede jenever, een tinctuur van moet maken.


Sommige merken verpakken de kruiden apart,


bij andere merken zitten alle kruiden door elkaar.

Ook de samenstelling is soms iets anders maar in de regel zitten de volgende kruiden erin:
-engelwortel
-zilverdistel
-geelwortel
-rabarber (niet onze tuinrabarber)
-mirre
-aloë
-manna
-saffraan
-sennebladeren
-triakel (dit is een poedermengsel met zeven kruiden/specerijen)
-kamfer (soms niet aanwezig)

Je krijgt wel erg veel, meestal 1.5 liter, dus misschien is het handig om het samen met iemand te gaan maken.
Het is trouwens wél zo dat dit kruidenbitter erg lang houdbaar is, en zelfs, naarmate het ouder wordt sterker gaat werken.


Na een aantal weken is je elixer verandert in een donkere, ondoorzichtige tinctuur met een karakteristieke geur en smaak.


Als het klaar is zeef je de kruiden eruit en bewaar je het in een donkere kast.
Zweedse kruiden zijn bloedzuiverend en werken sterk op de spijsvertering. Het stimuleert de lever, darmen en nieren om beter hun best te doen.

Waar kun je het o.a. voor gebruiken?

Inwendig
-reumatische pijnen
-lusteloosheid en vermoeidheidsklachten
-winderigheid
-buikkrampen
-verstopping
-misselijkheid
-brandend maagzuur
-en nog veel meer..........gewoon proberen

Doe een kuur van zo'n 8 weken en  gebruik elke dag 2-3 maal, ongeveer een half uur vóór de maaltijd, één theelepel in een glas water of ander drinken.

Uitwendig
Voor uitwendig gebruik is het raadzaam om het iets te verdunnen met water, het zou anders kunnen irriteren.
-puistjes
-waterpokken
-insecten beten/steken
kun je met Zweedse kruiden aanstippen

Gorgelen
Gebruik ongeveer 3 eetlepels op een glas water om te gorgelen als je last hebt van
-keelontsteking
-heesheid
-amandelontsteking

Je hoeft niet ziek te zijn om Zweedse kruiden in te nemen. Regelmatige inname kan b.v. verkoudheid en andere (winterse) ellende buiten de deur houden.
(en google eens op Zweedse kruiden, dan krijg je nog véél meer toepassingen om eens te proberen)

Pas op
Als je last hebt van diarree kun je beter geen of een veel lagere dosering gebruiken. Zweedse kruiden kunnen namelijk de diarree verergeren.

En als je van de smaak van Campari houdt doe dan eens twee theelepels kruidenbitter in een glas sinaasappelsap.
(dus toch een heel klein beetje een alcoholische versnapering)

66 opmerkingen:

  1. Oh, ik heb al maanden zo'n zakje kruiden staan. Bedankt voor de herinnering, en leuk die achtergrondinformatie want die kende ik nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk en heilzaam lijkt mij, vooral leuk om zelf te maken, dat wil ik wel eens gaan proberen.
    Hier staat momenteel een pruimenlikeur te 'trekken' (wel een alcoholische versnapering), en een pruimenwijn. Zo leuk om zelf hiermee bezig te zijn.
    Hmmm, zal eens op zoek naar de Zweedse kruiden, in bio-winkels verkrijgbaar??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou heel goed kunnen. Zelf kan ik het bij de groothandel halen, vandaar dat ik dat niet zeker weet. Heb het wel eens zien liggen bij de Tuinen (maar dat is ook alweer een aantal jaar geleden)

      Verwijderen
    2. Ik was er ook al een tijdje naar op zoek en heb ze op internet gevonden bij een webwinkel: www.gekruid.be

      Verwijderen
  3. Klinkt goed! Ik kende het nog niet, ga het ook maar eens maken.
    Bedankt voor de informatie,
    groet, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen zeg, meteen het gevoel: dat wil ik ook maken! Weet je ook een adresje waar je deze kruiden kan kopen? Als pakketje bedoel ik dan zodat de verhoudingen kloppen. Gr Roelof

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ze een keer zien liggen bij de Tuinen in de Herestraat. Geen idee of ze het nog verkopen, anders online?

      Verwijderen
    2. Kan je bestellen via het net bij http://www.gekruid.be/ hebben ook winkel in Nederland dacht ik.
      Ik bestel daar en ben heel tevreden snelle levering en goede kwaliteit ook wat hun thees enz betreft

      Verwijderen
    3. Ik gebruik het al jaren en voel me er heel goed bij. De zweedse kruiden zijn te koop bij Arnica en ook andere kruidenwinkels.

      Verwijderen
  5. Lijkt me leuk om te maken al puilt de keukenplank al enigszins uit van de tinctuurtjes en potjes kruiden. Ik hou wel van dit soort heksenbrouwsels :) Senna is behoorlijk laxerend, misschien dat het daarom niet zo goed is bij zwakke darmen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, en hier zitten ook nog de sterker werkende sennebladeren in en dus niet de meer bekende sennepeulen. Ze bevorderen de darmperistaltiek.

      Verwijderen
  6. Ik vind het een goede aanvulling voor dd huisapotheek. Ik kan het nog maken voor de winter begint

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n 20 tot 25 jaar geleden reisde mijn toen al hoogbejaarde vader vanuit Twente met de trein naar Den Haag om daar in een kruidenwinkeltje zijn speciale, tot op de procenten nauwkeurige, Zweedse kruidenmix te laten maken. Ik weet niet in welke verdunning mijn ouders hun mix uiteindelijk consumeerden, maar beiden zijn wel haast 94 jaar oud geworden.
    Interessant om alles bij jou nog eens te kunnen nalezen, Hanneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo, ik dacht meteen : interessant, dat wil ik maken. Ik ben op internet gaan kijken. Ik heb een zakje van 90 gr. besteld en al ontvangen. Nu AAN DE SLAG! Ik wil je trouwens een compliment maken voor dit blog. Leuk om te lezen en leuke 'weetjes'. Mijn dochter zocht deze zomer een recept voor brandnetelsoep en kwam ook op deze site terecht. Dat moet goed zijn dacht ze, want mijn moeder vertelt er weleens over. Leuk compliment hè? Ik lijk wel anoniem maar dat ben ik niet echt hoor. Met warme Zeeuwse hartegroet van Tantejo.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je voor de lieve woorden tante Jo! Fijn om te horen en succes met je Zweedse kruiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien ga ik het deze keer ook wel zelf maken inplaats van het kant en klaar te kopen.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel makkelijk te makken maar hu wat bitter! Ik zoek nog een manier om die theelepel weg te kunnen krijgen.
    LM

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog meer tips!!!!

    Beste mensen,

    Ik kom toevallig op jullie site, wat een goeie!

    Ik wilde er een ervaring opzetten over Zweedse kruiden maar het lukte niet (digibeet en de leeftijd)

    Ik gebruik een watje met zweedse kruiden op een opkomende koortslip, ongeveer een uurtje en het zet niet door.
    Bij gordelroos had het een onvoorstelbaar snel resultaat: 1 nacht een kompres met zweedse kruiden erop en de volgende morgen was het helemaal rustig.

    Succes met alles en vriendelijke groet, Mini

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zweeds kruidenbitter gemaakt op basis van rum. Ik heb last van het syndroom van Ménière en dus doofheid en tinnitus. In mijn gehoorgang gedruppeld en rond mijn oren gesmeerd. Wekenlang, maar geen enkele effect. Nu verkouden en het inademen van Zweeds kruidenbitter is wel prettig. Of het echt gaat werken, moet nog ervaren. Aanvankelijk ben ik wel enthousiast voor dit soort middeltjes, maar meestal is het een teleurstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb de tinctuur al een jar of twee staan maar ik vind de smaak van kamfer echt afschuwelijk. Kan het ook zonder dat kruid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt zelfs een mengeling verkocht zónder kamfer. Welk merk je dan moethebben weet ik niet. Heb jelosse kruiden zoals hierboven dan kun je ze er gewoon uit laten (de witte stukjes).

      Verwijderen
  15. wat is beter met jenever of brandewijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is het verschil tussen klein Zweeds bitter en groot Zweeds bitter? En de resultaten ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij, maar ik weet het niet 100% zeker, is in het Klein Zweeds Kruidenbitter de kamfer weggelaten. Er zijn namelijk mensen die er allergisch op reageren, Het heeft wel een heel breed geneeskrachtig gebied dus de werking zal zonder kamfer iets minder/anders zijn.

      Verwijderen
  17. mag ik een paar druppeltjes in water geven aan mijn hondje ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat mag en dat kan. Als je hond, omdat het naar alcoho;ruikt. weigert het in te nemen kun je druppels oplossen in heet water en het even af laten koelen. De alcohol zal verdampen maar niet de inhoudsstoffen/

      Verwijderen
  18. Hallo Hanneke,

    Wat een leuk blog heb je! 4 dagen geleden ben ik begonnen met de kruidenbitter en daarom ging ik nu nog wat aanvullende informatie zoeken en kwam hier terecht. Ik neem de kruidenbitter voor mijn spijsvertering en de stoelgang is meteen verbeterd! Maar mijn galblaas is 5 jaar geleden verwijderd. Ik hoop dat dat nu geen kwaad kan want ik denk dat je lever door de kruiden wel extra gestimuleerd wordt om gal aan te maken. Weet je daar misschien iets over?

    Groetjes,
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HalloKat,
      Volgens mij kan dat prima maar ik durf daar niet met 100% zekerheid te zeggen, ik vraag het woensdagavond in de kruidenstudiegroep.....je leest het dan donderdag hier.

      Verwijderen
    2. Je kan, zonder galblaas, prima gebruik maken van Zweedse kruiden. Wel altijd naar je lichaam luisteren, als je denk, "dit voelt niet fijn" stoppen of de dosering aanpassen.

      Verwijderen
    3. Nou, heel fijn dat je het even nagevraagd hebt, dat geeft toch iets meer zekerheid. Vooralsnog voelt het goed maar ik zal toch eens iets beter op de signalen van mijn lichaam gaan letten.
      Hartelijke groet!

      Verwijderen
  19. ik heb zweedse kruiden bij apotheek besteld

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Werkt ook bij oorsuizen dat Zweedse kruidenbitter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb een kruidenmix op alcoholbasis (Maria Treben) staan die ik 8 jaar geleden gemaakt heb. Nu pas de pot geopend, want ik was hem vergeten in de kelder. Ruikt heel sterk. Kan ik de mix toch nog gebruiken? Volgens mij wel. De kruiden zijn in ieder geval heel goed getrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zweeds Kruidenbitter wordt (volgens de kenners) beter naarmate het langer staat. Zelf vind ik het na een aantal jaren wat achteruitgaan in smaak, maar je kan het wel gewoon gebruiken.

      Verwijderen
  22. Kan je door deze kruiden een iets troebele urine krijgen ????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat durf ik niet te zeggen, als dat wel het geval is mag dat maar een paar dagen zo zijn.

      Verwijderen
  23. Ik heb last van hyperacusis en tinnitus, heb je daar een middeltje voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn zeer vervelende aandoeningen Cees, die het dagelijks leven zwaar kunnen maken. Helaas weet ik ook geen wondermiddel, en ik heb het meeste wel eens geprobeerd (want zelf ook "last"van tinnitus). Maar omdat niet ieder mens gelijk is wil dat niet betekenen dat jij geen baat kunt hebben bij de remedies die staan op onderstaande site.
      http://www.optimalegezondheid.com/oorsuizen-verhelpen-27-super-tips/
      Wat ik wel weet is dat mijn tinnitus een heel stuk minder hinderlijk werd toen ik het accepteerde als iets wat bij mij hoorde, Ik wens je heel veel succes!

      Verwijderen
  24. De Zweesdse zijn ook tegen blauwe plekken een kleine is vlug weg en hoe zwaarder des te vaker moet je het gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Als de werking sterker wordte naarmate die langer staat..
    Moet ik dan de kruiden erin laten of toch zeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo,
    ik wil graag weten of je dit middel ook mag gebruiken als je bloeddruk tabletten en bloedverdunners slikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand kan daar antwoord op geven, behalve uw eigen arts. Dit heeft onder andere met aansprakelijkheid te maken.

      Verwijderen
  27. Ik wil echt ook weten als je dit middel mag gebruiken als je chlorestorol en bloeddruk tabletten gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bedankt voor deze mooie blog!
    Ik heb meteen de Zweedse kruiden besteld; nu nog de alcohol halen. Dat is iets wat ik zelf nooit drink (in het kader van gezonde voeding). Vandaar ook deze vraag: wordt de alcohol in Zweeds bitterkruid omgezet of gefermenteerd?
    Wat is eigenlijk het receptuur, dus de verhouding tussen kruiden en alcohol? Ik wil liefst maar een klein flesje maken. Kan dat ook?
    Groet, Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dag Yvette. De alcohol wordt niet omgezet of gefermenteerd! De alcohol trekt de heilzame stoffen uit de kruiden, er zal dus ook altijd alcohol aanwezig zijn in je flesje. Als je echt geen alcohol wil gebruiken kun je de druppels innemen door ze te mengen met heet water en dit op te drinken. De alcohol zal grotendeels verdampen. Als je Zweedse Kruiden koopt staat er op de verpakking in hoeveel alcohol je deze kruiden moet later trekken. Dit kun je halveren of je neemt een kwart van beide etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie. Goed om te weten dat dit dus niet geschikt is voor gebruik tijdens zwangerschap - al denkt Maria Treben hier anders over, lees ik in het boek Gezondheid uit de apotheek van God.
      De pot met kruiden staat al een week te trekken, nog even geduld en ik kan het Zweeds Kruidenbitter gaan gebruiken en wat weggeven!

      Verwijderen
  30. Hallo kan ik het ook maken zonder alcohol heeft iemand advies ( water of iets anders mag absoluut geen alcohol zijn alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij www.mariatreben.nl kun je zonder alcohol bestellen kant en klaar.

      Verwijderen
  31. Ik gebruik helemaal geen alcohol, bestaat er op alcoholvrije zweedse kruidenbitter of kan ik dit zelf maken en water gebruiken ipv alcohol

    BeantwoordenVerwijderen
  32. goede avond, ik heb psoriasis, en alopecia areata, hoeveel kofie lepels per dag mag ik nemen, en mag ik de zweedse kruiden deppen op mijn hoofd en op de plekken psoriasis. danku

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor zover mij bekend zijn er geen contra-indicaties om de Zweedse kruiden bij bovengenoemde aandoeningen inwendig te gebruiken. Aangezien ieder mens uniek is zal ook de ideale dosering verschillen. Begin met een paar druppels per dag, kijk hoe het gaat en voer het desgewenst op (meer is niet altijd beter). Voor het deppen zou ik de kruidenbitter verdunnen en eerst maar een klein plekje behandelen om te kijken hoe de reactie is. Als dit goed gaat kun je altijd uitbreiden.

      Verwijderen
  33. Hallo, ik ben tot mijn schrik achter gekomen dan mijn pot met de kruiden nog steeds in mijn gangkast stond. Ik denk toch al gauw een paar jaar. Nu net met opruimen weer gevonden, kan ik het nog steeds gebruiken als ik het heb gefilterd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je had de alcohol al toegevoegd begrijp ik? Dan kan je de kruiden eruit zeven en het gaan gebruiken (mits de kruiden goed onder de alcohol zaten. (Alcohol is een conserveermiddel.)

      Verwijderen
    2. Ja van af het begin al samen met de alcohol, en de kruiden goed onder in. Dank je wel

      Verwijderen
  34. ik gebruik zweedse kruiden al jaren en er zeer tevreden over ik heb ze altijd in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. hoi!! dankjewel voor je recept! ik had alleen 30% alcohol staan. maakt dat heeeeel veel uit denk je?
    dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. dankjewel voor je snelle antwoord! :) en dan nog een vraagje hihi: ik drink totaal geen alcohol. ben ik mezelf niet nu aan het dronken voeren? :(

    BeantwoordenVerwijderen
  37. In de Zweedse kruiden van het merk Marval en Vincent zit een zakje, met daarop, uitwendig gebruik. Hetis een soort zwart grint. Moet je dit ook in de kruiden drank doen? De camper heb ik wel toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Maar, als er opstaat: uitwendig gebruik, zou ik het niet toevoegen als het inwendig gebruikt gaat worden.

      Verwijderen
  38. Hoi, dank je voor je vele informatie, heel fijn!
    Nu heb ik net het kruidenmengsel bezorgd gekregen maar ik zie geen recept en ik wil graag zelf de tinctuur gaan maken, hoeveel gram kruiden gebruik ik op 250ml jenever?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips